سنگ خارا يا گرانيت (به فرانسوي: granite) گونه‌اي سنگ آذرين دروني است. به همين دليل، بافتِ آن داراي دانه‌هاي متوسط تا درشت است و داراي کوارتز (دُرّ کوهي) و فلدسپات، ميکا، و پاره‌اي کاني‌هاي ديگر مي‌باشد. سنگ جدول گرانيت مرواريد مشهد بسته به کاني‌هايِ موجود در سنگ خارا و شيمي آن، اين سنگ به رنگ‌هاي گوناگوني، از صورتي تا خاکستريِ پررنگ و حتي سياه، يافت مي‌شود. اين سنگ از سنگين‌ترين سنگ‌ها  به‌شمار مي‌رود.


سنگ خارا يکي از محکم‌ترين و سخت‌ترين سنگ‌ها مي‌باشد. به همين خاطر به عنوان مصالح ساختماني به صورت گسترده‌اي استفاده مي‌شود. مقاومت اين سنگ در مقابل ساييدگي باعث استفاده گسترده از آن در آزمايشگاه‌ها شده‌است. مقاومت و سختي بالاي اين سنگ اين امکان را فراهم مي‌کند که ورقه‌هايي به ضخامت تنها چند ميلي‌متر از اين سنگ ساخت.

لازم است ذکر شود که واژه گرانيت داراي ريشه لاتين مي‌باشد.

سنگ خارا سنگي است که از سرد شدن توده‌هاي مذاب شکل گرفته‌است. گرانيت سمبل سختي، مقاومت و دوام است. سنگ خارا به رنگهاي سفيد، خاکستري، پرتغالي، سبز، مشکي، قرمز و غيره ديده مي‌شوند. گرانيت‌ها نسبت به سنگهاي آهکي سخت‌تر اما يکنواخت تر هستند. سنگ گرانيت مشهد به راحتي خش برنمي‌دارند و مقاومت آن‌ها در مقابل حرارت بالا مي‌باشد. گرانيت بهترين کاربرد را در سنگفرش بيروني و در مکانهايي که در معرض عبور و مرور زياد است، دارد و نيز آن را مي‌توان در نماي بيروني و سنگفرش داخلي ساختمان و پله‌ها استفاده نمود. اين سنگ‌ها از کشورهاي آسياي ميانه مانند هندوستان، چين، تايوان و ويتنام خريداري مي‌گردند و از کيفيت بسيار بالايي برخوردار مي‌باشند. اين نوع سنگ شامل ? نوع طبيعي ورنگ‌شده مي‌باشد که از انواع آن مي‌توان به سنگهايي با نام هلويي و نخودي و قرمز رنگ شده، سنگ جدول گرانيت مشهد بلک گالکسي، شانسي بلک، کارمن رد، بالتيک براون، مپل رد، جوپارنا، مولتي کالررد ولگابلو، بيداسر قهوه‌اي، بيداسر سبز، باش پاراديسو، تن براون، سيلور پرل … اشاره کرد.  


از آنجا که سنگ خارا سختي بالايي دارد، هزينه برش و فرآوري آن بيش از سنگ‌هاي آهکي مي‌باشد و همچنين داراي طول عمر و دوام بسيار بالاتر از سنگ‌هاي آهکي است.