مناطق شمالي

 
يکي ديگر ار جاذبه‌هاي برجسته طبيعي در شمال ايران پارک ملي گلستان است که بين گنبد کاووس و بجنورد قرار دارد. در اين پارک همانند پارک‌هاي ملي ديگر کشورها، منطقه‌اي مکان های دیدنی اصفهان به بخش تفرجگاه اختصاص يافته که ساليانه صدها هزار نفر به آن وارد مي‌شوند. تجمع بيش از اندازه توريست‌ها در مراکز تفريحي اين ناحيه سبب، آسيب رساندن به پوشش گياهي و فرار و جابه‌جايي غيرعادي حيوانات مي‌شود و آلودگي‌هاي ايجاد مي‌کند.
 
 
 
 
سواحل جنوبي ايران
 
کناره‌هاي خليج فارس و تنگه هرمز به دليل آب و هواي گرم براي گذراندن اوقات فراغت به ويژه در فصل زمستان مناسب است. جنگل‌هاي سحرآميز حرا در سواحل بندرعباس که به هنگام مد تا نيمه به زير آب مي‌روند و هنگام جزر سر از آب بيرون مي‌آورند از ديدني‌هاي اين ناحيه است.
 
مناطق غرب و شمال غربي
 
ارتفاعات البرز و زاگرس در هنگام زمستان که پوشيده از برف است حوزه‌هاي ورزش زمستاني را تشکيل مي‌دهند. در فصل تابستان دامنه‌ها اين ارتفاعات با آب و هواي معتدل، چشم‌اندازهاي طبيعي زيبا، آبشارها، چشمه سارها و غارهاي طبيعي به نواحي جاذب تبديل مي‌شوند. دامنه‌هاي شاهو و آبيدر در کردستان و همچنين دامنه‌هاي سبلان و سهند در آذربايجان و مراغه، اردبيل و مشگين‌شهر منطقه دماوند در البرز و… از نواحي عمده جذب مسافر در فصل تابستان است. از حوزه‌هاي مهم ورزش زمستاني در ايران مي‌توان آبعلي، ديزين، شمشک و توچال را در ارتفاعات البرز نام برد.
 
آب‌هاي معدني يکي از عوامل توسعه? گردشگري در هر ناحيه محسوب مي‌شود. با نگاهي به نقشه پراکندگي چشمه‌هاي آب معدني ملاحظه مي‌کنيم که اکثر اين چشمه‌ها در مناطق فعال زمين‌شناسي چون مشگين‌شهر، سرعين، مراغه، لاريجان، آوج و … تمرکز يافته‌اند.
 
جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي
  
 
اماکن مقدس مذهبي
در ايران مراکز و اماکن مقدس مذهبي مهم‌ترين قطب‌هاي جاذبه گردشگري را تشکيل مي‌دهند. شهر مشهد به دليل وجود بارگاه امام رضا (ع) مهم‌ترين قطب مذهبي کشور است. همه ساله تعداد زيادي از زائران ايراني و خارجي از کشورهاي همسايه و مسلمان به اين شهر سفر مي‌کنند. در اطراف حرم مطهر نيز بناهاي متعددي، چون صحن مسجد گوهرشاد و … وجود دارد که از نظر کاشي کاري، معماري و هنرهاي تزئيني از تور اصفهان جالب‌ترين بناهاي مذهبي اسلامي به‌شمار مي‌رود. بارگاه حضرت معصومه (ع) در شهر مذهبي قم، شاهزاده عبدالعظيم حسني در شهر ري و شاهچراغ فرزند امام کاظم (ع) در شهر شيراز و بارگاه سيد جلال الدين اشرف، برادر امام رضا در شهر آستانه اشرفيه نيز از جمله مراکز مهم گردشگري مذهبي ايران به‌شمار مي‌روند. در شهر مشهد به دليل حجم ميليوني زائر در ايام تعطيل چون عيد نوروز هتل‌ها مراکز تفريحي و رستوران‌هاي بسياري در اين شهر وجود دارد.
 
ابنيه و آثار تاريخي
استان فارس با بناهاي و آثار باستاني قبل از تاريخ شامل سنگ نگاره‌هاي غار نشينان روستاي دهمورد و بناهاي باستاني چون تخت جمشيد، نقش رستم و خرابه‌هاي استخر، تخت سليمان، پاسارگاد (مقبره کوروش) و آسياب‌هاي تاريخي روستاي دهمورد به همراه آتشکده و تپه چندين هزار ساله اش و آثار تاريخي «پس از اسلام» چون مسجد و حمام و بازار وکيل شيراز، دروازه قرآن و آرامگاه حافظ و سعدي از قطب‌هاي عمده گردشگري فرهنگي و تاريخي کشور محسوب و پايتخت فرهنگي ايران باستان مي‌باشد.
 
 
 
شهر اصفهان نيز با وجود ميدان نقش جهان، عمارت عالي قاپو، مسجد امام خميني (ع)، مسجد شيخ لطف‌الله، بازار قيصريه، سي و سه پل، هاستل در اصفهان  پل خواجو و کاخ چهل ستون گنجينه‌اي از هنرهاي گوناگون معماري، مينياتور، کاشي کاري و حجاري را به وجود آورده‌است و به عنوان پايتخت فرهنگي ايران اسلامي شناخته مي‌شود. استان کرمانشاه هم با وجود آثار تاريخي قبل از اسلام چون موزه پارينه سنگي، سنگ‌نگاره آنوباني‌ني، سنگ نبشته بيستون (بزرگترين نبشته جهان)، طاق بستان، طاق گرا، معبد آناهيتا، تنديس هرکول، فرهادتراش تپه و شکارگاه و آثار تاريخي بعد از اسلام مثل کاروانسراي عباسي، تکيه معاون الملک، تکيه بيگلربيگي، مسجد شافعي، مسجد عمادالدوله، مسجد و حمام حاج شهبازخان، بزرگترين بازار سنتي خاورميانه، معماري، آينه کاري، کاشي کاري، اين استان را يکي قطب‌هاي گردشگري فرهنگي، تاريخي ايران را به وجود آورده‌است.