x تبلیغات
sazokar

تفلون

ماهيتابه

 
– از نچسب بودن سطح دروني و بيروني تابه پایه قابلمه و همچنين محکم بودن قفل آن اطمينان حاصل کنيد و به سراغ خريد انواعي برويد که گارانتي معتبر دارند.


– هنگام شستشوي اين ظروف از پاک‌ کننده‌ هاي زبر مثل سيم ظرفشويي استفاده نکنيد زيرا با اين کار، خاصيت نچسب‌ بودن تابهرا از بين خواهيد برد.

– هنگام خريد از نسوز بودن دسته تابه مطمئن شويد.




آنچه‌ در باره‌ ظروف تفلون بايد‌ بدانيد
يکي از معمولي‌ترين و در عين حال کارآمدترين و مفيدترين وسايلي که در آشپزخانه‌ها به چشم مي‌خورد ظروف آشپزي است. در قديم‌الايام اين ظرف‌ها بيشتر مسي، رويي يا گلي وسراميکي بود، ولي امروزه تنوع زيادي در ظروف آشپزخانه ديده مي‌شود.
 تصوير آنچه‌ در باره‌ ظروف تفلون بايد‌ بدانيد
حالا علاوه بر ظروف مسي و رويي، وسايلي از جنس چدن، استيل و تفلون هم در تمام آشپزخانه‌ها يافت مي‌شود. از ميان اين ظرف‌ها اما تفلون بيشترين تعداد را به خود اختصاص داده است. امروزه ظروف تفلون در انواع مدلها و رنگهاي مختلف در همه فروشگاه‌ها و خانه‌ها وجود دارد و در پخت‌و‌پز از انواع مختلف آن استفاده مي‌شود. در کنار تمام اين تنوع و دگرگوني در شکل و فرم و جنس ظرف‌ها بايد بدانيم هر جنس از ظروف محاسن و معايبي دارد؛ به اين معنا که اگر به نحوه نگهداري و استفاده درست از آن در خانه دقت نکنيم ممکن است مشکلاتي را براي ما و خانواده‌مان در پي داشته باشد.

حالا سوال اساسي اين است که موقع خريدن ظروف به چه معياري بايد توجه کنيم؛ آيا فقط زيبايي ظرف براي شما مهم است يا قيمت مناسب آن؟ هر کدام از اين‌ها که باشد، يادتان نرود موقع خريدن ظروف تفلون بايد به نکات مهم ديگري هم توجه کنيد. به عنوان نمونه فراموش نکنيد که براي خريد ظرف یونیک مناسب حتماً اول بايد به دنبال علامت استاندارد روي آن باشيد. همچنين در صورت امکان، ظروفي را بخريد که مجوز بهداشت هم داشته باشد چون وقتي که ظرفي مجوز بهداشت دارد، حتما از کيفيت مناسبي برخوردار است.


اين را هم به خاطر بسپاريد که مهم نيست ظروف تفلون حتماً خارجي باشد؛ چون تنها خارجي بودن نشانه خوب و مناسب بودن يک ظرف نيست.

شايد بعضي از ظروف تفلون از لحاظ قيمت ارزان‌تر باشد ولي به عنوان مثال علامت استاندارد نداشته باشد. بنابراين حتماً دقت کنيد براي حفظ سلامت اعضاي خانواده، از ظروف استاندارد استفاده نماييد؛ به عبارت ديگر ظروف غير استاندارد هيچ وقت و در هيچ شرايطي مناسب آشپزي نيست.

نکته ديگر اينکه موقع خريد ظروف تفلون دقت کنيد که سطح داخلي آن زدگي يا ترک نداشته باشد چون استفاده از اينگونه ظرف‌ها بسيار مضر است؛ هنگام پخت و پز مواد غذايي به داخل اين ترکها وارد شده و مواد اوليه ظروف نيز مي‌تواند وارد غذا ‌شود. بنابراين مشخص است که چنين موضوعي به قطع و يقين باعث بروز بيماري‌هاي مختلف براي افراد خانواده خواهد شد.

مراقب باشيد ظروف تفلون خش برندارد!

براي شستشوي ظروف تفلون از اسکاچ زبر و يا سيم ظرفشويي استفاده نکنيد؛ حتما ظروف تفلون را با ابر نرم يا تکه‌اي تور پرده شستشو دهيد. همچنين براي شستشوي ظروف تفلون از مايع ظرفشويي استفاده کنيد و از مصرف پودر لباسشويي براي اين کار جدا خودداري نماييد. چون اين کار به تدريج باعث ايجاد خش‌هايي در سطح ظرف خواهد شد. همچنين اگر مشاهده کرديد ظروف تفلون شما به هر دليلي مانند برخورد قاشق با کف ظرف خش برداشته، هرگز دوباره از آن استفاده نکنيد چون در اثر پختن غذا در چنين ظرفي تکه‌هاي مواد اوليه ظرف وارد غذا مي‌شود. پس موقع پخت‌وپز حتما و فقط از قاشق‌هاي چوبي و يا قاشق‌هايي که براي اينگونه ظروف ساخته شده، استفاده کرده و هرگز اجسام تيز و برنده را به کار نبريد.

همچنين به ياد داشته باشيد وقتي ظروف تفلون مورد نظر خود را خريداري بهترین مارک قابلمه گرانیتی کرديد، بايد اول ظرف را با مايع ظرفشويي و آب ولرم بشوئيد و سطح داخل آن را با روغن چرب کرده و چندين ساعت بگذاريد بماند و سپس از آن براي تهيه غذا استفاده کنيد.

 

تابه هاي رژيمی

تابه هاي رژيمي در ابعاد و شکل هاي مختلف و براي سليقه هاي متفاوت در بازار عرضه مي شود که نکاتي را در استفاده از آن بايد رعايت کنيم

يکي از ظروفي که بعضي از  خانم ها در آشپز خانه از آن استفاده ميکننددر عصر حاضر تابه هاي رژيمي است که که در شکل و ابعاد مختلف براي سليقه هاي متفاوت توليد مي شود اين تابه ها انواع مختلف دارند براي استفاده صحيح آن بهتر است دفترچه آن را مطالعه نماييد و همچنين پایه قابلمه چوبی در حفظ و نگهداري  و شستشوي اين ظروف بايد دقت کافي داشته باشيد که جز  اسرار خانه داري اين ظروفممکن است قيمت هاي متفاوت ارزان و يا گراني نيز داشته باشيد گران بودن تابه مبني بر کيفيت بالا نيست در ادامه در نيک صالحي بخوانيد


تابه هاي رژيمي
هنگام شستشوي اين ظروف از پاک‌ کننده‌ هاي زبر مثل سيم ظرف‌شويي استفاده نکنيد زيرا با اين کار، خاصيت نچسب‌ بودن تابه را از بين خواهيد برد.

? – قبل از انتخاب تابه مورد نظر درباره مارک‌هاي مختلف موجود در بازار پرس‌ و جو کنيد تا دقيقا آنچه را که به آن نياز داريد، خريداري کرده‌ باشيد. ? – تابه‌هاي رژيمي در ابعاد مختلفي در بازار يافت مي‌شوند.



انواع ماهيتابه
بنا به نياز خود و تعداد افراد خانواده اقدام به خريد کنيد. ? – قبل از استفاده از ظرف، راهنماي موجود در جعبه را به دقت مطالعه کنيد و از جزييات پخت و پز آگاه شويد.

? – بهترين نوع تابه‌هاي بدون نياز به روغن، انواعي هستند که به صورت مستقيم روي شعله اجاق‌ گاز قرار مي‌گيرند.

? – از نچسب بودن سطح دروني و بيروني تابه و همچنين محکم بودن قفل آن اطمينان حاصل کنيد و به سراغ خريد انواعي برويد که گارانتي معتبر دارند.

? – هنگام شستشوي اين ظروف از پاک‌ کننده‌ هاي زبر مثل سيم ظرف‌شويي استفاده نکنيد زيرا با اين کار، خاصيت نچسب‌ بودن تابه را از بين خواهيد برد.

همچنين بخوانيد :  اشتباهات خانم ها در چيدمان آشپزخانه که باعث بي نظمي ميشود
? – هنگام خريد از نسوز بودن دسته تابه مطمئن شويد. ? – گول قيمت‌هاي پايين را نخوريد زيرا نوع مرغوب و استاندارد اين تابه‌ها قيمت مشابهي دارند. ? – نکته ديگر اينکه مراقب کيفيت پايين تابه‌هاي چيني موجود در بازار باشيد.

?? – تابه‌هاي رژيمي بنا به ابعاد، جنس، نوع و کارايي به قيمت‌هاي مختلفي در بازار يافت مي‌شوند .

هنگام خريد به اين نکته توجه داشته باشيد که قيمت بالاي کالا بند رخت ، نشان‌ دهنده مرغوبيت آن نيست و بهتر است از افرادي که از خريد اين نوع تابه‌ها رضايت دارند،


کمک بگيريد تا در ازاي پرداخت پول، کالاي مناسبي را خريداري کنيد.

بيشتر بدانيد : آنچه بايد در باره تابه هاي رژيمي بدانيد

تابه هاي رژيمي در ابعاد مختلفي در بازار يافت مي‌شوند.

بنا به نياز خود و تعداد افراد خانواده اقدام به خريد کنيد. – قبل از استفاده از ظرف، راهنماي موجود در جعبه را به دقت مطالعه کنيد و از جزييات پخت و پز آگاه شويد.

– بهترين نوع تابه‌هاي بدون نياز به روغن، انواعي هستند  جاروبرقی سطلی که به صورت مستقيم روي شعله اجاق‌ گاز قرار مي‌گيرند.

 

نکاتي براي نگهداري از ظروف بلور و کريستال

نکاتي براي نگهداري از ظروف بلور و کريستال

* به‌دليل حساسيت بالاي ظروف کريستال  سرویس 70 پارچه لیمون ، بايد روش‌هاي مراقبت مناسب و شست‌وشوي صحيح آنها را ياد بگيريد.


* ظرف‌هاي کريستال را با مايع ظرفشويي و آب ولرم بشوييد و اگر تميز نشدند، مخلوطي از يک‌سوم سرکه و دوسوم آب تهيه کنيد و با کمک برس شست‌وشو دهيد و سپس بلافاصله آن را خشک کنيد. پس اگر ظروف کريستال شما جلاي هميشگي خود را از دست داده است، مي‌توانيد از سرکه سفيد کمک بگيريد. وقتي مي‌خواهيد ظرف کريستال را بشوييد مقداري سرکه سفيد به آب آب‌کشي ولرم بيفزاييد. اگر ته ظرف رسوب جمع شده، اجازه بدهيد يک شبانه‌روز سرکه و آب داغ درون ظرف بماند و بعد از اين زمان، اگر هنوز کثيفي بر جاي بود، بايد عمل را تکرار کنيد.

* ليوان و ظروف بلوري بعد از مدتي شفافيت خود را از دست مي‌دهند اردو خوری چیست؟ و تيره و کدر مي‌شوند. براي اينکه اين ظروف دوباره تميزي و شفافيت خود را به دست آورده و براق شوند، يک ليموترش را نصف کنيد و با حوصله ظروف را با سطح ليموترش‌ها تميز نماييد و بعد با آب ولرم بشوييد.


* همچنين مي‌توانيد براي چرک‌زدايي ظروف بلوري از آمونياک نيز مي‌توانيد استفاده کنيد.

* چند قطره آمونياک را در ظرفي محتوي آب ولرم ريخته ظروف را در آن بشوييد. سپس با آب ولرم آبکشي و آنها را خشک کنيد.

* از قرار دادن ظروف کريستال در مايکروفر به طور جدي خودداري کنيد.

* ظروف کريستال را همراه ظروف چرب در ماشين ظرفشويي نشوييد.

* سعي کنيد ظروف کريستال را با دست بشوييد و از ماشين ظرفشويي براي شست‌و شوي آنها استفاده نکنيد؛ زيرا ممکن است روي آنها خط و خش بيفتد. همچنين با توجه به اينکه ماشين‌ظرفشويي ظروف را با آب بسيار گرم مي‌شويد ممکن است قسمت‌هاي طلا يا نقره‌کوب دچار ايراد شوند.

* ممکن است برخي از ظروف به‌دليل استفاده زياد يا بي‌احتياطي قیمت سوفله خوری دچار پريدگي در برخي از قسمت‌ها شده باشند، اگر ظروف شما در لبه دچار پريدگي شده باشند، مي‌توانيد براي رفع اين مشکل از سمباده استفاده کنيد؛ البته در صورتي که پريدگي کم باشد.


* براي از بين بردن آثار خراش ظروف بلور و کريستال مي‌توانيد از خمير دندان استفاده کنيد.

* براي جلوگيري از خطر شکستن ظروف هنگام شست‌وشو بهتر است آنها را از قسمت انتها داخل آب داغ نگذاريد، بلکه از قسمت پهلو در آب فرو بريد و براي تميزکردن کريستال از يک قسمت سرکه و سه قسمت آب گرم استفاده کنيد.

هنگام خريد کريستال به اين نکات توجه کنيد

هنگام خريد کريستال به اين نکات توجه کنيد 
ظروف کريستال و بلور از محبوب‌ترين‌ها نزد اکثر ما هستند. محبوبيت کريستال و بلور در حدي است که بسياري از شرکت‌هاي توليدکننده تنها به توليد ظروف از اين جنس بسنده نکرده و مجسمه و اشياي تزئيني کريستالي را نيز به بازار عرضه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، ظروف کريستال و بلور کریستال چک از محبوب‌ترين‌ها نزد اکثر ما هستند. محبوبيت کريستال و بلور در حدي است که بسياري از شرکت‌هاي توليدکننده تنها به توليد ظروف از اين جنس بسنده نکرده و مجسمه و اشياي تزئيني کريستالي را نيز به بازار عرضه کرده‌اند که بسيار مورد توجه قرار گرفته‌اند.


با توجه به محبوبيت اين ظروف در بازار شاهد عرضه نمونه‌هاي متنوع با مليت‌هاي گوناگون هستيم.نمونه‌هاي ايراني، نمونه‌هاي توليدي کشورهاي آلمان، ايتاليا، چک، ترکيه، فرانسه و... که هرکدام بسته به مليت و طراحي و ميزان نقش و خط يا به قولي تراش روي کريستال قيمت‌هاي متفاوتي دارند.براساس بررسي‌هاي انجام شده کريستال‌هاي چک از گران‌‌ترين و با کيفيت‌ترين‌هاي بازار هستند.البته نمونه‌هاي ايراني نيز طي سال‌هاي اخير از لحاظ کيفي در حد چشمگيري رشد داشته‌اند و شايد از لحاظ طراحي و درخشش ظاهري با نمونه‌هاي وارداتي بهترین مارک زودپز قابل تشخيص نباشند. اما در هر حال زمان مي‌برد تا مصرف‌کننده ايراني به آنچه هموطنانش با زحمت و مشقت توليد کرده‌اند بهايي در حدي که بايد دهد و هميشه اين تصور که جنس خارجي بهتر است در ذهنش است.


*در وهله اول بودجه خود را مشخص کنيد. اين کار موجب مي‌شود تا شما بدانيد با بودجه‌اي که داريد به سراغ کدام برند يا محصولات کدام کشور مي‌توانيد برويد.

*علاقه‌مندي خود را براي خريد برند خاص مشخص کنيد. ممکن است شما بودجه کمي براي خريد ظروف کريستال در نظر گرفته باشيد؛ اما به کريستال‌هاي چک يا آلمان يا لهستان علاقه‌مند باشيد.
در اين صورت بايد تکليف خود را مشخص کنيد يا يک ظرف کوچک از يک برند مطرح خريداري کنيد يا يک ظرف ارزان‌تر.

*هنگام خريد کريستال به اصل يا تقلبي بودن ظروف توجه کنيد. برخي مدل‌هاي تقلبي ظروف کريستال در بازار وجود دارد که با کيفيت پايين توليد شده و با قيمت انواع اصلي به فروش مي‌رسد.
تنها راه مطمئن، خريد از مراکز معتبر و نمايندگي‌هاست. همچنين کريستال‌هاي اصل برگه مخصوصي دارند که کشور سازنده درصد کريستال آنها را مشخص کرده است.

*کيفيت آنچه را که مي‌خريد، بررسي کنيد. براي تشخيص شيشه و بلور با کيفيت بالا بايد فاکتورهاي زيادي را در نظر داشت، مانند ظاهر جنس و نحوه بسته‌بندي آن، شيشه و بلور توليدي نبايد رنگ مات داشته و داراي حباب باشد. شيشه و بلور وقتي داراي رنگ سفيد يا به اصطلاح بي رنگ باشد نشان‌دهنده کيفيت خوب آن است.

*در مورد ظروف و اشياي طلا يا نقره‌کوب دقت زيادي داشته باشيد؛ زيرا ممکن است برخي از فروشندگان در مورد ميزان طلا يا نقره به‌کار رفته در ظرف مورد نظر اطلاعات درست جا قابلمه ای به خريدار ارائه نکنند يا اينکه ممکن است عيار طلا يا نقره‌اي را که روي کريستال به‌کار رفته است، زياد اعلام کنند.


* قبل از خريد به خوبي طروف و اشيا را بررسي کنيد تا کجي، لب پريدگي و... نداشته باشد.

*قيمت را از چند فروشگاه بپرسيد.

*کالا را در بسته‌بندي صحيح و مطمئن از فروشنده تحويل بگيريد؛ زيرا زماني که کالا از فروشگاه خارج شد مسووليت آن با شماست، نه با فروشنده.

*هنگام خريد ظروف رنگي حتما به يکنواختي رنگ در قسمت‌هاي گوناگون ظرف دقت کنيد.

* حتما هنگام خريد فاکتور را از فروشنده را دريافت کنيد. برخي از برندها نيز براي محصولات خود خدمات پس از فروش يا گارانتي درنظر گرفته‌اند که مي‌توانيد از اين خدمات نيز استفاده کنيد.
 

کریستال


کريستال چيست ؟
در معناي لغت : واژه کريستال کاملا مشابه بلور به معني ماده است که ذرات تشکيل دهنده آن با نظم در کنار يکديگر قرار گرفته باشند. اما معني که در بازار و بين مردم براي ظروف کريستال شناخته شده است  

در واقع شيشه سرب دار(LeadCrystal) مي باشد. ميزان اکسيد سرب متغير است و در بهترين حالت به ?? درصد ميرسد که دليل سنگين وزن بودن محصولات کريستال همين ماده در آن است.

از ديگر خصوصيات اين نوع محصولات درخشندگي بيشتر انها است.

با توجه به اينکه ?? درصد از اين محصول را اکسيد سرب تشکيل داده اين نوع ظروف سنگين تر هستند نسبت به شيشه.

بلور چيست ؟
بلور هم مانند کريستال در لغت همان معناي گفته شده را دار. اما منظور محصولاتي هستند در ان ها از اکسيد سرب خبري نيست، کمي درخشندگي محصول کم تر و وزني بسيار سبک تر نسبت به حجم ظرف دارند.

بيشترين محصولات بلوري براي کشور چين هستند که مشابه کريستال چک و يا ساير محصولات با کيفيت توليد مي شود ، اين تشابه کاملا سطحي هست و از نظر کيفيت با هم بسيار متفاوت هستند ، البته قيمت هم بسيار متفاوت هست و بايد منصفانه نظر داد ، محصولات بلور در حد قيمت خود خوب هستند.

کريستالين :
کريستالين ، نوعي ديگر از محصولات هستند که در ترکيب خود اکسيد سرب را دارد اما درصد سرب کمتر از ?? درصد است ، معمولا درصد اکسيد سرب در اين نوع ظروف حدود ?? درصد است. دليل ساخت محصولات کريستالين و کريستال لايت برخي قوانين است که به تازگي ايجاد شده و استفاده از ظروف  کريستال در مورد بعضي از نوشيدني ها و موادي مانند ترشي منع کرده  است. در اين باره مي توانيد مطلب موارد منع مصرف را مطالعه فرماييد. جا ادویه یونیک کريستال لايت : کريستال لايت که در واقع واژه اصلي آن کريستاليت (Crystalite) است که در معني مفهومي مشابه با کريستال و بلور دارد ، در کريستاليت مانند بلور اکسيد سرب وجود ندارد ، اما وقتي شما اين محصولات را مشاهده مي کنيد بسيار نزديک به کريستال هستند ، دليل اين امر روش عمل اوري اين نوع محصولات است ، در واقع هنگام سرد کردن و شکل دهي اين محصولات با کنترل عوامل مختلف عمل بلوري شدن را کنترل کرده و ماده منظم تري تشکيل مي شود. محصولات کريستاليت وزن کم تري نسبت به کريستال دارند و از قيمت کمتري بر خورداند.
تفاوت ها :
?-کيفيت توليد :

براي اينکار يا بايد قبلا محصولات اصل را خريد کرده باشيد و اشنا باشيد ، يا اگر بار اول است شما بايد مقايسه کنيد ، محصول مثلا کشور چک را مشاهده کرديد سپس دنبال همان طرح توليد چين بگرديد و متوجه تفاوت خواهيد شد.

?- وزن ظروف :

همانطور در توضيح کلمات گفته شد محصولات کريستال سنگين ترين و بعد کريستالين و در اخر کريستال لايت و بلور هستند. وزن هم به شما کمک مي کند ، البته دقت کنيد که دو ظرف مشابه را بايد مقايسه کنيد تا اين اختلاف وزن را متوجه شويد.

?- قيمت :  

قيمت اين محصولات بسيار متفاوت هستند.

?- معايب موجود :

محصولاتي که اصل هستند ، يعني کيفيت  کلمن آب توليد بهتري دارند در نتيجه عيوب کمتري در آنها ديده خواهد شد.


خب سوال  تشخيص اصل بودن محصول ما چگونه ممکن است ؟

براي نمونه تصويري از چند محصول مشابه که در اين فروشگاه وجود دارد در ادامه قرار دارد.

اين دو محصول بسيار مشابه هم هستند محصول چين از جنس کريستالين هست و محصول چک از جنس کريستال.

دقت داشته باشيد که محصولات چين  جای سیب زمینی و پیاز نسبت به قيمتي که دارند از کيفيت خوبي برخوردارند و اين مقايسه فقط براي آشنايي شما با تفاوت ها است.


 

ماهیتابه

ماهيتابه هاي دردار مستطيلي شکلي هستند که به طور حتم نام شان به گوش تان خورده است. مهمترين ويژگي اين قابلمه ها اين است که غذا را با مقدار کمي روغن براي شما سرخ مي کنند، به همين دليل با کمک اين ماهيتابه ها غذاي سالمي مي خوريد. ضمن اينکه براي پخت سبزيجات با مقدار کمي آب مي توانيد از اين ماهيتابه هاي دردار کمک بگيريد.  بادبزن باربیکیو در مجموع اگر از آنها درست استفاده کنيد براي سلامتي تان ضرري ندارند.

نظر کارشناس: پوشش داخلي اين قابلمه از جنس تفلون است و در صورت ايجاد خراش در سطح قابلمه بهتر است آن را کنار بگذاريد چون در اين صورت سلامتي شما به خطر مي افتد.

صرف نظر از اين قضيه، به دليل اينکه در اين ماهيتابه ها بسته مي شود، مقدار اکسيژن اطراف مواد غذايي کاهش يافته و فشار داخل قابلمه بيشتر مي شود. در چنين شرايطي زمان پخت کاهش مي يابد. اگر هم شعله گاز کم باشد خوراک حالت سرخ کرده مطلوبي پيدا مي کند و نيازي به استفاده زياد از روغن نيست.  

بنابراين اين ماهيتابه ها از اين نظر برتري دارند که چربي کمتري به بدن مي رسانند و سبب اضافه وزن و چاقي نمي شوند. به ويژه افرادي که به غذاهاي چرب علاقه دارند هسته گیر آلبالو با استفاده از اين ظروف غذاهاي سالم تري به بدن شان مي رسانند.


زودپز، آرام پز و بخارپز

خيلي از خانم هاي شاغل که براي آشپزي و به ويژه پخت غذاهاي سنتي زمان کافي ندارند، از طرفداران «زودپز» هستند. جدا از اين زودپز يک وسيله کاربردي در آشپزخانه است که با کاهش زمان پخت، در مصرف گاز و وقت صرفه جويي مي کند و در مدت کوتاه تر غذايي کاملاً پخته و جاافتاده را تحويل تان مي دهد.

 

اين وسيله در مقايسه با مايکروويو مشکوک به سرطان زا بودن نيست و درصد بيشتري از ويتامين هاي غذا را حفظ مي کند. براي تهيه تمام غذاها از انواع گوشت و مرغ گرفته تا سوپ و سبزيجات مي توانيد از اين ديگ مکانيکي استفاده کنيد و آشپزي را سريع، متنوع و با صرفه تر پيش ببريد.

آرام پز هم براي خانم هاي شاغل کاربرد دارد. مي توانند شب مواد غذايي را داخل آن بريزند و صبح روز بعد غذاي آماده اي براي ناهار يا شام خانواده داشته باشند.

بخارپز هم دستگاه برقي ديگري است که شما را به مصرف بهترین مارک کتری و قوری غذاهاي سالم و بدون روغن تشويق مي کند.


نظر کارشناس: مهمترين عاملي که ارزش مواد غذايي را کاهش مي دهد حرارت، نور و اکسيژن است. در زودپز، بخارپز و آرام پز وقتي در ظرف را مي بنديم، عامل اکسيژن را از مواد غذايي دور مي کنيم و اين اتفاق بيشتر در آرام پز و زودپز رخ مي دهد.

قابلمه


قابلمه هاي لعابي

بيشتر براي طبخ غذهاي آبدار به کار مي روند و نمي توانيد داخل اين قابلمه ها برنج بپزيد يا حتي غذاهاي جامد را دوباره گرم کنيد. اين قابلمه ها را در اندازه هاي مختلف با قيمتي مناسب تهيه کرده سینی چای و از آنها براي نگهداري غذا در يخچال يا پخت انواع سوپ و خوراک هاي مايع در حجم کم استفاده کنيد. علاوه بر اين طرح هاي متنوعي دارند و حتي برخي از نمونه هايشان با در شيشه اي طراحي شده اند.


نظر کارشناس: در اين قابلمه ها هم ترکيبات شيميايي وجود دارد. روکش آنها به مرور زمان از بين مي روند و لعاب وارد خوراک ها مي شود. اگر اين قابلمه ها در معرض غذاهايي با PH اسيدي يا قليايي باشند واکنش هاي شيميايي سريع تر شده و آسيب هايي را ايجاد مي کند.

ظروف پيرکس

اختراع ظروف شيشه اي پيرکس در دوران توماس اديسون ريشه دارد. اديسون براي اختراع لامپ، شيشه اي لازم داشته که در برابر حرارت مقاوم. باشد. شرکتي که اين شيشه را براي اديسون ابداع کرد چندي بعد ظروف شيشه اي با نام پيرکس را به بازار جهاني عرضه کرد و بدين ترتيب قابلمه فلاسک هاي شيشه اي روانه بازار شدند.


ظروف شيشه اي پيرکس اين قابليت را دارند که آنها را روي گاز، در فر يا مايکروفر قرار دهيد؛ ضمن اينکه ظاهرشان زيبا و شفاف است و مي توانيد با همان ظرف، غذا را سرو کنيد.

نظر کارشناس: در دسته ظروف سالم قرار مي گيرند و استفاده از اين ظروف براي سلامتي ما خطري ندارد و هيچ گونه ماده شيميايي از راه پيرکس هاي مقاوم وارد بدن نمي شود. بنابراين توصيه مي شود براي پخت و پز از اين ظروف بيشتر استفاده کنيد.

قابلمه هاي سنتي

قابلمه هايي از جنس مس و روي در اين دسته قرار مي گيرند. در زمان مادربزرگ هاي ما استفاده از اين قابلمه ها کاربرد زيادي داشت و هنوز هم به دليل اينکه قابلمه هاي رويي که به آنها روحي هم مي گويند قیمت سوفله خوری استیل نگین دار به دليل قيمت ارزان مورد توجه بعضي از مردم قرار مي گيرند. اين قابلمه ها اندازه متنوعي دارند و سبک هستند.


نظر کارشناس: در اين قابلمه ها هم مشکل ورود املاح مس و روي به خوراک ها وجود دارد بهتر است به طور مداوم و طولاني مدتي از آنها استفاده نشود.

لوازم آشپزخانه

وسایل خانگی، دستگاه‌هایی هستند که کارهای روزانهٔ خانه‌داری را آسان‌تر می‌کنند. این وسایل زندگی انسان را متحول کرده‌اند و سبب بهبود بهداشت و تغذیهٔ عمومی شده‌اند. 
 بعضی از انواع وسایل خانگی مانند چراغ خوراک‌پزی، یخچال، فریزر، خردکن، مخلوط‌کن و مایکروفر، برای تهیه و نگهداری غذا در آشپزخانه به کار می‌روند. از بعضی دیگر، مانند ماشین لباس‌شویی، خشک‌کن، ماشین ظرف‌شویی و جاروبرقی، برای نظافت استفاده می‌کنند و از بعضی برای تفریحات و سرگرمی استفاده می‌شود مانند تلویزیون. برخی از لوازم خانگی برقی هستند و برخی دیگر غیر برقی.

وسایل آشپزخانه ابزارهایی فلاکس هستند که با یاری آنها مواد خوردنی را می‌توان به گونه‌ای غذا تبدیل کرده و آماده خوردن کرد. این ابزارها را می‌توان به دسته‌های گوناگونی بخش کرد مانند ظروف، ابزارهای نگهداری خوراک، ابزارهای زدودن بسته‌بندی، ابزارهای آمایش خوراک خام و ابزارها و ظروف پخت غذا.


البته این لوازم و ظروف و وسایل به دو گروه خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

همه وسایلی که در فروشگاه‌های لوازم آشپزخانه می‌بینید لزوما در آشپزخانه ضروری نیستند و بیشتر جنبه تجملاتی و دارند. اما برخی لوازم هستند که وجودشان در آشپزخانه لازم و ضروری است. این ابزار سرعت کار شما را بالا می‌برند و انجام کارهای مختلف را تسهیل می‌کنند.


قابلمه هاي استيل

اين قابلمه ها بيشتر براي پخت انواع خورش و غذاهاي آبدار مناسبند. با اين وجود بعضي از توليدکنندگان ادعا مي کنند که مي توانيد برنج يا حتي ماکاروني را هم در اين قابلمه ها بپزيد و حتي ته ديگ هم داشته باشيد. نکته مهم هنگام استفاده از قابلمه هاي استيل تنظيم درجه حرارت است.

اگر عجله نکنيد و با حوصله شعله گاز را در حد کم نگه داريد جاروبرقی نتيجه کارتان خوب مي شود. با اين وجود اگر غذاي شما ته گرفت و قابلمه تغيير رنگ داد با کمي سرکه مي توانيد آن را مثل روز اولش تميز کنيد. در مجموع قابلمه هاي راحت و مناسبي هستند که بهتر است هر خانمي در آشپزخانه اش حتماً از آنها داشته باشد.


نظر کارشناس: اين قابلمه ها در گروه سالم ترين قابلمه ها قرار مي گيرند و مصرف کنندگان مي توانند با خيال راحت و بدون نگراني از بابت ورود املاح و ترکيبات شيميايي به درون غذا، از اين قابلمه ها استفاده کنند.

قابلمه هاي چدني

رقيب اصلي قابلمه هاي تفلون هستند که چند سالي است نام آنها را زياد مي شنويم. از جمله ويژگي هاي قابلمه چدني اين است که حرارت به طور يکنواخت در همه جاي ظرف پخش مي شود و غذا را به مدت بيشتري گرم نگه مي دارد. علاوه بر اين قابلمه هاي چدني مقاومت زيادي دارند، لب پر نمي شوند و رنگ شان از بين نمي رود.

عيب بزرگ قابلمه هاي چدني اين است که وزن زيادي دارند و ممکن است هنگام پخت بعضي از غذاها، به ويژه صاف کردن برنج استفاده از آنها دشوار باشد. قابلمه هاي چدني هم نچسب هستند و هنگام سرخ کردن مواد غذايي در اين ظروف نيازي نيست مقدار زيادي روغن استفاده کنيد.

حتي براي پخت غذا در فر هم مناسب هستند. بهتر است هنگام بادبزن ایزی فایر استفاده از قابلمه هاي چدني هميشه از حرارت کم تا متوسط استفاده کنيد. رنگ بدنه بيشتر قابلمه هاي چدني هميشه از حرارت کم تا متوسط استفاده کنيد. رنگ بدنه بيشتر قابلمه هاي چدني مشکي است و در مقايسه با انواع تفلون تنوع رنگ کمتري دارند.


نظر کارشناس: اين ظروف از آلياژي ساخته شده اند که شامل آهن و کربن است. اگر به مدت طولاني از اين قابلمه ها استفاده شود شايد خطرهايي به همراه داشته باشد. به هر حال، در مقايسه با قابلمه هاي تفلون انتخاب مناسب تري است در مقايسه با قابلمه هاي استيل، آلومينيومي و پيرکس از سلامت پايين تري برخوردار است.
 

طرز کار دستگاه بچینگ بتن ساز

Image result for ‫دستگاه بلوک زنی‬‎


طرز کار دستگاه بچینگ بتن ساز

 


در این بخش با نحوه کارکرد دستگاه بچینگ آشنا می شویم دستگاه جدول زن وت پرس که باتوجه به اینکه پروسه تولید هر بچ بتن تولید شده تکراری می باشد ما به توضیح یک سیکل کاری دستگاه بچینگ ( به صورت عمومی ) می پردازیم که این پروسه ها تقریبا در همه دستگاه بچینگ ها اتفاق می افتد فقط زمان و سرعت آن ها ممکن است متفاوت باشد پس این مقاله می تواند برای افرادی که قصد یادگیری نحوه کار با یک دستگاه بچینگ را دارند مفید است ، البته سیکل معرفی شده فقط مربوط به تولید بتن می باشد و همواره یک اپراتور باید با نکات تعمیر و نگهداری و سرویس کاری آشنایی داشته باشد چون یک دستگاه بچینگ پلانت در صورت عدم  انجام  سرویس کاری های مداوم و دوره ای و یا سهل انگاری در انجام  سرویس کاری ، نمی تواند به کار خود ادامه دهد و سرعت استهلاک تجهیزات دستگاه بچینگ به سرعت افزایش پیدا می کند .


نحوه کار یک دستگاه بچینگ به صورت کلی

در یک دستگاه بچینگ باید کلیه متریال های مورد نیاز و ارائه شده در طرح اختلاط ابلاغی ، جداگانه توزین شده و به ترتیب به داخل میکسر دستگاه بچینگ تخلیه شوند و پس از گذشت یک زمان خاصی که باتوجه به نوع بتن متاوت می باشد مواد توزین شده که به داخل میکسر هدایت شده اند به دستگاه بتن ساز تبدیل شده اند و می توان آن را در مقطع مورد نظر استفاده نمود .

نحوه کار دستگاه بچینگ
قبل از شروع نمودن عملیات تولید بتن چه کارهایی را باید انجام دهیم ؟

در یک دستگاه بچینگ و در یک سیکل کاری یک سری از کارها ( پروسه ها ) می توانند به صورت همزمان انجام بپذیرند مانند توزین نمودن متریال های مختلف  و یک سری از آن ها پیش نیاز ورود به مرحله بعد می باشند مانند اتمام مراحل توزین لازمه تخلیه متریال ها به داخل میکسر می باشد . در یک دستگاه بچینگ قبل از شروع نمودن عملیات تولید بتن باید یک سری از اقدامات را انجام داد مانند روشن نمودن میکسر دستگاه بچینگ و یا کمپرسور باد سیستم پنوماتیکی و روشن نمودن پمپ روغن هیدرولیک ( در صورت موجود بودن در سیستم ) و در دستگاه هایی که دارای نوار انتقال مصالح از محل توزین به داخل میکسر می باشند نیز معمولا نوار انتقال به صورت دائم روشن می باشد و باید موتور آن را استارت نمود هرچند که می توان با اعمال یک سری زمانبندی در سیستم کنترلی دستور روشن شدن در زمان مناسب را به آن ارسال کنیم . قدم بعدی که باید انجام دهیم خالی نمودن کلیه باسکول های دستگاه بچینگ می باشد که یک شرط بسیار مهم می باشد علی خصوص زمانیکه قصد استارت دستگاه به صورت اتوماتیک را داشته باشیم که معمولا در صورت خالی نبودن باسکول ها ( حتی یکی از آن ها ) دستگاه وارد حالت اتوماتیک نمی شود البته در حالت کارکرد به صورت دستی می توان با تولید یک بچ بتن از متریال های موجود در داخل باسکول ها استفاده نمود و آن ها را تخلیه نماییم . ضمنا نباید فراموش کنیم که قیل از شروع عملیات تولید باید نکات ایمنی و همچنین تجهیزات مربوطه مانند ایمرجنسی ها چک شوند و مطمئن شویم که کسی به غیر از افراد متخصص در محوطه اطراف دستگاه بچینگ نباشند و به کلیه پرسنل اعلام نماییم که عملیات تولید بتن در حال شروع شدن می باشد که معمولا این کار را می توان با به صدا در آوردن آژیر دستگاه انجام داد .

بارگیری و توزین متریال های مختلف .

قدم سوم که هم می تواند به صورت دستی و هم اتوماتیک رخ دهد شروع عملیات تولید بتن می باشد که در هردوحالت دستگاه سیکل خود را  به صورت مشروحه انجام خواهد داد . در اولین قدم باید کلیه متریال ها بارگیری شوند ازجمله مصالح که معمولا در دستگاه های دارای لایناربین کلیه مصالح ( شامل بادامی ، نخودی ، ماسه و … ) به صورت تجمعی بر روی یک نوار نقاله توزین می شوند در سیستم های قدیمی تر میکسر بتن و معمولا با سرعت تولید پایین تر گاها از سیستم دراگلاین جهت بارگیری مصالح استفاده می شود که در این حالت مصالح مورد نظر به صورت تجمعی در داخل باکت انتقال مصالح و یا داخل یک مخذن ذخیره توزین می شوند ، متریال بعدی سیمان و یا پودر پوزولان می باشد معمولا این دو را نیز می توان به صورت تجمعی در داخل یک باسکول توزین نمود و یا باسکول های جداگانه جهت توزین آن ها در نظر گرفت که معمولا دستگاه بچینگ ها فقط از یک باسکول سیمان استفاده می کنند و در صورت لزوم استفاده از یک نوع پوزولان از کارخانه سیمان طرف قرارداد سفارش مخلوط نمودن سیمان و پوزولان مورد نظر را با نسبت مورد نیاز می دهند که عملیات بارگیری و توزین با دقت بیشتری صورت بپذیرت و همچنین این دو ( سیمان و پوزولان ) به صورت همگن در همه مخلوط بتن پخش شوند ضمنا سیمان و پوزولان اغلب در داخل سیلو های ایستاده ذخیره می شوند و توسط یک اسکرو ( حلزونی ) که متشکل از یک لوله و یک شبکه مارپیچ در داخل آن می باشد ساخته شده است ، همزمان با بارگیری مصالح و سیمان با توجه به میزان آب مورد نیاز در یک باسکول اقدام به بارگیری آب می نماییم که معمولا زمانیکه آب فشار لازم و کافی را جهت بارگیری آب در زمان معین مورد نیاز ما ندارد از یک پمپ آب استفاده می شود و زمانیکه آب تحت فشار در اختیار باشد جهت مهار و کنترل نمودن آن از یک شیر توپی و یا شیرپروانه ای جهت ارسال دستور بارگیری و توقف استفاده می شود ، البته در بعضی دستگاه ها ( مدل ها و طرح های قدیمی تر ) عملیات بارگیری آب توسط کنتور و همزمان با میکس شدن کلیه متریال ها در داخل میکسر صورت می پذیرد که توصیه می گردد از این روش بدلیل پایین تر بودن دقت اندازه گیری و همچنین پایین آمدن راندمان تولید در دستگاه های با حجم بزرگتر می شود  . تا این جا مواردی که معمولا در همه بتن ها استفاده می شوند را معرفی نمودیم متریال های دیگر که ممکن است در یک نوع بتن خاص مورد استفاده قرار گیرند عبارت اند از موارد افزودنی مانند روان کننده باشد که معمولا داخل یک مخزن که در مقایسه با باسکول آب کوچکتر می باشد بارگیری می شوند و با توجه به اینکه این مواد به صورت مایع می باشند از یک الکترو پمپ جهت بارگیری آن استفاده می شود ، زمانیکه بیش از یک نموع مواد افزودنی در یک بتن استفاده می شود می توان آن ها را به صورت ترتیبی و تجمعی در داخل یک مخزن ( باسکول ) توزین نمود ، در بعضی از نقاط با توجه به بالا بودن دمای هوا و یا متریال های مورد استفاده از یخ جهت خنک نمودن و پایین آوردن دمای بتن استفاده می شود که در این حالت هم مانند پوزولان که در داخل مخزن سیمان می توان آن را توزین نمود یخ را نیز می توان به صورت ترتیبی در داخل مخزن آب بارگیری و توزین نمود و یا برای آن یک باسکول جداگانه در نظر گرفت که یخ خای مورد نظر یا بصورت قالب های آماده مهیا شده و یا از دستگاه چیلر یخ ساز برای تولید یخ استفاده می شود که قابلیت تولید یخ با سرعت بالا را دارا می باشد و قطعات یخ تولید شده نیز توسط یک حلزونی و یا نوار نقاله به باسکول مورد نظر انتقال پیدا می کنند  متریال دیگری که آن را هم می توان در داخل باسکول آب و یا به صورت مجزا توزین نمود ژل میکروسیلیس می باشد .تا اینجا کلیه متریال های رایج که در تولید یک بتن نیاز هستند به همراه نحوه توزین آن ها معرفی نمودیم که اگر در یک نوع بتن خاص از یک ماده دیگری بجز موارد یاد شده بالا استفاده شود باید همزمان با بارگیری نمودن موارد بالا اقدام به بارگیری و توزین ماده مورد نظر نماییم .

 

دستگاه بلوک زن متحرک


دستگاه بلوک زن متحرک   

کاربرد این دستگاه جهت تولید انواع بلوک سقفی و دیواری است که این دستگاه دارای 2 مدل 3 و 4 قالبه بوده که هم برای ساخت بلوک سقفی و هم برای ساخت بلوک دیواری

کاربرد دارد و دارای الکترو موتور جهت ویبره می باشند.
در این نوع دستگاه هم نیروی ویبره و هم نیروی ضربه مصالح درون قالب را متراکم می سازد.
در هر 2 مدل حرکت دستگاه توسط نیروی اپراتور می باشد.

دستگاه بلوک زن ثابت   


یکی از تجهیزات ارائه شده توسط گروه صنعتی جدول زن وت پرس تامین دستگاه های بلوک زن و جدول زن و سنگ فرش با سرعت بالا و کاملا اتوماتیک می باشد.
ویژگی های دستگاه بلوک زن ثابت میزی:
جهت تولید بلوک سقفی با وزن سبک

دو موتور 5/5 اسب بخار جهت سیستم ویبره و هیدرولیک
ظرفیت تولید در هر شیفت 600 تا 1000 عدد
وزن بلوک تولیدی در این دستگاه 8 کیلوگرم است و قابلیت تولید بلوک در ابعاد : 20*40 و 20*60 و 25*40 را دارا می باشد.دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک ثابت

 

1.قابلیت تولید 3 نوع قطعه بتنی بلوک,سنگ فرش و جدول در ابعاد و انواع مفاوت
2.دارای 2 سیستم هیدرولیک جهت کیفیت بهتر و سرعت بالای کار. قطعاتی هم چون: سیستم هیدرولیک مجزای پرس دستگاه جهت متراکم ساختن قطعات
3.هر سیستم هیدرولیک دارای موتوری به قدرت 7/5 اسب بخار و به همراه پمپ و هم چنین مخزن روغن به حجم 200 لیتر
4.دارای 5 موتور الکتورویبره که هرکدام به قدرت 500 کیلوگرم می باشد.
5.دارای باکت ذخیره ملات به حجم 1 متر مکعب دستگاه تولید موزاییک به همراه جک هیدرولیک جهت باز و بسته نمودن درب باکت.

 


دستگاه جدول زن   
دستگاه جدول زن تخمگذار و خودرو
این دستگاه توانایی تولید انواع جدول تا ارتفاع 50 را دارد.سیستم دستگاه نیمه اتوماتیک که قالب و ماتریس توسط جکها حرکت می کند.شانه توسط جک ها حرکت می کند.دستگاه

جدول زن فرماندار,متحرک,هشت قالبی  ساب نواری و شش قالبی جدول به همراه یک عدد ویبره دینام و دو عدد ویبره هیدرولیک که همزمان با پرس هیدرولیکی از بالا عمل ویبراسییون را انجام

می دهد.

 

مجهز به سیستم هیدرولیکی با دو عدد اهرم جهت تخلیه بلوک و پرس
حداکثر سطح قالب مورد استفاده 126*50
دارای 2 عدد ویبراتور روغنی دورانی که هریک از ویبره ها توسط یک عدد دینام به قدرت دو اسب کار میکند و 1 عدد ویبره دینام
دینام پمپ هیدرولیک موتوژن و دینام ویبره الپروم هستند.
در این نوع دستگاه 5 عدد دینام وجود دارد:

یک عد دینام 4 اسب برای سیستم هیدرولیک
یک عدد دینام 2 اسب برای حرکت دستگاه
دو عدد دینام 2 اسب برای سیستم ویبراسیون
 یک عدد دینام دو اسب ویبره
 

مزیت های بلوک سبک

مزیت های بلوک سبک:

عایق صدا و حرارت
مقاوم در برابر زلزله
وزن کم و دوام بالا
سهولت در حمل و نقل
افزایش سرعت در اجرا
مقاوم در برابر حریق
مقاوم در برابر نفوذ آب
همخوانی با مصالح ساختمانی
سازگای با محیط زیست

انواع بلوک سیمانی
بلوک سیمانی به بلوک هایی گفته می شود که از سیمان دستگاه پرس موزاییک و یک ماده پرکننده که می توان سنگین باشد یا سبک تشکیل شده است به همین دلیل بلوک سیمانی به 3 دسته بلوک سیمانی


سبک,بلوک سیمانی نیمه سبک و بلوک سیمانی سنگین تقسیم می شود که هرکدام کاربرد خودشان را دارند:
بلوک سیمانی سبک:
بلوک سیمانی سبک بلوکی است که موادپر کننده آن از انواع پوکه های صنعتی یا معدنی یا حباب های هوا تشکیل شده باشد و وزن مخصوص این بلوک های سیمانی بر اساس

استاندارد در بازه 500 تا 1700 کیلومتر بر متر مکعب قرار دارد و با توجه به ماده پر کننده آن انواع آن شامل:
1.بلوک سیمانی سبک با پوکه معدنی
که ماده پر کننده این نوع بلوک خاکستر کوه های آتشفشانی مانند پوکه معدنی بستان آباد,پوکه معدنی دماوند و …
2.بلوک سیمانی سبک با مواد صنعتی سبک
ماده پر کننده این بلوک مواد صنعتی مانند سرباره کوره های بلند ذوب آهن,یونولیت و موادی که سازگار با سیمان باشند.
3.بلوک سیمانی سبک با مواد صنعتی سبک
این نوع بلوک بتنی است که در ان حباب های هوا وجود دارد  ماشین آلات صنعتی و علت سبکی آن همان حباب های هواست خود به 2 نوع تقسیم می شود:


بلوک سیمانی هوادار
بلوک سیمانی گازی
بلوک سیمانی نیمه سبک:
این نوع بلوک در رده بندی وزنی 1700 تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارد و مواد تشکیل دهنده آن با بلوک های سیمانی سبک در یک گروه اند.
بلوک سیمانی سنگین:
بلوک سیمانی سنگین بلوکی است که با پر کننده شن و ماسه تولید می شود و وزن مخصوصی معادل بتن را دارد.این نوع بلوک بیشتر در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که

بحث مقاومت در میان باشد.

دستگاه بلوک زنی اوماتیک یا به صورت دستگاه بلوک زن ثابت یا به شکل بلوک زنی هیدرولیک تخم گذار تولید می شود و قیمت دستگاه بلوک زن هیدرولیک با دستگاه بلوک زنی

اتوماتیک تفاوت زیادی دارد.
در دستگاه بلوک زن متحرک تنوع بسیار زیاد می باشد و هزینه راه اندازی آن کم است ولی دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک یا دستگاه بلوک زنی اتوماتیک بالای 90 میلیون قیمت

دارند و هزینه راه اندازی آن با متعلقات جهت تولید بلوک سبک محاسبه می شود و قیمت دستگاه موزاییک زنی تمام اتوماتیک  همچنین بلوک زنی ثابت از کار بلوک زنی مکانیزه بر خوردار بوده و در تولید بلوک از کار دستی


کمتر استفاده می شود.
در مدل بلوک زن دستی تا بلوک زن اتوماتیک هم کیفیت بلوک, راندمان تولید و هزینه جانبی با دستگاه بلوک زنی متفاوت است.
 

مزیت های استفاده از بلوک:


مزیت های استفاده از بلوک:

کاهش مصرف انرژی در ساختمان و عایق حرارتی
مقاوم در برابر رطوبت و صدا
مقوم در رابر زلزله
کاهش چشمگیر وزن سازه
سازگار بودن با محیط زیست
مقاومت فشاری بالا


عدم استفاده از سوخت های فسیلی
ایجاد مزیت نسبی برای ساختمان های ساخته شده با این دستگاه ساب موزاییک محصولمزیت های اقتصادی برای مصرف کننده این محصول:

قابل رقابت با مصالح سنتی
کاهش هزینه دستمزد اجرایی به دلیل سرعت بالای نصب
سهولت در نصب چارچوب های درب و پنجره
عدم نیاز به گچ و خاک
کاهش هزینه حمل و نقل در زمان اجرا و جابجایی
سهولت در اجرای عملیات تاسیساتی و برقی

بلوک سبک نوعی بلوک متخلخل می باشد که از ترکیب ماسه ی ریزدانه,سیمان و حباب های هوا در اندازه های مختلف تولید می شود.
این محصول حاصل تزریق حباب هوا به بتنی است که از ماسه ریزدانه و سیمان تشکیل شده است که محصول نهایی به صورت بلوک های سبک به عنوان جایگزین خشت با

مزیت های بسیار بالا و عمدتا برای دیوارهای بتن ساز غیر باربر و همچنین به عنوان پرکننده در شیب بندی و کف سازی ساختمان ها قبل استفاده است.

تکنولوژی بتن سبک از تکنولوژی های جدید در تولیذ مصالح ساختمانی می باشد که دارای مزیت های بسیاری در جهت افزایش بهره وری در فرآیند احداث بناهای مدرن نسبت به

مصالح سنتی است.
امروزه می توان به این نکته اذعان داشت که بتن سبک اصلی ترین و با صرفه ترین مصالح ساختمانی است و تجربیات ثبت شده ی موفق هاکی از آن است که ساختمان ها به

طور مستقیم و غیر مستقیم با صرفه جویی در مصرف انرژی در استفاده از بتن سبک در ساخت موثر می باشند.
کاربرد و موارد استفاده بلوک سبک:
بصورت فوم بتن در کف سازی ساختمان ها جایگزین  خرید دستگاه جدول زن پرسی شیب بندی ساختمان ها و پوکه ریزی که موارد گشترده ای دارد.

بصورت بلوک های I هبلکس در ابعاد متفاوت به جای خشت یا آجر در دیوار چینی پروژه ها 

انواع دستگاه بلوک زن


انواع دستگاه بلوک زن
دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک
دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک
دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک تخم گذار
دستگاه بلوک زن دستی

نحوه ی کار دستگاه بلوک زن
نحوه کار در این دستگاه به این صورت است که ابتدا مواد مخلوط شده که شامل سیمان ,ماسه و پوکه می شود را داخل سینی ریخته و سپس به وسیله شنکش مواد را داخل قالب

میریزیم تا فضاهای خالی پر شوند.
سپس ویبره دستگاه را روشن کرده که ماشین آلات ساختمانی در این قسمت فضاهای خالی ایجاد می شوند که می بایت دوباره پر شوند.در مرحله بعد سمبه دستگاه را پایین می آوریم تا مواد متراکم


شوند.
و در مرحله اخر قالب را بالا می آوریم(توجه کنید که در این مرحله به هیچ وجه ویبره نباید خاموش شود و سمبه حتما باید پایین بماند)
مخلوط بتن در دستگاه بلوک زنی
مخلوط بتن مصرفی در سخت بلوک می بایست از یک پیمانه سیمان پرتلند و 5/3 پیمانه شن و 5/2 پیمانه ماسه و 130 الی 150 لیتر آب برای بتن لرزیده و 160 الی 180 لیتر

آب برای بتن نلرزیده تشکیل شده باشد.عمل مخلوط کردن می تواند با ماشین یا بصورت دستی انجام گیرد.
درصورتیکه ساخت بلوک با وسایل مکانیکی صورت گیرد دستگاه بلوک زنی اتوماتیک قالب باید تا ارتفاع معینی بالاتر از سطح نهایی آن پر شود و مخلوط مخلوط داخل قالب پس از لرزاندن کوبیده و صاف


گردد.پس از قالب گیری می بایت بلوکها را بلافاصله از دستگاه جدا کرده و روی پالت به محل مناسبی برای عمل آوری انتقال داد.
در صورتیکه تولید بلوک به وسیله ماشی های بلوک زنی سیار صورت گیرد بستر زیر بلوک ها باید تمیز,صاف و عاری از خاک و آلودگی بوده و با بتن یا سیمان پوشیده شود.

گروه صنعتی سرمد بلوک تولیدکننده انواع دستگاه بلوک زن,ساخت بلوک زن,دستگاه بلوک زنی,دستگاه بلوک زن اتوماتیک,بلوک,بلوک سیمانی,بلوک سبک,بلوک سبک سیمانی,دستگاه

بلوک زن دست دوم,دستگاه بلوک زن متحرک,دستگاه بلوک زن ثابت,دستگاه جدول زن,تولید سنگ فرش,تولید جدول,ساخت قالب دستگاه بلوک زن,ساخت قالب بلوک زن,ساخت قالب

قطعات بتنی,ساخت قالب جدول,ساخت قالب سنگ فرش با مناسب ترین قیمت دستگاه بلوک زن و بالاترین کیفیت ممکن.

بلوک ها از مخلوط سبک دانه با آب و سیمان به دست می آید.برای حفظ سبکی این قطعات ریزدانه طبیعی از بتن حذف می شود و محصول نهایی دارای تخلخل بالاتری در مقایسه

با بتن نیمه سبک می شود.وزن بلوک های بتنی دانه سبک اغلب کمتر از 1100 کیلوگرم بر متر معکب است. مقومت این بلوک ها حداقل 30 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است و می

توان آنها را در صورت نیاز به مقاومت هایی تا 100 کیلوگرم بر سانتی متر مربع نیز رساند.
بلوک ها در 2 شکل تو خالی و توپر برای کاربرد در سقف و دیوار تولید می شوند.ضخامت دیواره ی بلوک های تو خالی جهت بهره گیری بیشتر از ویژگی های بیشتر ویژگی های

عایق کاری آنها بیش از بلوک های سیمانی معمولی است که قیمت دستگاه بتن ساز این افزایش به علت وزن بسیار کم بتن مصرفی تاثیر چندانی بر وزن نهایی بلوک ندارد.

این بلوک ها در انواع مختلف دیوارهای تیغه ای و پیرامونی به تولید رسیده و دارای کاربردهای گشترده ای در انواع دیوارهای جداکننده,پوشش خارجی,دوجداره,نما,ضد
آتش,عایق و سقف های بتنی می باشند.

طرز کار با دستگاه بلوک زن


طرز کار با دستگاه بلوک زن:

دستگاه بلوک زن کادونا نیاز به یک نفر اپراتور دارد تا سیستم حرکت، پرس و ویبره را انجام دهد، نحوه کار بدین صورت است که با فرقون، مصالح را بر روی سینی دستگاه بلوک زن تخلیه و سپس با تی بصورت دستی دستگاه بلوک زنی مصالح را از سینی به داخل قالب بلوک سیمانی هدایت نموده و قالب بلوک سیمانی را پر مینمایند و همزمان ویبره زده میشود تا مصالح


متراکم شود بعد از اینکه قالب بلوک سیمانی کاملا پر شد، پرس زده میشود که معمولا 4 تا 5 بار این عمل تکرار میشود ( سیستم پرس چکشی) سپس سنبه(قسمت بالای قالب)

برروی قالب بلوک سیمانی نگه داشته میشود و ماتریس سنگ ساب (قسمت پایینی قالب) را با استفاده از اهرم هیدرولیکی به بالا میبرند و بلوکها از قالب بلوک سیمانی خارج شده و بر روی


زمین تا زمان خشک شدن باقی میمانند.

نکات مفید دستگاه بلوک زن:

- موقع خالی بودن قالب بلوک سیمانی از عمل ویبره زدن پرهیز شود چرا که موجب باز شدن پیچها و آسیب به دستگاه بلوک زن میشود.

- پس از اتمام کار و در پایان روز حتما میبایست مصالح چسبیده به قالب بلوک سیمانی شسته شود تا از سفت شدن و آسیب به قالب جلوگیری شود.

- دستگاه بلوک زن حتما باید در روی زمین صاف و تراز شده بتنی استفاده شود تا هم کیفیت تولیدات بهتر شود هم حرکت دستگاه دچار مشکل نشود.

- در موقع حرکت دستگاه بلوک زن میبایست توجه شود که قالب بلوک سیمانی بر روی زمین ننشسته باشد.

ساخت بلوک های سبک
بلوک بتنی یا بلوک سیمانی از مخلوط شدناب و سیمان با ماسه یا دریگر سنگدانه ها و لرزاندن و متراکم کردن مخلوط و مراقبت از آن در محیط مناسب ساخته می شود.بلوک های

سیمانی به شکل های توپر و توخالی ساخته شده و در دیوارهای داخلی و خارجی بطور غیر باربر و باربر و در سقف های تیرچه بلوک و تیغه های جدا کننده و سایر بخش های

ساختمان به کار می رود.
بلوک های سیمانی بیشتر در قسمت هایی استفاده می شود که برای تولید آجر محدودیتی وجود داشته باشد. مزایای این فرآورده شامل حمل آسان,صرفه جویی در مصرف

مصالح,سهولت در مسلح کردن و عایق حرارتی و صوتی
ساخت بلوک های سبک
وزن بلوک به وزن بتنی بسگی دارد که با آن ساخته می شود. بلوک های ساخته شده از شن و ماسه شکسته یا رودخانه ای دارای وزن ویژه ای معمولی و حدود 2000 کیلوگرم بر

متر مکعب وزن دارند.بلوک های با وزن کمتر کمتر از 1680 کیلوگرم بر متر مکعب بلوک های سبک دستگاه سنگ فرش زن محسوب می شوند که در ساخت این بلوک ها از دانه های پوکه معدنی استفاده


می شود.
مقاومت بلوک های سبک با توجه به کاهش وزنشان در مقایسه با بلوک های معمولی کاهش زیادی ندارند.
بلوک های سیمانی از لحاظ ظاهری به انواع تو خالی غیرباربر و باربر و آجر بتنی و توپر و از نقطه نظر محل مصرف به دیواری نمادار و توکار,ستونی,تیغه ای و سقفی تقسیم

بندی می شوند.بلوک های ویژه ای برای نعل درگاه ها ,دودکش ها,جدول پیاده رو ها و خیابانها و فرش کف ساخته می شوند.
 

ام دی اف فرامید


ام دی اف فرامید
عرضه تما ورق های ام دی اف به صورت پالتی می باشد.

نام اصلی این برند از ترکیب دو اسم فرید و امید تشکیل شده ولی به دلیل نگارش فارسی آن را به صورت فرامید خوانده می شود. این شرکت ایرانی توانسته با تولید این خرید ورق ام دی اف توجه بخشی از بازار ایران را به خود جلب نماید دلیل آن استفاده از روکش های ایتالیایی است با مغز ام دی اف واناچای تایوان.

 

شرکت فرامید اقدام به استفاده از روکش های ایتالیایی که دقیقاً کپی ورق هایکلیاف ساخت ایتالیا است نموده، خاصیت ورق های کلیاف ایتالیا برجستگی روی سطح ورق و زیبایی پاک چوب قابل توجه آن است ولی به علت قیمت بالای ورق کلیاف زیاد مورد توجه و استفاده همه مشتریان قرار نگرفت ولی شرکت فرامید توانسته این ورق ام دی اف را در ایران با قیمتی پایین تر عرضه کند و توجه بسیاری از سازندگان و تولیدکنندگان را به خود جلب نماید. 


زیبایی، مشابهت به قیمت ورق های گلاس ، قیمت پایین تر، تنوع رنگی و کیفیت خوب آن از مزایای این ورق می باشد. ابعاد ورق ام دی اف فرامید 2.80 در 1.22 متر است. 
 

خصوصیات ام دی اف


ازجمله خصوصیاتی که باعث ایجاد کاربردهای متنوع ام‌دی‌اف شده، عبارتند از:
خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا
دامنهٔ وسیع دانسیته (چگالی = وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف قابل تولید
قابلیت ابزارخوری، ماشین‌کاری و سنباده‌زنی
سطوح صاف و متراکم
قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف
عدم وجود معایب چوب 
پروفیل دانسیتهٔ یکنواخت و همگن
قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون قیمت هایگلاس agt انواع روکشی‌های چوبی و غیرچوبی، رنگ‌آمیزی و غیره

پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشرده شدن
زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب
قیمت مناسب 
تولید انواع مختلف این محصول در جهان دامنهٔ کاربرد آن را بسیار وسیع کرده‌است. امروزه می‌توان تخته فیبرهای نیمه‌سنگین ام‌دی‌اف بسیار متنوعی ازجمله تخته‌های سه‌لایه یا یکنواخت و همگن، تخته‌های نازک و ضخیم در ابعاد مختلف، تخته‌هایی با فرم آلدئید، کم‌فرم آلدئید یا بدون فرم آلدئید، فروش ورق ام دی اف تخته‌های تبدیل به سایز شده، روکش‌شده، لبه‌چسبانده، نقش‌برجسته، قالب‌گیری‌شده، ابزارخورده، پروفیل‌شده، با دانسیته‌های بسیار متنوع (کم یا زیاد)، مقاوم در برابر رطوبت، آب، آتش، قارچ، حشره و… را در بازارهای جهانی یافت.


فرایند تولید
ابتدا گرده بینه‌ها یا مقطوعات چوبی در بخش چیپر به صورت چیپس درآمده و سپس چیپس‌ها در ریفاینر دفیبره می‌شوند. الیاف جداشده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. قیمت ورق ام دی اف  مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ به صورت کیک درآمده و در پرس فشرده می‌شوند. تخته‌ها پس از سرد شدن اندازه‌بری شده و بسته‌بندی می‌گردد.  

 

کاربرد ام دی اف 3


کاربرد :

_ ساخت آرک ها ، ستون های داخل ساختمان ، پارتیشن بندی ، در کفش سازی ، اسباب بازی و ....
مزایا :
1 - قابلیت شکل پذیری و لبه های صاف
2 - محکمتر و سبک تر بودن از چوبهای رشته ای
3 - سطوح صاف و متراکم
4 - شبیه به چوب 
5 - ابعاد : 4100 * 1830 ، 3660 * 1830 ، 2440 * 1830 ، 2440 * 1220
_ ابعاد وارداتی :
a -  از ایتالیا : 4100 * 2100
b - از اتریش : 2800 * 207 و 2600 * 207
6 - ضخامت های تولیدی : 3 و 4 و 6 و 8 و 10 و 12 و 16 و 18 و 20 و 25 و 32 و 38 میلی متر
_ در کشور ما ضخامت های 12 و 16 و 18 خواهان قیمت ام دی اف پاک چوب بیشتری دارد و از ضخامت 3 میل هم بیشتر در صنعت درب سازی

استفاده می شود

L -  ام دی اف های هیگلاس(high Gloss) :
MDF با نوعی روکش پلاستیکی بنام پلکسی گلاس است
پلکسی گلاس همانند شیشه شفاف است و جنس آن از نوعی پلی کربنات است و نسبت به شیشه سبکتر و محکمتر است . صفحه هایگلاس عموما یک رو بوده که یک رویه آن را با لایه محافظ مثل سلفون پوشانده اند و سمت دیگر آن ظاهری سفید از جنس ملامین و کاغذ است .

سایز مورد استفاده از هایگلاس در صنعت کابینت سازی 122 * 244 و با ضخامت 16 میلی متر است
توجه فرمایید که هرچه جنس هایگلاس بهتر باشد دوام و ماندگاری کابینت و کمد دیواری شما ه بیشتر خواهد شد

ام‌دی‌اف (به انگلیسی: MDF) مخفف واژهٔ «تخته فیبر با قیمت ورق فومیزه چگالی (دانسیتهٔ) متوسط» (به انگلیسی: Medium-density fibreboard) است که جزو فراورده‌های چوبی محسوب می‌شود. ام‌دی‌اف نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. چگالی (دانسیتهٔ) آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

 


ام‌دی‌اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی، علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای ام‌دی‌اف است که در آن فرایند کاغذ نقش‌دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرِس بر روی تخته چسبانده می‌شود.

این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایر اوراق فشردهٔ چوبی، دارای برخی خواص برتر نیز هست که باعث ارتقای بازار آن در بین سایر اوراق فشردهٔ چوبی مانند تخته خُرده‌چوب (نئوپان)، تخته‌لایه، تخته فیبر سخت و… شده‌است. درواقع، این محصول ام‌دی‌اف ابتدا به‌عنوان جایگزین اوراق فشردهٔ  ورق mdf چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزینِ چوب نیز به‌کار رفته‌است. در حال حاضر، دامنهٔ کاربردهای آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

کاربرد ام دی اف 2


همانطور که میدانید ورق های معمولی ام دی اف در برابر رطوبت ابعادشان تغییر کرده و یا باصطلاح باد می کنند ولی در فرایند تولید این نوع MDF از یک نوع چسب ضد رطوبت بجای اوره فرمالدئید استفاده شده است که باعث مقاومت آنها در برابر رطوبت شده است

کاربرد :

1 - مبلمان حمام
2 - دستشویی
3 - پله ها
4 - کفپوش ها
5 - پنجره ها

E - ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها :

این نوع MDF حاوی مواد حشره کش و ضد قارچ هستند
کاربرد :
1 - کفپوش

F - ام دی اف مقاوم در برابر آتش :
کاربرد :

_ دیوار پوش ها و قفسه های فروشگاهی و ....

G - فیبر با چگالی بالا یا همان HDF :

معمولا با تغییر فشار پرس و نوع مواد اولیه در تهیه خمیر چوب در پر.سه تولید MDF فیبرهای با دانسیته بالای 800 تولید می شود که از چوب محکمتر و سبکتر بوده که آنها را HDF می نامند
از تولید کنندگان مهم اچ دی اف در جهان آمریکا ، کانادا و چین  ام دی اف فرامید را می توان نام برد . بدلیل چگالی بالاتر ماشین کاری HDF نسبت به فیبرها راحت تر است


H - فیبر با چگالی پایین یا همان LDF :

کاربرد :

_ بیشتر به عنوان رویه و عایق حرارتی و صوتی و .... کاربرد دارند

I - ام دی اف با روکش تزئینی :

معروفترین آنها شامل روکش هایی هستند که از چوب طبیعی کابینت های گلاس رنگ کاپوچینو ساخته شده اند که به روکش های ملامینه روکش PVC معروف هستند


J -  ام دی اف های قالب گیری شده :

این نوع MDF ها بیشتر قیمت ورق ملامینه  به عنوان رویه در ساخت درب های چوبی مورد استفاده قرار میگیرند

K - ام دی اف های خام 
 

کاربرد ام دی اف


A - ام دی اف نازک :

کاربرد :

1 - دیوارپوش
2 - پوشش سقف
3 - کفپوش
4 - صنعت خودرو سازی
5 - تخته های منحنی
6 - سطح پشتی کابینت  ها ابعاد ورق ام دی اف 16 میل  و کمد ها

7 - ساخت رویه درب های چوبی
8 - دارای استاندارد EN - 622-5
9 - کلاس ها 1/8 میلی متر ، 2/5 میلی متر ، 6 - 2/5
میلی متر ، 6 - 4 میلی متر

B - ام دی اف ضخیم :

کاربرد :

1 - مناسب برای ماشین کاری
2 - ساخت رویه های قیمت روز ورق ملامینه پویا نقش دار

3 - دارای استاندارد EN - 622 - 5
4 - کلاس ها 45 - 60mm ،  30 - 45mm ،

C - ام دی اف با فرمالدئید کم :

کاربرد :

1 - صنعت مبلمان
2 - دکوراسیون داخلی و ...
3 - دارای استاندارد EN - 622 - 1
4 - حداکثر انتشار فرمالدئید قیمت ورق هایگلاس ترک آنها 100gr/9mg که تاثیر زیادی در کاهش خوردگی فلزات دارد

D - ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت :
 

ورق ام دی اف


MDF از فراورده های چوبی می باشد که به روش خشک تولید می شود .
ام دی اف انواع مختلفی اعم از خام و هایگلاس و... دارد که ما در سایت ایرانی دکور مقاله ای را در مورد انواع ام دی اف برای آشنایی بهتر شما عزیزان آماده کرده ایم . 
MDF را پس از تولید می توان روکش نمود به فرض مثال روکشهای تزئینی علاوه بر اینکه به زیبایی ام دی اف می افزاید بلکه مقاومت آنرا هم افزایش می دهد که به کاربرد آنها در محیط هایی مثل آشپزخانه کمک میکند که روکش ملامینه متداولترین نوع روکش است.

فرایند تولید ورق ام دی اف با روکشهای تزئینی به گونه ای است که کاغذطرح دار آغشته به چسب با حرارت و پرس بر روی ورق MDF چسبانده می شود .که امروزه ام دی اف جایگزین سایر اوراق چوبی اعم از نئوپان - تخته لایه - تخته فیبر سخت و در بعضی مقاطع جایگزین مناسبی برای چوب هم بوده اند .

مزایای ورقهای MDF :

1 - تنوع محصول در ام دی اف پاک چوب ، نوع ، ضخامت ، چگالی و تراکم ذرات
2 - قابلیت برش ، سمباده کاری ، ماشین کاری
3- روی آنها کاملا صاف بوده و هم براق و هم مات دارد
4 - هیچ گونه گره ای همانند چوب بر روی آن نیست
5 - قیمت ارزانتر نسبت به چوب 
6 - مقاوم در برابر قارچ و حشرات
7 - قابل اتصال راحت قیمت ورق ام دی اف هایگلاس بوسیله چسب چوب

8 - نسبت به نئوپان مقاوم تر است
9 - در برابر رطوبت و خش مقاوم است
 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 صفحه بعد