فولاد ايرانيان يکي از مجموعه هايي است که کارشناسان اخبار آهن آن، با توانمندي ها و اطلاعات کافي در زمينه مشخصات مقاطع فولادي مي توانند شما را در انتخاب بهترين محصول کمک کنند.

انواع تيرآهن‌هاي وارداتي موجود در بازار ايران در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد در بازار ايران موجود مي‌باشد. تيرآهن‌هاي IPE وارداتي بيشتر مربوط به کشورهاي لهستان، اسپانيا، آلمان و همچنين کشور کره مي‌باشد . البته تيرآهن IPE کشور چين و روسيه نيز در بازار موجود است، ولي از آنجايي که اين دو کشور از هر دو نوع استاندارد تيرآهن توليد نموده‌اند، لذا مصرف کنندگان محترم بعضي مواقع در تشخيص IPE يا INP بودن محصول اين دو کشور دچار مشکل شده و بسيار پيش آمده که پس از خريد و تخليه کالا در محل ساخت و يا بدتر از اين، پس از نيمه ساخت متوجه شده‌اند که تيرآهن‌هاي مورد استفاده آن‌ها از نوع INP بوده است ، حال آنکه نقشه آن‌ها بر اساس IPE طراحي شده و دچار ضرر و زيان مي‌گردند. البته اگر نقشه در ابتدا بر اساس INP طراحي شده باشد عکس اين قضيه نيز صدق مي‌نمايد.

 

مشخصه بارز تيرآهن‌هاي توليدي ذوب آهن اصفهان آرم ESCO در يک طرف (بال) تير آهن مي‌باشد که به فاصله هر ? متر اين آرم به صورت برجسته و حک شده قابل مشاهده است آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد  تير آهن‌هايلانه زنبوري تعريف تير آهن‌هاي لانه زنبوري دليل نام‌گذاري تير هاي لانه زنبوري شکل گيري اين تيرها پس از عمليات (بريدن و دوباره جوش دادن ) و تکميل پروفيل است . اين‌گونه تيرها در طول خود داراي حفره هاي توخالي (در جان ) هستند که به لانه زنبور شبيه است .به همين سبب به اين گونه تيرها لانه زنبوري ميگويند .

 

هدف از ساخت تير هاي لانه زنبوري هدف اين است که تير بتواند ممان خمشي بيشتري را با خيز (تغيير شکل ) نسبتاً کم و همچنين وزن کمتر در مقايسه با تير نورد شده مشابه تحمل کند . براي مثال با مراجعه به جدول تير آهن ارتفاع پروفيل ?? را که ?? سانتيمتر ارتفاع دارد مي‌توان تا ?? سانتيمتر افزايش داد . محاسن و معايب تير لانه زنبوري با توجه به مثال گفته شده در بالا با تبديل تير آهن معمولي به لانه زنبوري اولاً : مدول مقطع و ممان اينرسي مقطع تير افزايش مي‌يابد .

 

ثانياً : مقاومت خمشي تير نيز افزوده مي‌گردد . در نتيجه تيري حاصل مي‌شود با ارتفاع بيشتر قوي‌تر و هم‌وزن تير اصلي

 

ثالثاً : با کم شدن وزن مصالح و سبک بودن تير از نظر اقتصادي مقرون به صرفه تر خواهد بود .

 

رابعاً : از فضا هاي ايجاد شده (حفره‌ها ) در جان تير مي‌توان لوله هاي تاسيساتي و برق را عبور داد . در ساختن تير لانه زنبوري که منجر به افزايش ارتفاع تير مي‌شود بايد استاندارد کاملاً رعايت گردد وزن ورق استیل در غير اين صورت خطر خراب شدن تير زير بار وارد شده حتمي است .