صنعت گردشگري در ايران از ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهاني 

گردشگري، ايران رتبه دهم جاذبه‌هاي باستاني و تاريخي و رتبه پنجم جاذبه‌هاي طبيعي را در جهان دارا است.
 
 
در سال ????، مجموعاً ????????? گردشگر خارجي از ايران بازديد کرده‌اند و نسبت به سال قبل از آن ??? درصد کاهش داشته‌است.
به نظر کارشناسان، اين صنعت از توسعه‌اي که شايسته? آن است برخوردار نبوده‌است. از دلايل آن مي‌توان به آماده نبودن بسترهاي اقتصادي مناسب در ايران براي جذب سرمايه‌گذاري در سفر به اصفهان در تابستان ساخت هتل و ساير صنايع جانبي اين حوزه اشاره کرد. بي‌خبر بودن سرمايه‌گذاران از زمينه‌هاي موجود در ايران و تبليغات ضعيف و نيز انتشار اخبار منفي از ايران، محدوديت‌هاي اجتماعي و مذهبي براي گردشگران خارجي[?][?] و همچنين تنش‌هاي سياسي با بعضي کشورهاي غربي نيز از ديگر موانع در راه رشد صنعت گردشگري در ايران است.
 
 
در مقايسه با ايران، برخي کشورها توانسته‌اند کارنامه موفقي را در اين زمينه از خود برجاي بگذارند. به‌طور مثال تنها در سال ???? ميلادي، حدود ?ميليون گردشگر خارجي از شهر دبي در کشور امارات متحده عربي در جنوب خليج فارس ديدار کردند.اين در حالي است که کشور ايران با سهمي کمتر از يک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبي در سال مشابه، تنها کمتر از يک درصد سهم درآمد جهاني از صنعت توريسم را به خود اختصاص داده‌است.
بيشتر گردشگران وارد شده به ايران عموما از 2 کشور عراق و جمهوري آذربايجان هستند که براي زيارت و يا درمان به ايران سفر ميکنند. براي مقايسه وضعيت ضعيف گردشگري هاستل اصفهان ايران کافي است به کشور سنگاپور با مساحت اندک 720 کيلومتر مربع (تقريبا نصف مساحت جزيره قشم ايران که1490 کيلومتر مربع مساحت دارد) نگاه کنيد که با ?/? ميليون جمعيت، ??.? ميليون (يعني تقريباً 3 برابر ايران) توريست دارد! 
 
سواحل درياي خزر (کاسپين)، تالاب انزلي و ماسوله از ديدني‌هاي اين ناحيه هستند. منطقه کوهستاني ماسوله در استان گيلان که حدود ?? آبادي کوچک و بزرگ را دربردارد خانه‌ها با استفاده از چوب و پنجره‌هاي مشبک چوبي به صورت مشرف بر يکديگر در دامنه کوه بنا شده‌اند. از جمله جاذبه‌هاي طبيعي اين ناحيه پارک جنگلي سي سنگان است که در شرق شهرستان نوشهر قرار دارد. در اين ناحيه جنگلي امکاناتي نظير ميز و نيمکت‌هاي چوبي، سرويس‌هاي بهداشتي، آلاچيق چوبي، اجاق‌هاي آتش و چادرهايي جهت اسکان مسافران  دیدنی های اصفهان ساخته شده‌است که البته به نسبت انبوه مسافران ناکافي است. متأسفانه در اين ناحيه به دليل عدم فرهنگ صحيح استفاده از پارک و کارهايي نظير روشن کردن آتش زير درختان، کندن پوست درختان با چاقو، ريختن زباله و استفاده از تفنگ‌هاي ساچمه‌اي محيط زيست تخريب مي‌شود.