ماهيتابه هاي دردار مستطيلي شکلي هستند که به طور حتم نام شان به گوش تان خورده است. مهمترين ويژگي اين قابلمه ها اين است که غذا را با مقدار کمي روغن براي شما سرخ مي کنند، به همين دليل با کمک اين ماهيتابه ها غذاي سالمي مي خوريد. ضمن اينکه براي پخت سبزيجات با مقدار کمي آب مي توانيد از اين ماهيتابه هاي دردار کمک بگيريد.  بادبزن باربیکیو در مجموع اگر از آنها درست استفاده کنيد براي سلامتي تان ضرري ندارند.

نظر کارشناس: پوشش داخلي اين قابلمه از جنس تفلون است و در صورت ايجاد خراش در سطح قابلمه بهتر است آن را کنار بگذاريد چون در اين صورت سلامتي شما به خطر مي افتد.

صرف نظر از اين قضيه، به دليل اينکه در اين ماهيتابه ها بسته مي شود، مقدار اکسيژن اطراف مواد غذايي کاهش يافته و فشار داخل قابلمه بيشتر مي شود. در چنين شرايطي زمان پخت کاهش مي يابد. اگر هم شعله گاز کم باشد خوراک حالت سرخ کرده مطلوبي پيدا مي کند و نيازي به استفاده زياد از روغن نيست.  

بنابراين اين ماهيتابه ها از اين نظر برتري دارند که چربي کمتري به بدن مي رسانند و سبب اضافه وزن و چاقي نمي شوند. به ويژه افرادي که به غذاهاي چرب علاقه دارند هسته گیر آلبالو با استفاده از اين ظروف غذاهاي سالم تري به بدن شان مي رسانند.


زودپز، آرام پز و بخارپز

خيلي از خانم هاي شاغل که براي آشپزي و به ويژه پخت غذاهاي سنتي زمان کافي ندارند، از طرفداران «زودپز» هستند. جدا از اين زودپز يک وسيله کاربردي در آشپزخانه است که با کاهش زمان پخت، در مصرف گاز و وقت صرفه جويي مي کند و در مدت کوتاه تر غذايي کاملاً پخته و جاافتاده را تحويل تان مي دهد.

 

اين وسيله در مقايسه با مايکروويو مشکوک به سرطان زا بودن نيست و درصد بيشتري از ويتامين هاي غذا را حفظ مي کند. براي تهيه تمام غذاها از انواع گوشت و مرغ گرفته تا سوپ و سبزيجات مي توانيد از اين ديگ مکانيکي استفاده کنيد و آشپزي را سريع، متنوع و با صرفه تر پيش ببريد.

آرام پز هم براي خانم هاي شاغل کاربرد دارد. مي توانند شب مواد غذايي را داخل آن بريزند و صبح روز بعد غذاي آماده اي براي ناهار يا شام خانواده داشته باشند.

بخارپز هم دستگاه برقي ديگري است که شما را به مصرف بهترین مارک کتری و قوری غذاهاي سالم و بدون روغن تشويق مي کند.


نظر کارشناس: مهمترين عاملي که ارزش مواد غذايي را کاهش مي دهد حرارت، نور و اکسيژن است. در زودپز، بخارپز و آرام پز وقتي در ظرف را مي بنديم، عامل اکسيژن را از مواد غذايي دور مي کنيم و اين اتفاق بيشتر در آرام پز و زودپز رخ مي دهد.