ماهيتابه

 
– از نچسب بودن سطح دروني و بيروني تابه پایه قابلمه و همچنين محکم بودن قفل آن اطمينان حاصل کنيد و به سراغ خريد انواعي برويد که گارانتي معتبر دارند.


– هنگام شستشوي اين ظروف از پاک‌ کننده‌ هاي زبر مثل سيم ظرفشويي استفاده نکنيد زيرا با اين کار، خاصيت نچسب‌ بودن تابهرا از بين خواهيد برد.

– هنگام خريد از نسوز بودن دسته تابه مطمئن شويد.




آنچه‌ در باره‌ ظروف تفلون بايد‌ بدانيد
يکي از معمولي‌ترين و در عين حال کارآمدترين و مفيدترين وسايلي که در آشپزخانه‌ها به چشم مي‌خورد ظروف آشپزي است. در قديم‌الايام اين ظرف‌ها بيشتر مسي، رويي يا گلي وسراميکي بود، ولي امروزه تنوع زيادي در ظروف آشپزخانه ديده مي‌شود.
 تصوير آنچه‌ در باره‌ ظروف تفلون بايد‌ بدانيد
حالا علاوه بر ظروف مسي و رويي، وسايلي از جنس چدن، استيل و تفلون هم در تمام آشپزخانه‌ها يافت مي‌شود. از ميان اين ظرف‌ها اما تفلون بيشترين تعداد را به خود اختصاص داده است. امروزه ظروف تفلون در انواع مدلها و رنگهاي مختلف در همه فروشگاه‌ها و خانه‌ها وجود دارد و در پخت‌و‌پز از انواع مختلف آن استفاده مي‌شود. در کنار تمام اين تنوع و دگرگوني در شکل و فرم و جنس ظرف‌ها بايد بدانيم هر جنس از ظروف محاسن و معايبي دارد؛ به اين معنا که اگر به نحوه نگهداري و استفاده درست از آن در خانه دقت نکنيم ممکن است مشکلاتي را براي ما و خانواده‌مان در پي داشته باشد.

حالا سوال اساسي اين است که موقع خريدن ظروف به چه معياري بايد توجه کنيم؛ آيا فقط زيبايي ظرف براي شما مهم است يا قيمت مناسب آن؟ هر کدام از اين‌ها که باشد، يادتان نرود موقع خريدن ظروف تفلون بايد به نکات مهم ديگري هم توجه کنيد. به عنوان نمونه فراموش نکنيد که براي خريد ظرف یونیک مناسب حتماً اول بايد به دنبال علامت استاندارد روي آن باشيد. همچنين در صورت امکان، ظروفي را بخريد که مجوز بهداشت هم داشته باشد چون وقتي که ظرفي مجوز بهداشت دارد، حتما از کيفيت مناسبي برخوردار است.


اين را هم به خاطر بسپاريد که مهم نيست ظروف تفلون حتماً خارجي باشد؛ چون تنها خارجي بودن نشانه خوب و مناسب بودن يک ظرف نيست.

شايد بعضي از ظروف تفلون از لحاظ قيمت ارزان‌تر باشد ولي به عنوان مثال علامت استاندارد نداشته باشد. بنابراين حتماً دقت کنيد براي حفظ سلامت اعضاي خانواده، از ظروف استاندارد استفاده نماييد؛ به عبارت ديگر ظروف غير استاندارد هيچ وقت و در هيچ شرايطي مناسب آشپزي نيست.

نکته ديگر اينکه موقع خريد ظروف تفلون دقت کنيد که سطح داخلي آن زدگي يا ترک نداشته باشد چون استفاده از اينگونه ظرف‌ها بسيار مضر است؛ هنگام پخت و پز مواد غذايي به داخل اين ترکها وارد شده و مواد اوليه ظروف نيز مي‌تواند وارد غذا ‌شود. بنابراين مشخص است که چنين موضوعي به قطع و يقين باعث بروز بيماري‌هاي مختلف براي افراد خانواده خواهد شد.

مراقب باشيد ظروف تفلون خش برندارد!

براي شستشوي ظروف تفلون از اسکاچ زبر و يا سيم ظرفشويي استفاده نکنيد؛ حتما ظروف تفلون را با ابر نرم يا تکه‌اي تور پرده شستشو دهيد. همچنين براي شستشوي ظروف تفلون از مايع ظرفشويي استفاده کنيد و از مصرف پودر لباسشويي براي اين کار جدا خودداري نماييد. چون اين کار به تدريج باعث ايجاد خش‌هايي در سطح ظرف خواهد شد. همچنين اگر مشاهده کرديد ظروف تفلون شما به هر دليلي مانند برخورد قاشق با کف ظرف خش برداشته، هرگز دوباره از آن استفاده نکنيد چون در اثر پختن غذا در چنين ظرفي تکه‌هاي مواد اوليه ظرف وارد غذا مي‌شود. پس موقع پخت‌وپز حتما و فقط از قاشق‌هاي چوبي و يا قاشق‌هايي که براي اينگونه ظروف ساخته شده، استفاده کرده و هرگز اجسام تيز و برنده را به کار نبريد.

همچنين به ياد داشته باشيد وقتي ظروف تفلون مورد نظر خود را خريداري بهترین مارک قابلمه گرانیتی کرديد، بايد اول ظرف را با مايع ظرفشويي و آب ولرم بشوئيد و سطح داخل آن را با روغن چرب کرده و چندين ساعت بگذاريد بماند و سپس از آن براي تهيه غذا استفاده کنيد.