نکاتي براي نگهداري از ظروف بلور و کريستال

* به‌دليل حساسيت بالاي ظروف کريستال  سرویس 70 پارچه لیمون ، بايد روش‌هاي مراقبت مناسب و شست‌وشوي صحيح آنها را ياد بگيريد.


* ظرف‌هاي کريستال را با مايع ظرفشويي و آب ولرم بشوييد و اگر تميز نشدند، مخلوطي از يک‌سوم سرکه و دوسوم آب تهيه کنيد و با کمک برس شست‌وشو دهيد و سپس بلافاصله آن را خشک کنيد. پس اگر ظروف کريستال شما جلاي هميشگي خود را از دست داده است، مي‌توانيد از سرکه سفيد کمک بگيريد. وقتي مي‌خواهيد ظرف کريستال را بشوييد مقداري سرکه سفيد به آب آب‌کشي ولرم بيفزاييد. اگر ته ظرف رسوب جمع شده، اجازه بدهيد يک شبانه‌روز سرکه و آب داغ درون ظرف بماند و بعد از اين زمان، اگر هنوز کثيفي بر جاي بود، بايد عمل را تکرار کنيد.

* ليوان و ظروف بلوري بعد از مدتي شفافيت خود را از دست مي‌دهند اردو خوری چیست؟ و تيره و کدر مي‌شوند. براي اينکه اين ظروف دوباره تميزي و شفافيت خود را به دست آورده و براق شوند، يک ليموترش را نصف کنيد و با حوصله ظروف را با سطح ليموترش‌ها تميز نماييد و بعد با آب ولرم بشوييد.


* همچنين مي‌توانيد براي چرک‌زدايي ظروف بلوري از آمونياک نيز مي‌توانيد استفاده کنيد.

* چند قطره آمونياک را در ظرفي محتوي آب ولرم ريخته ظروف را در آن بشوييد. سپس با آب ولرم آبکشي و آنها را خشک کنيد.

* از قرار دادن ظروف کريستال در مايکروفر به طور جدي خودداري کنيد.

* ظروف کريستال را همراه ظروف چرب در ماشين ظرفشويي نشوييد.

* سعي کنيد ظروف کريستال را با دست بشوييد و از ماشين ظرفشويي براي شست‌و شوي آنها استفاده نکنيد؛ زيرا ممکن است روي آنها خط و خش بيفتد. همچنين با توجه به اينکه ماشين‌ظرفشويي ظروف را با آب بسيار گرم مي‌شويد ممکن است قسمت‌هاي طلا يا نقره‌کوب دچار ايراد شوند.

* ممکن است برخي از ظروف به‌دليل استفاده زياد يا بي‌احتياطي قیمت سوفله خوری دچار پريدگي در برخي از قسمت‌ها شده باشند، اگر ظروف شما در لبه دچار پريدگي شده باشند، مي‌توانيد براي رفع اين مشکل از سمباده استفاده کنيد؛ البته در صورتي که پريدگي کم باشد.


* براي از بين بردن آثار خراش ظروف بلور و کريستال مي‌توانيد از خمير دندان استفاده کنيد.

* براي جلوگيري از خطر شکستن ظروف هنگام شست‌وشو بهتر است آنها را از قسمت انتها داخل آب داغ نگذاريد، بلکه از قسمت پهلو در آب فرو بريد و براي تميزکردن کريستال از يک قسمت سرکه و سه قسمت آب گرم استفاده کنيد.