حتما کلمه ی طلای کثیف به گوشتان خورده و شاید دردایره لغتتان هم باشد و جاهایی ازاین کلمه استفاده کرده اید اما چرا به پسماندها طلای کثیف می گویند؟

 

برای فهم بهتر مطلب لازم است به صورت خیلی مختصر درمورد پسماند ها توضیح بدهم . پسماند و زباله شامل دو گروه خشک و تر می شود : پسماند تربرای تولید کود کمپست مناسب است بسته بندی و پسماند خشک شامل پلاستیک ها ،فلزات و... می شود. قسمتی از پسماند خشک قابلیت بازیافت دارند و قسمتی باید از بین بروند( زباله سوزی ،تولید برق و...) در مورد تولید کود کمپست توضیحات مفصلی وجود دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت فقط به این نکته توجه فرمایید در تولید کود کمپست از چه چیزی به عنوان مواد اولیه استفاده می کنیم و کسب درآمد می کنیم .اما بخش اعظمی از زباله خشک شامل پلاستیک ها می شود. می خواهم کمی شما را با دنیای پلاستیک ها آشنا کنم .

 

سعی می کنم ازبه کاربردن کلمات تخصصی پرهیز کنم ولی در موارد اضطراری چاره ای ندارم پوزش بنده را بپذیرید. پلاستیک ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: پلاستیک هایی که دراثرحرارت  دستگاه تولید نایلون ازبین می روند ( دسته ماهیتابه برای مثال) پلاستیک هایی که با اعمال حرارت تغییر شکل می دهند ولی تغییر ماهیت نمی دهند ( انواع ظروف پلاستیکی مثل 20لیتری و...) دسته دوم قابلیت بازیافت را دارا می باشند .

 

آنچه در مورد بازیافت پلاستیک ها لازم است بدانید این است که لفظ پلاستیک یک لفظ کلی درمورد تعدادی زیادی پلیمراست که هر کدام ماهیت و خواص منحصربه  بسته بندی محصولات خود را دارد. برای فهم بهتر فلزات مثال خوبی هستند . وقتی ازکلمه فلزاستفاده میکنیم منظور می تواند فولاد ، مس و آلومینیوم باشد . منظور از پلاستیک هم می تواند پلی اتیلن ، پلی پروپلین ، پی وی سی ، ای بی اس و.... باشد .