وسایل خانگی، دستگاه‌هایی هستند که کارهای روزانهٔ خانه‌داری را آسان‌تر می‌کنند. این وسایل زندگی انسان را متحول کرده‌اند و سبب بهبود بهداشت و تغذیهٔ عمومی شده‌اند. 
 بعضی از انواع وسایل خانگی مانند چراغ خوراک‌پزی، یخچال، فریزر، خردکن، مخلوط‌کن و مایکروفر، برای تهیه و نگهداری غذا در آشپزخانه به کار می‌روند. از بعضی دیگر، مانند ماشین لباس‌شویی، خشک‌کن، ماشین ظرف‌شویی و جاروبرقی، برای نظافت استفاده می‌کنند و از بعضی برای تفریحات و سرگرمی استفاده می‌شود مانند تلویزیون. برخی از لوازم خانگی برقی هستند و برخی دیگر غیر برقی.

وسایل آشپزخانه ابزارهایی فلاکس هستند که با یاری آنها مواد خوردنی را می‌توان به گونه‌ای غذا تبدیل کرده و آماده خوردن کرد. این ابزارها را می‌توان به دسته‌های گوناگونی بخش کرد مانند ظروف، ابزارهای نگهداری خوراک، ابزارهای زدودن بسته‌بندی، ابزارهای آمایش خوراک خام و ابزارها و ظروف پخت غذا.


البته این لوازم و ظروف و وسایل به دو گروه خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

همه وسایلی که در فروشگاه‌های لوازم آشپزخانه می‌بینید لزوما در آشپزخانه ضروری نیستند و بیشتر جنبه تجملاتی و دارند. اما برخی لوازم هستند که وجودشان در آشپزخانه لازم و ضروری است. این ابزار سرعت کار شما را بالا می‌برند و انجام کارهای مختلف را تسهیل می‌کنند.


قابلمه هاي استيل

اين قابلمه ها بيشتر براي پخت انواع خورش و غذاهاي آبدار مناسبند. با اين وجود بعضي از توليدکنندگان ادعا مي کنند که مي توانيد برنج يا حتي ماکاروني را هم در اين قابلمه ها بپزيد و حتي ته ديگ هم داشته باشيد. نکته مهم هنگام استفاده از قابلمه هاي استيل تنظيم درجه حرارت است.

اگر عجله نکنيد و با حوصله شعله گاز را در حد کم نگه داريد جاروبرقی نتيجه کارتان خوب مي شود. با اين وجود اگر غذاي شما ته گرفت و قابلمه تغيير رنگ داد با کمي سرکه مي توانيد آن را مثل روز اولش تميز کنيد. در مجموع قابلمه هاي راحت و مناسبي هستند که بهتر است هر خانمي در آشپزخانه اش حتماً از آنها داشته باشد.


نظر کارشناس: اين قابلمه ها در گروه سالم ترين قابلمه ها قرار مي گيرند و مصرف کنندگان مي توانند با خيال راحت و بدون نگراني از بابت ورود املاح و ترکيبات شيميايي به درون غذا، از اين قابلمه ها استفاده کنند.

قابلمه هاي چدني

رقيب اصلي قابلمه هاي تفلون هستند که چند سالي است نام آنها را زياد مي شنويم. از جمله ويژگي هاي قابلمه چدني اين است که حرارت به طور يکنواخت در همه جاي ظرف پخش مي شود و غذا را به مدت بيشتري گرم نگه مي دارد. علاوه بر اين قابلمه هاي چدني مقاومت زيادي دارند، لب پر نمي شوند و رنگ شان از بين نمي رود.

عيب بزرگ قابلمه هاي چدني اين است که وزن زيادي دارند و ممکن است هنگام پخت بعضي از غذاها، به ويژه صاف کردن برنج استفاده از آنها دشوار باشد. قابلمه هاي چدني هم نچسب هستند و هنگام سرخ کردن مواد غذايي در اين ظروف نيازي نيست مقدار زيادي روغن استفاده کنيد.

حتي براي پخت غذا در فر هم مناسب هستند. بهتر است هنگام بادبزن ایزی فایر استفاده از قابلمه هاي چدني هميشه از حرارت کم تا متوسط استفاده کنيد. رنگ بدنه بيشتر قابلمه هاي چدني هميشه از حرارت کم تا متوسط استفاده کنيد. رنگ بدنه بيشتر قابلمه هاي چدني مشکي است و در مقايسه با انواع تفلون تنوع رنگ کمتري دارند.


نظر کارشناس: اين ظروف از آلياژي ساخته شده اند که شامل آهن و کربن است. اگر به مدت طولاني از اين قابلمه ها استفاده شود شايد خطرهايي به همراه داشته باشد. به هر حال، در مقايسه با قابلمه هاي تفلون انتخاب مناسب تري است در مقايسه با قابلمه هاي استيل، آلومينيومي و پيرکس از سلامت پايين تري برخوردار است.