قابلمه هاي لعابي

بيشتر براي طبخ غذهاي آبدار به کار مي روند و نمي توانيد داخل اين قابلمه ها برنج بپزيد يا حتي غذاهاي جامد را دوباره گرم کنيد. اين قابلمه ها را در اندازه هاي مختلف با قيمتي مناسب تهيه کرده سینی چای و از آنها براي نگهداري غذا در يخچال يا پخت انواع سوپ و خوراک هاي مايع در حجم کم استفاده کنيد. علاوه بر اين طرح هاي متنوعي دارند و حتي برخي از نمونه هايشان با در شيشه اي طراحي شده اند.


نظر کارشناس: در اين قابلمه ها هم ترکيبات شيميايي وجود دارد. روکش آنها به مرور زمان از بين مي روند و لعاب وارد خوراک ها مي شود. اگر اين قابلمه ها در معرض غذاهايي با PH اسيدي يا قليايي باشند واکنش هاي شيميايي سريع تر شده و آسيب هايي را ايجاد مي کند.

ظروف پيرکس

اختراع ظروف شيشه اي پيرکس در دوران توماس اديسون ريشه دارد. اديسون براي اختراع لامپ، شيشه اي لازم داشته که در برابر حرارت مقاوم. باشد. شرکتي که اين شيشه را براي اديسون ابداع کرد چندي بعد ظروف شيشه اي با نام پيرکس را به بازار جهاني عرضه کرد و بدين ترتيب قابلمه فلاسک هاي شيشه اي روانه بازار شدند.


ظروف شيشه اي پيرکس اين قابليت را دارند که آنها را روي گاز، در فر يا مايکروفر قرار دهيد؛ ضمن اينکه ظاهرشان زيبا و شفاف است و مي توانيد با همان ظرف، غذا را سرو کنيد.

نظر کارشناس: در دسته ظروف سالم قرار مي گيرند و استفاده از اين ظروف براي سلامتي ما خطري ندارد و هيچ گونه ماده شيميايي از راه پيرکس هاي مقاوم وارد بدن نمي شود. بنابراين توصيه مي شود براي پخت و پز از اين ظروف بيشتر استفاده کنيد.

قابلمه هاي سنتي

قابلمه هايي از جنس مس و روي در اين دسته قرار مي گيرند. در زمان مادربزرگ هاي ما استفاده از اين قابلمه ها کاربرد زيادي داشت و هنوز هم به دليل اينکه قابلمه هاي رويي که به آنها روحي هم مي گويند قیمت سوفله خوری استیل نگین دار به دليل قيمت ارزان مورد توجه بعضي از مردم قرار مي گيرند. اين قابلمه ها اندازه متنوعي دارند و سبک هستند.


نظر کارشناس: در اين قابلمه ها هم مشکل ورود املاح مس و روي به خوراک ها وجود دارد بهتر است به طور مداوم و طولاني مدتي از آنها استفاده نشود.