Image result for ‫دکتر‬‎

كم‌پشت شدن و ريزش مو، ترس از كچلي وتاسي،كابوس زشت شدن چهره و بسياري از موارد اين‌چنيني شايد يكي از مهم‌ترين کاشت مو اصفهان دغدغه‌هاي كساني باشد كه با اين معضل روبه‌روهستند.

بسياري از آدم‌ها براي درمان سراغ راهكارهايي مي‌روند كه بيشتر آن‌ها تاثيري در رويش مجدد موها ندارد.

يكي از اين روش‌ها درمان قطعي ريزش مو و رويش جديدآن‌هاست از طريق «RF». درباره اين شيوه با دكتر ماندانا خسروآرا متخصص پوست و مو و زيبايي گفتگو كرده‌ايم كه در ادامه خواهيد خواند.

دكتر ماندانا خسروآرا به عنوان يك متخصص فعال در حوزه‌ي پوست ومو و زيبايي در پاسخ به اين سئوال كه آيا RF در درمان ريزش مو وكچلي تاثيرگذار است مي‌گويد: اين روش هيچ تاثيري در درمان ريزش مو ندارد و بدون شك نمي‌تواند به عنوان راهي براي جلوگيري از تاسي در نظرگرفته شود.

اما روشي هست به نام «مزوتراپي مالشي» كه در اين روش داروها ومواد درماني به داخل پوست ماليده مي‌شود اما هيچ تزريقي انجام نمي‌گيرد.

براي اين كار، RF را انجام داده و درسطح پوست سر او با سوزن‌هايي مخصوص، سوراخ‌هاي ريز ميكروسكوپي ايجاد شده و مقاديري مواد درماني و دارو را ـ كه مي‌تواند در رويش مو موثر باشد ـ در آن موضع مي‌مالند.

البته گفته مي‌شودكه ميدلينگ پوست (وارد شدن سوزن به پوست) كه به صورت ميدلينگ مكانيكال يا به صورت ميكروميدلينگ يا به صورت RF (همراه با انرژي حركتي) انجام مي‌شود با ايجاد جريان خون موضعي و خونريزي‌هايي كه در پوست رخ مي دهد و آزاد شدن فاكتورهاي رشد مي‌تواند به رشد موها كمك كند اما بايد توجه داشت كه همه‌ي اين موارد كه ذكر شد در حد تئوري است و نمي‌توان به آن‌ها اميد داشت.

به عنوان يك متخصص، مزوتراپي مالشي را بعد از RF انجام نداده‌ام. به نظر من و بسياري از همكارانم اين روش فقط براي درآمدزايي صورت مي‌گيرد و متاسفانه بين افراد سودجو باب شده.

بدون شك مي‌توان گفت كه براي اين موضوع هيچ مبناي علمي نمي‌توان درنظر گرفت.

اگر به خاطر داشته باشيد چند سال گذشته براي درمان قطعي ريزش مو و جلوگيري از تاسي، پي.‌آر. ‌پي را روشي موثر مي‌دانستند اما بعدها مشخص شد كه اين روش در جلوگيري از ريزش مو هيچ تاثيري ندارد و صرفا تمهيدي بوده براي درآمد‌زايي.

اين روزها پي‌آر‌پي ممنوع است و اگر ديده شود كه در مركزي هنوز از اين روش استفاده مي‌كنند، برخورد قانوني صورت خواهد گرفت.

 

RF چيست؟

دكتر خسروآرا اين روش را اين‌گونه معرفي مي‌كند:

جوا‌نسازي پوست با آر. اف. فرکشنال يا ميکرونيدلينگ آر. اف (RF Fractional) حدودا شش سال پيش وارد ايران شد. در اين شيوه، از امواج راديويي پر فرکانس يا راديو فرکوئنسي به عنوان درمان چروک و سفت كردن پوست‌هاي شل و افتاده استفاده شده وهمچنان در بسياري از مراکز ليزر و زيبايي پوست معتبر در دنيا و ايران استفاده مي‌شود.

ابتدا روغن و يک ژل رقيق روي پوست ماليده مي‌شود و سپس پزشک با دستگاه راديو فرکانس امواج راديويي پرفرکانس را روي سطح پوست مي‌تاباند.

اين امواج راديويي به‌تدريج گرما را از سطح پوست به عمق پوست ( درم و زير پوست ) وارد مي‌کنند. تابش اين امواج، بي‌عارضه است و بر پوست دو تاثير دارد:

الف: اثر سريع ولي کوتاه‌مدت كه به آن اثر ليفت يا کشيدگي پوست گفته مي‌شود. اين اثر در جلسه‌ي اول يا دوم ظاهر مي‌شود.

اين تاثير ناشي از انقباض وکشيدگي رشته‌هاي کلاژن زير پوست است که نهايتا باعث ليفت موقت پوست مي‌شود اما در صورت توقف جلسات درماني، اثر آن از خيلي زود از بين مي رود.

ب: با تکرار جلسات درماني، تاثير ديررس اما دراز مدت (تاثير ضد چروک) شروع مي‌شود. به‌تدريج و با تکرار جلسات درماني، داخل پوست، کلاژن‌هاي جديد تشکيل مي‌شود که علاوه برادامه‌ي تاثير ليفت تزریق ژل اصفهان (کشيده شدن پوست) باعث سفتي پوست‌هاي شل و افتاده مي‌شود (خصوصا در قسمت پائيني و طرفين پوست صورت) چروک‌هاي ظريف پوست (به ويژه دور دهان و اطراف چشم) به‌تدريج کم وکمتر مي‌شود.

البته بايد به دونكته‌ي مهم توجه داشت: اول اين‌كه امواج راديو فركوئنسي هيچ ضرري براي پوست ندارد؛ يک متد غيرتهاجمي است براي پيشگيري و درمان چروک و شلي و افتادگي صورت و تاثير درماني آن به مراتب از کرم‌هاي ضد چروک بسيار گران‌قيمت موجود در بازار بيشتر است.

نکته‌ي دوم اين‌که بعد از جلسات درمان به هيچ‌وجه پوست دچار سوختگي و زخم نمي‌شود. به همين خاطر مي‌توان گفت عوارضي مثل لک‌هاي تيره يا روشن در اين روش ايجاد نمي‌شود.

تنها عارضه‌اي که بعد از جلسات درماني ايجاد مي‌شود قرمزي مختصر و خشکي پوست است که به‌سرعت و طي چند ساعت تا حداکثر يکي دو روز با استفاده از کرم‌هاي ترميم‌کننده (ضد التهاب) و آب‌رسان پوست (کرم‌هاي مرطوب‌کننده) از بين مي‌رود.

 

با گذشت زمان انسان شادابي و نشاط را در خود کمرنگ تر مي بيند و بيش از پيش سعي در آن دارد که بتواند با استفاده از راههاي مختلف و کمک هاي خارجي از شادابي و نشاط را به جسم خود ببخشد. پوست يکي از مهمترين و شايد مي توان به جرات گفت تنها عنصر زيبايي در انسان مي باشد که به مرور زمان دچار آسيب هايي مي شود برخي از اين آسيب ها عبارت است از بالا رفتن سن، استفاه از مواد آرايشي نامرغوب، دستکاري کردن جوش هاي ويروسي و عفوني که پس از مدتي از خود جاي در پوست مي گذارند و همچنين باقي مانده ي زخم ناشي از حادثه و ... که اين موارد باعث مي شوند زيبايي پوست از بين رفته و فرد براي برطرف سازي آن راههاي مختلفي را امتحان مي کند در اينجا قصد داريم يکي از روش هاي پزشکي زيبايي را براي شما شرح دهيم

جوانسازي پوست با آر اف فرکشنال يا آر اف ميکرونيدلينگ چيست؟

يکي از راههاي جوانسازي پوست استفاده از آر اف فرکشنال مي باشد که در اين تکنيک ديگر از امواج مضر نوري استفاده نشده و امواج آر اف جايگزين آن خواهد شد در انجام آر اف فرکشنال اپيدرم پوست آسيبي نخواهد ديد و حرارت دستگاه فقط در قسمت عمقي پوست اثر مي گذارد . دستگاه آر اف فرکشنال يا ميکرونيدلينگ يکي از بهترين و بي خطر ترين راهها براي جوانسازي پوست مي باشد که تاثير گذاري آن نسبت به دستگاهها و روش هاي ديگر 3 برابر مي باشد آر اف ها با تحريک کلاژن سازها و ترميم کلاژن ها باعث سفت شدن پوست مي شود و به نوع ديگري فرآيند بازسازي پوست را در جريان مي سازند

 

مزاياي جوانسازي پوست (با آر اف فرکشنال يا آر اف ميکرونيدلينگ) چيست؟

-نخستين مزيتي که آر اف فرکشنال نسبت به دستگاههاي ديگر دارد نداشتن دوران نقاهت و عوارض جانبي مي باشد

- آر اف ميکرونيدلينگ يا همان فرکشنال زمان را براي ما کوتاه تر کرده است که علاوه بر آن دقت را بالا برده است

-اين تکنيک براي تمامي نوع هاي پوست و با هر آسيب سطحي قابل انجام است و محدوديت خاصي ندارد در نتيجه دايره فعاليت خود را نسبت به روش هاي مشابه دو برابر کرده است

-شما مي توانيد لیزر موهای زائد اصفهان پس از انجام جوانسازي پوست از موارد آرايشي و ... استفاده کنيد

معايب جوانسازي پوست (با آر اف فرکشنال يا آر اف ميکرونيدلينگ) چيست؟

-منع استفاده براي خانم هاي باردار

- منع استفاده براي افرادي که فشار خون بالا دارند

- منع استفاده براي کساني که از بيماري ديابت رنج مي برند

- منع استفاده براي کساني که به تازگي در معرض نور خورشيد پوده و پوستشان شل شده است

-احتمال ايجاد شدن گوشت اضافه

- التهاب در فضاهاي پوست

 

جوانسازي صورت RF (راديوفرکانسي مولتي پولار)

پس از سن 20 سالگي، سالانه يک در صد کلاژن پوست افت مي کند. با افزايش سن کاهش سلولهاي کلاژن ساز باعث پيري پوست مي شود و پوست دچار چين و چروک (wrinkles ) ، خطوط پنجه کلاغي و شلي و افتادگي مي شود. روش سنتي درمان افتادگي و شلي پوست در صورت روش جراحي ليفت است که توسط جراحان پلاستيک انجام ميشود و مقبوليت دارد. اما اين روش بيشتر براي سنين بالاي 60 سال که افتادگي شديد پوست وجود دارد توصيه مي شود چرا که اين روش ، روشي تهاجمي است و به هر صورت خالي از مخاطرات نبوده و ضمنا” بيمار به يک زمان 3-1 ماهه براي بهبود نياز دارد. بعلاوه نگراني از بروز حالت ماسکه در صورت نيز وجود دارد.

همگام با پيشرفت علم و تکنولوژي نوعي درمان براي اين شلي پوست به تکامل رسيده که عاري از هرگونه جراحي و زخم است و تنها 40-15 دقيقه طول مي کشد. اين روش باعث سفتي و کشيدگي در پوست مي شود، فرد ميتواند پس از آن آرايش کند و به محل کار خود برود ضمن اينکه اثرات درماني قابل توجهي دارد. اين پديده نوين راديوفرکانسي( RF ) مولتي پولار است.

 

 

– RF چيست و آيا اين تکنولوژي خطرناک است؟

امواج راديو فرکانسي نوعي امواج الکترومغناطيسي( همچون نور مرئي ) هستند که طول موج بزرگتري از امواج نور مرئي دارند. بيش از 70 سال است که از امواج RF در طب استفاده مي شود. اين امواج هيچگونه اثر سوئي بر بدن نداشته و مکانسيم اصلي کار آنها توليد حرارت در لايه مياني يا زيرين پوست است. نسل جديد RF که نوع مولتي پولار آن است هم اکنون کاربردهاي بسيار خوبي در پوست و زيبايي يافته است.

-اين روش درماني چگونه عمل مي کند؟

پوست از دو لايه تشکيل شده است. لايه خارجي قابل مشاهده ” اپيدرم” نام دارد و لايه عمقي تر ” درم ” .عامل اصلي استحکام درم توسط پروتئيني بنام کلاژن تامين مي شود. RF انرژي خود را متمرکز اين لايه از پوست کرده و کلاژن را به بازسازي ترغيب مي کند.انرژي RF از نور ليزر متفاوت است.نور ليزر تمايل به جذب در لايه هاي سطحي پوست دارد و لذا انتقال انرژي به لايه درم توسط ليزر بدون اثر بر اپيدرم امکان پذير نيست ، در حاليکه RF قادر است بدون ايجاد آسيب روي اپيدرم انرژي حرارتي را در لايه درم (تا عمق 25 ميليمتر) متمرکز کند. RF با دو فرايند جداگانه باعث سفتي (Tightening) پوست مي شود:

1-اثر فوري – که بدليل ايجاد انقباض در فيبرهاي کلاژن و جمع شدگي پوست است و بلافاصله همراه با انجام RF ظاهر مي شود.

2-اثر تاخيري- تحريک درم با RF باعث سنتز کلاژن پوست و يک واکنش ترميمي مي شود . اين اثر طي چند ماه آشکار شده و به تکامل مي رسد.

RF همچنين باعث تسهيل رفع سلوليت و تجمع چربي هاي زير پوست مي شود.اين اثر RF از طريق بهبود جريان خون بافتي و تحريک خرد شدن سلولهاي چربي زير پوست ايجاد مي شود که نتيجه آن باز جذب و تخليه تجمعات چربي و مايعات اقتباس يافته است . مجموع اين اثرات RF را روي کاهش چربي بدن Shaping Body يا فرم دهي بدن گويند .

-آيا تمامي نواحي بدن مي تواند تحت درمان قرار گيرد ؟

هر بيماري با پوست شل يا وارفته کانديد درمان با RF است و رنگ پوست تفاوتي در درمان ايجاد نمي کند . اين درمان را فقط در افراد باردار بيماراني که ضربان ساز قلبي دارند افرادي که پلاتين در موضع درمان دارند و خانمهاي شير ده انجام نمي دهيم .

-زمان انجام کار RF چقدر است ؟

زمان کار بستگي به اندازه محل مورد درمان از 15 دقيقه تا حد اکثر چند ساعت ( در مورد نواحي وسيع ) متفاوت است . بيمار تنها يک احساس گرماي ملايم دارد . هيچ دردي وجود ندارد و از آنجا که لايه سطحي پوست تخريب نمي شود ، هيچگونه بهبود طولاني مدتي وجود ندارد و فرد مي تواند فعاليتهاي طبيعي را بلافاصله از سر گيرد .

-آيا هيچگونه عوارض جانبي وجود دارد ؟

روش RF يک روش فوق العاده بي خطر است . طي انجام کار قرمزي در منطقه درمان بروز مي کند که طي مدت 30 دقيقه تا چند ساعت از بين مي رود . سازمان غذا و دارو آمريکا (FDA) کاربرد و اثر بخشي RF را در درمان خطوط دور چشم در سال 2002 و کاربرد آن را در درمان خطوط صورت به سال 2004 و درمان چين و چروکهاي ساير نواحي بدن به سال 2006 تا ييد کرده است .

– به چند جلسه درمان اصولا نياز است ؟

اصولا براي صورت توصيه به 6-4 جلسه درمان در فواصل 2-1 هفته مي شود . در مورد درمان بدن به 8-4 جلسه درمان با فواصل يک هفته نياز است . براي درمان سلوليت بدن ، جلسات هفتگي يا 2 جلسه در هفته براي 10-8 جلسه توصيه مي شود . بديهي است که پوست به صورت مداوم در حال پير شدن است و لذا پس ازدوره درمان اوليه ، در آينده در فواصل درمانهاي بيشتري توصيه ميشود .

 

-در چه مواردي از RF استفاده مي شود ؟

انرژي RF جهت درمان شلي پوست صورت و ايجاد کشيدگي در آن و عمدتا براي بيماراني که درجات خفيف تا متوسط افتادگي پوست صورت دارند بسيار عالي است . اين افراد معمولا در سنين ميانه دهه سي تا دهه شصت قرار دارند .

از RF بطور رايج در درمان پيشاني ( ليفت ابرو و سفت کردن پوست پيشاني )، زير چشمها (جهت سفتي و کشيدگي پوست بالاي گونه و پلک )، گونه ها ( ليفت و کاهش منافذ باز پوستي )،  قسمت مياني صورت ، خط فک تحتاني (کاهش افتادگي صورت در قسمت خط فکي ) و گردن ( سفت کردن پوست و کاهش چين و چروک گردن ) استفاده مي شود.

در مواردي که افتادگي پوست زياد باشد (غالبا در بيماران مسن بالاي 60 سال ) اين روش بهبود قابل توجهي نمي تواند ايجاد کند و در اين افراد روش سنتي جراحي ليفت صورت يا ابرو پيشنهاد مي شود .