کاربرد پروفيل

 

از انواع تير آهن و نبشي و ناوداني در صنعت ساختمان سازي نظير تير و ستون وال پست و غيره استفاده مي شود.

از انواع ورق با ضخامتهاي مختلف در صنايع ماشين سازي و ساختمان استفاده مي شود نظير ساخت ستون به صورت باکس

پروفيلهاي مربع و مستطيل با مقاطع کوچک به عنوان نرده هاي فلزي براي در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنين نرده کشي اطراف ديوارهاي کارخانجات و زمينهاي محصور شده و نرده پياده روها و خيابانها بکار مي روند.

پروفيلهاي مربع و مستطيل(قوطي) با مقاطع بزرگتر که معروف به ستوني مي باشند موارد وزن مخصوص آهن  استفاده متعددي در صنعت و ساختمان سازي دارند اين پروفيل ها که در مقاطع مربع ساخته مي شوند در ساختن ستون و اسکلت فلزي ساختمانها بکار روند. همچنين اگر اين پروفيلها با مشخصات فيزيکي قابل اطميناني ساخته شوند مي توانند در ساختن شاسي تريلرها و نفت کش ها استفاده شوند.

از پروفيلهاي قوطي مربع و مستطيل در صنايع خودروسازي نيز استفاده مي شود.

از پروفيلهاي قوطي مربع در ساختن پايه ميز و صندلي نيز استفاده مي گردد.

پروفيل هايي که به صورت Z تهيه مي شوند اکثراً براي پوشش سقف سوله ها بکار مي روند.

پروفيلهاي نبشي و ناوداني با روش نورد سرد نيز توليد مي شوند. از پروفيلهاي نبشي مي توان در ساختن چهارچوب درهاي بزرگ آهني و جدول استاندارد ورق های فلزی چیست انواع قالب هاي فلزي بکار رفته در ماشين آلات استفاده کرد. ناوداني هاي کوچک در مواردي نظير در کرکره اي مغازه ها بکار مي روند.

 

 

کاربرد تيرآهن در ساختمان

 

تير آهن يکي از فرآورده هاي مهم حاصل از فلز آهن مي باشد که کاربرد هاي بسيار زيادي دارد، اما کاربرد عمده ي آن در ساختمان سازي به شمار مي آيد.

 

فلز آهن پر کاربرد ترين فلز موجود در پوسته ي کره ي زمين است، که مي توان گفت در اکثر صنايع موجود در دنيا کاربرد دارد.

 

ساخت محصولات مختلف ار آهن استخراج شده از سنگ آهن يکي از علل کاربردي بودن اين فلز مي باشد، اما مي توان گفت علت اصلي مصرف آهن در اغلب حوزه هاي صنعتي وجود انواع ورق تاراز آلياژ هاي متفاوت آن مي باشد. فلز آن داراي فرآورده هاي بسيار زيادي است که در کارخانجات توليد مي شوند. يکي از اين فرآورده ها که در از الزامات ساختمان سازي به حساب مي آيد تير آهن است.

تير آهن در واقع از المان هاي اساسي و بسيار مهم ساخت هر ساختماني است. علاوه بر سازه هاي ساختماني در برخي پروژه هاي متفاوت نيز کاربرد دارند، اما کاربرد عمده آن ها در صنايع ساختمان سازي مي باشد. تير ها در واقع وظيفه حمل فشار هاي تنشي و خمشي وارد بر ساختمان را دارند.