در صنعت بازرگاني سنگ، گرانيت سنگي است که دانه‌هاي آن با چشم قابل‌مشاهده بوده و سخت تر از سنگ مرمر است. در اين تعريف گابرو، بازالت، پگماتيت، شيست، گنيس، سينيت، مونزونيت، آنورتوزيت، گرانوديوريت، دياباز، ديوريت و بسياري سنگ‌هاي ديگر همه گرانيت ناميده مي‌شوند. تمام تصاوير اين مقاله، از اين ديدگاه گرانيت هستند. 

 کاربردهاي گرانيت
گرانيت اغلب به صورت سنگ بنا (dimension stone) استخراج مي‌شود (سنگ طبيعي به صورت بلوک‌هايي با طول، پهنا و ضخامت مشخص برش داده مي‌شود). گرانيت به قدري سخت است که در مقابل بيشتر سايش‌ها مقاوم است و به اندازه‌اي مستحکم است که وزن قابل‌توجهي را بتواند تحمل کند و تا حدي خنثي است که در مقابل هوازدگي مقاوم باشد و مي‌توان آن را با ساب زدن براق کرد. قيمت سنگ گرانيت مشهد اين ويژگي‌ها باعث مي‌شود گرانيت سنگ بسيار محبوب و مفيدي به عنوان سنگ بنا باشد.  




گرانيت از معادن طبيعي سنگ گرانيت منشا ميگيرد و با کنترل کيفيت هاي دقيق و متعدد در کل پروسه استخراج تا توليد، بالاترين کيفيت را به دوستداران اين محصول ارائه مي کند. اين محصول با استحکام، با تنوع در رنگ، چشم­ انداز منحصر به فردي در زمينه هنر و معماري ترسيم کرده است. سنگ طبيعي از قديميترين مصالح ساختماني مورد استفاده توسط انسان مي باشد که امروزه کاربردهاي بسيار وسيعي در صنعت ساختمان و خانه سازي دارد. سنگ ها از نظر مبدا زمين شناسي به سه گروه کلي سنگ هاي آذرين، سنگ هاي رسوبي و سنگ هاي دگرگون شده تقسيم مي شوند و عنصر اصلي تشکيل دهنده همه سنگ هاي سيليسي مي باشد. سنگ هاي طبيعي انواع بسيار گوناگوني با کاربردهاي متفاوت و بسيار سريع دارد. برخي از مهمترين انواع سنگ طبيعي مورد استفاده در صنعت ساختمان عبارتند از: 1) سنگ خارا يا گرانيت (به فرانسوي: granite): گونه‌اي سنگ آذرين دروني است. به همين دليل، بافتِ آن داراي دانه‌هاي متوسط تا درشت است و داراي کوارتز (دُرّ کوهي) و فلدسپات، ميکا، و پاره‌اي کاني‌هاي ديگر مي‌باشد. بسته به کاني‌هايِ موجود در سنگ خارا و شيمي آن، اين سنگ به رنگ‌هاي گوناگوني، از صورتي تا خاکستريِ پررنگ و حتي سياه، يافت مي‌شود. اين سنگ از سنگين‌ترين سنگ‌ها با چگالي ???? گرم بر سانتي‌متر مکعب به‌شمار مي‌رود. 2) سنگ مرمر: از سنگ‌هاي دگرگوني است که از دگرگوني سنگ آهک بوجود آمده‌است. کاني اصلي تشکيل دهنده آن کلسيت است. از اين سنگ به صورت گسترده‌اي براي مجسمه‌سازيي استفاده شده‌است. نماي بناي تاج محل از سنگ مرمر است، اين سنگ در بناهاي زيارتي و حرم‌هاي امامان نيز استفاده مي‌شود. از ويژگي‌هاي برجسته سنگ مرمر، عبور نور است. 3) تراورتن: نوعي سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌هاي رسوبي و تزييني به‌شمار مي‌رود. اين سنگ بجا مانده از رسوبات چشمه‌هاي آب گرم هستند. حفرات موجود در اين سنگ به دليل فضاي اشغال شده توسط گازهاي موجود در آبهاي گرم منبع رسوب‌گزاري است. هرچه عناصر محلول در آب اين منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. 4) کوارتزيت به آلماني :(Quarzit) نوعي سنگ دگرگون و بسيار سخت است. اين سنگ از دگرگوني ماسه‌سنگ (کوارتزآرنيت) در اثر فشار و گرماي بسيار بالاي لايه‌هاي زمين بوجود آمده‌است. کوارتزيت خالص معمولاً به رنگ‌هاي سفيد تا خاکستري است. در صورتي که در آن اکسيدهاي آهن Fe?O? نيز وجود داشته باشد، به رنگ‌هاي صورتي تا قرمز ديده مي‌شود. رنگ‌هاي ديگري از کوارتزيت مانند زرد و نارنجي نيز وجود دارد که به دليل وجود ديگر ناخالصي‌ها است.
 



گرانيت سنگي است که از سرد شدن توده‌هاي مذاب سنگ‌ها تشکيل گرديده است. سنگ گرانيت سمبل سختي، مقاومت و دوام است. سنگ گرانيت مرواريد مشهد بدليل سختي زياد، داشتن زيبايي خيره کننده، مقاومت بالا، دوام و ماندگاري و تنوع طرح و رنگ توانسته است جايگاه خوبي در صنعت سنگ و ساختمان براي خود باز کند. روش استخراج سنگ‌هاي گرانيتي به صورت چال موازي يا سيم برش الماسه است.

 از آنجائيکه سختي گرانيت بالا مي‌باشد لذا هزينه برش و فرآوري سنگ‌هاي گرانيتي بيشتر از سنگ‌هاي آهکي مي‌باشد و گرانيت‌ها از نظر يکنواختي رنگ نسبت به سنگ‌هاي آهکي مزيت دارند و همچنين نگهداري آنها راحتر و عمر آنها بيشتر است. گرانيت‌ها به رنگ‌هاي سفيد، خاکستري، پرتقالي، سبز، مشکي، قرمز، ديده مي‌شوند. گرانيت را مي‌توان در داخل و خارج ساختمان استفاده کرد. همانطور که در نمودار  مشاهده مي‌شود در سا ل‌هاي اخير به دليل زيبايي و دوام زياد اين -  سنگ، استفاده از آن در ساختمان سازي بيشتر شده و لذا ميزان توليدات معدني اين سنگ نيز با افزايش همراه بوده است.

سنگ گرانيت يا سنگ خارا بخش عمده تشکيل دهنده پوسته قاره‌اي است. گرانيت يکي از سنگ‌هاي نمادين سياره زمين محسوب مي‌شود. سياره‌هاي ديگري همچون عطارد، ناهيد و مريخ پوشيده از بازالت هستند. سنگي که در کف اقيانوس‌ها نيز فراوان يافت مي‌شود. با اين وجود تنها زمين است که سنگ گران‌بها و زيباي گرانيت در آن به وفور پيدا مي‌شود.

سنگ گرانيت چيست؟

گرانيت از دانه‌هاي معدني متوسط و درشت ساخته شده که با استحکام بسيار بالايي در کنار هم قرار گرفته‌اند. اين دانه‌ها به اندازه‌اي درشت هستند که معمولاً با چشم غيرمسلح ديده مي‌شوند. به همين دليل گرانيت مرواريد مشهد يک سنگ متخلخل است.