x تبلیغات
sazokar

سپاهان فولاد 6

فولاد ايرانيان يکي از مجموعه هايي است که کارشناسان اخبار آهن آن، با توانمندي ها و اطلاعات کافي در زمينه مشخصات مقاطع فولادي مي توانند شما را در انتخاب بهترين محصول کمک کنند.

انواع تيرآهن‌هاي وارداتي موجود در بازار ايران در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد در بازار ايران موجود مي‌باشد. تيرآهن‌هاي IPE وارداتي بيشتر مربوط به کشورهاي لهستان، اسپانيا، آلمان و همچنين کشور کره مي‌باشد . البته تيرآهن IPE کشور چين و روسيه نيز در بازار موجود است، ولي از آنجايي که اين دو کشور از هر دو نوع استاندارد تيرآهن توليد نموده‌اند، لذا مصرف کنندگان محترم بعضي مواقع در تشخيص IPE يا INP بودن محصول اين دو کشور دچار مشکل شده و بسيار پيش آمده که پس از خريد و تخليه کالا در محل ساخت و يا بدتر از اين، پس از نيمه ساخت متوجه شده‌اند که تيرآهن‌هاي مورد استفاده آن‌ها از نوع INP بوده است ، حال آنکه نقشه آن‌ها بر اساس IPE طراحي شده و دچار ضرر و زيان مي‌گردند. البته اگر نقشه در ابتدا بر اساس INP طراحي شده باشد عکس اين قضيه نيز صدق مي‌نمايد.

 

مشخصه بارز تيرآهن‌هاي توليدي ذوب آهن اصفهان آرم ESCO در يک طرف (بال) تير آهن مي‌باشد که به فاصله هر ? متر اين آرم به صورت برجسته و حک شده قابل مشاهده است آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد  تير آهن‌هايلانه زنبوري تعريف تير آهن‌هاي لانه زنبوري دليل نام‌گذاري تير هاي لانه زنبوري شکل گيري اين تيرها پس از عمليات (بريدن و دوباره جوش دادن ) و تکميل پروفيل است . اين‌گونه تيرها در طول خود داراي حفره هاي توخالي (در جان ) هستند که به لانه زنبور شبيه است .به همين سبب به اين گونه تيرها لانه زنبوري ميگويند .

 

هدف از ساخت تير هاي لانه زنبوري هدف اين است که تير بتواند ممان خمشي بيشتري را با خيز (تغيير شکل ) نسبتاً کم و همچنين وزن کمتر در مقايسه با تير نورد شده مشابه تحمل کند . براي مثال با مراجعه به جدول تير آهن ارتفاع پروفيل ?? را که ?? سانتيمتر ارتفاع دارد مي‌توان تا ?? سانتيمتر افزايش داد . محاسن و معايب تير لانه زنبوري با توجه به مثال گفته شده در بالا با تبديل تير آهن معمولي به لانه زنبوري اولاً : مدول مقطع و ممان اينرسي مقطع تير افزايش مي‌يابد .

 

ثانياً : مقاومت خمشي تير نيز افزوده مي‌گردد . در نتيجه تيري حاصل مي‌شود با ارتفاع بيشتر قوي‌تر و هم‌وزن تير اصلي

 

ثالثاً : با کم شدن وزن مصالح و سبک بودن تير از نظر اقتصادي مقرون به صرفه تر خواهد بود .

 

رابعاً : از فضا هاي ايجاد شده (حفره‌ها ) در جان تير مي‌توان لوله هاي تاسيساتي و برق را عبور داد . در ساختن تير لانه زنبوري که منجر به افزايش ارتفاع تير مي‌شود بايد استاندارد کاملاً رعايت گردد وزن ورق استیل در غير اين صورت خطر خراب شدن تير زير بار وارد شده حتمي است .

سپاهان فولاد 5

ابزار و تکنيک هاي مورد استفاده براي توليد تيرهاي فولادي

 

تکنولوژي با سرعت بسيار زياد پيشرفت کرده است. لذا سازندگان سازه فولادي بايد آموزش ببينند و مسائل بسياري را تجربه کنند. دو عامل آموزش و تجربه به سازندگان انواع ورق شیروانی  اين امکان را ميدهد که از تمام ابزارها و تکنيک ها استفاده کنند. البته لازم است توجه کنيد که کارفرمايان استفاده از تمام ابزارهاي جديد و تجهيزات CNC را ترجيح مي دهند. دليل اين مساله اين است که آنها را قادر مي سازد تا با دقت بيشتري کار را انجام دهند. ابزارهاي مختلف جوشکاري و تجهيزات کامپيوتري براي سازندگان آسان تر مي شود.

 

بسته به منطقه، نياز و ساير عوامل، استانداردهاي زيادي در هنگام توليد فولاد وجود دارد. ساخت فولاد، براي سازندگان حرفه اي سازه هاي فولادي کشورما، فرآيند پيچيده اي نيست. آنها با تجربه هستند و از آخرين و بهترين ابزار تجهيزات براي ساخت فولاد استفاده مي کنند.

 

 

مواد

فولاد شامل طيف گسترده اي از مواد مي شود و هميشه فلز مناسبي براي هرکاري نيست. محتواي کربن هر فولاد، اغلب هدف از توليد يک فولاد خاص را تعريف مي کند. به همين دليل ابتدا به دقت هدفتان را بررسي کنيد. سپس با يک مهندس و سازنده فولاد مشورت کنيد. اين افراد شما را در تصميم گيري و گالوانیزه گرم اصفهان انتخاب کمک بسياري خواهند کرد. اينکه چه آلياژي براي ساخت چه سازه اي مناسب است از نکاتي است که به آنها بايد توجه کنيد. خريد مقاطع فولادي با فولاد ايرانيان اين شانس را به شما مي‌دهد که انواع با کيفيت اين محصولات را خريداري کنيد.

 

تيرآهن‌هاي فولادي ممکن است پيچيده ترين قسمت پروژه شما نباشد، اما مساله سختي است. اطمينان حاصل کنيدکه چه چيزي را دقيقا از توليدکننده ميخواهيد. تيرآهن هاي بد مي توانند هر سازه اي را خم کنند. تيرآهن هايي هم هستند که ممکن است خوب باشند اما انتخاب مناسبي نباشند.به عنوان مثال تيرهاي I شکل و H شکلي که با کيفيت ساخته شده اند، هرکدام کاربرد خاص خود را دارند که نمي توان هرکدام را به جاي ديگري استفاده کرد.

 

در انتخاب و خريد تيرآهن، علاوه بر نکات بالا لازم است با نکات ديگري نيز آشنا باشيد. به عنوان مثال، شما بايد بدانيد چطور کيفيت را بررسي کنيد. پس از قرار دادن حفره ها در هفت الماس يک تيرآهن، سازنده نياز به تاييد مکان حفره ها دارد. لازم است شما در مورد جوشکاري، روش اتصال اصلي براي اکثر پروژه هاي سازه هاي فولادي اطلاعاتي داشته باشيد

سپاهان فولاد 4

تيرآهن

تيرآهن اساسي ترين پروفيل ساختماني است که بعضا در پروژه هاي صنعتي نيز کاربرد دارد.

 

به طور معمول کارخانه هاي سازنده تيرآهن از دو نوع استاندارد پيروي مي‌نمايند :

 

? – استاندارد IPE

 

محصولات کشورهاي اروپايي و ايران بيشتر از اين نوع مي‌باشند. بارزترين مشخصه اين نوع تيرآهن اينست که اگر از دو سر تيرآهن به آن بنگريد، ضخامت بال‌هاي آن در ابتدا و انتها کاملاً يکنواخت مي‌باشد. به طور معمول نقشه ساختمان هايي که توسط مهندسين کشورمان تهيه مي‌گردد بر اساس اين استاندارد بوده و لذا اين نوع تيرآهن از محبوبيت بيشتري در ميان مشتريان برخوردار است.

 

 

 

? – استاندارد INP

 

تيرآهن هايي که بر اساس اين استاندارد تهيه توليد مي‌شوند بيشتر محصولات کشور چين و روسيه مي‌باشند. مشخصه بارز آن ؛ نازکي بال‌ها در ابتدا و ضخيم شدن تدريجي آن در انتها مي‌باشد، به طوري که اگر از سر تيرآهن به دقت به آن بنگريد شيب ملايمي را در ضخامت بال‌ها مشاهده خواهيد نمود.

 

 

مباني ساخت تيرآهن‌هاي فولادي

به عبارت ساده، ساخت فلز،شامل برش، خمکاري و شکل دادن به سازه هاي فولادي است. فولاد با دقت ساخته ميشود تا سازه هاي متنوعي را براي مقاصد مختلفي بسازد.

 

برش و شکل دادن تيرهاي فولادي يا هر قطعه ديگر از سازه ها، نياز به چندين توانمندي متفاوت دارد. سازنده فلز بايد قادر به خواندن و تفسير نمودارهاي مزایا و معایب سقف وافل مهندسي و نقشه ها، استفاده از نرم افزار مهندسي مکانيک و ساخت و ساز مدرن باشد.

او بايد روش استفاده از ابزارهاي دستي مانند اره و مشعل تا آخرين و بزرگترين فن آوري، براي مطابقت با نيازهاي خاص را بلد باشد.

مهمترين جنبه هاي توليد فولاد ابزار و تجهيزات هستند. بدون پيشرفته ترين و جديدترين تکنولوژي ها، توليد سازه هاي مي تواند يک پروسه سخت و پيچيده باشد. براي توليد تيرهاي فولاد اکسین خوزستان ، سازه فولادي با کيفيت بالا همراه با ابزار، تکنيک، تخصص و تجربه لازم است. يکي از ابزارهاي کمک به اين تخصص، اشنايي با جدولهاي وزني است.

جدول وزن ورق گالوانیزه  يکي از انواع جدولها است که اطلاعات بسياري را به خريداران ميدهد.

 

سپاهان فولاد 3

 

کاربرد پروفيل

 

از انواع تير آهن و نبشي و ناوداني در صنعت ساختمان سازي نظير تير و ستون وال پست و غيره استفاده مي شود.

از انواع ورق با ضخامتهاي مختلف در صنايع ماشين سازي و ساختمان استفاده مي شود نظير ساخت ستون به صورت باکس

پروفيلهاي مربع و مستطيل با مقاطع کوچک به عنوان نرده هاي فلزي براي در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنين نرده کشي اطراف ديوارهاي کارخانجات و زمينهاي محصور شده و نرده پياده روها و خيابانها بکار مي روند.

پروفيلهاي مربع و مستطيل(قوطي) با مقاطع بزرگتر که معروف به ستوني مي باشند موارد وزن مخصوص آهن  استفاده متعددي در صنعت و ساختمان سازي دارند اين پروفيل ها که در مقاطع مربع ساخته مي شوند در ساختن ستون و اسکلت فلزي ساختمانها بکار روند. همچنين اگر اين پروفيلها با مشخصات فيزيکي قابل اطميناني ساخته شوند مي توانند در ساختن شاسي تريلرها و نفت کش ها استفاده شوند.

از پروفيلهاي قوطي مربع و مستطيل در صنايع خودروسازي نيز استفاده مي شود.

از پروفيلهاي قوطي مربع در ساختن پايه ميز و صندلي نيز استفاده مي گردد.

پروفيل هايي که به صورت Z تهيه مي شوند اکثراً براي پوشش سقف سوله ها بکار مي روند.

پروفيلهاي نبشي و ناوداني با روش نورد سرد نيز توليد مي شوند. از پروفيلهاي نبشي مي توان در ساختن چهارچوب درهاي بزرگ آهني و جدول استاندارد ورق های فلزی چیست انواع قالب هاي فلزي بکار رفته در ماشين آلات استفاده کرد. ناوداني هاي کوچک در مواردي نظير در کرکره اي مغازه ها بکار مي روند.

 

 

کاربرد تيرآهن در ساختمان

 

تير آهن يکي از فرآورده هاي مهم حاصل از فلز آهن مي باشد که کاربرد هاي بسيار زيادي دارد، اما کاربرد عمده ي آن در ساختمان سازي به شمار مي آيد.

 

فلز آهن پر کاربرد ترين فلز موجود در پوسته ي کره ي زمين است، که مي توان گفت در اکثر صنايع موجود در دنيا کاربرد دارد.

 

ساخت محصولات مختلف ار آهن استخراج شده از سنگ آهن يکي از علل کاربردي بودن اين فلز مي باشد، اما مي توان گفت علت اصلي مصرف آهن در اغلب حوزه هاي صنعتي وجود انواع ورق تاراز آلياژ هاي متفاوت آن مي باشد. فلز آن داراي فرآورده هاي بسيار زيادي است که در کارخانجات توليد مي شوند. يکي از اين فرآورده ها که در از الزامات ساختمان سازي به حساب مي آيد تير آهن است.

تير آهن در واقع از المان هاي اساسي و بسيار مهم ساخت هر ساختماني است. علاوه بر سازه هاي ساختماني در برخي پروژه هاي متفاوت نيز کاربرد دارند، اما کاربرد عمده آن ها در صنايع ساختمان سازي مي باشد. تير ها در واقع وظيفه حمل فشار هاي تنشي و خمشي وارد بر ساختمان را دارند.

سپاهان فولاد 2

 

کاربردهاي ورق هاي استيل: پوشش بدنه و سقف و درب آسانسور (گريد 430 و 304) ساخت پمپ، دريچه ها و تجهيزات شيميايي و کاربردهاي دريايي (گريد 316) ساخت قاشق – چنگال – کارد (گريد 410) ساخت لوازم خانگي (گريد 430) ساخت بدنه خودرو – کاميون – هواپيما ساخت لوازم وزن مخصوص آهن الکتريکي مانند ترانسفورماتورها ساخت تانکر هاي حمل مواد شيميايي و سوخت صنايع غذايي سقف ساختمان ها

 

ورق گالوانيزه به ورق فولادي گالوانيزه شده توسط روي گفته مي‌شود. يکي از روش‌هاي محافظت از خوردگي گالوانيک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لايه‌اي از فلز محافظ (که معمولاً فلز روي است) انجام مي‌شود.

 

در اين حالت پوشش خورده شده و فلز مادر محافظت مي‌شود. اين فرايند نوع خاصي از حفاظت گالوانيکي است. ميزان مقاومت پوشش گالوانيزه متناسب با ضخامت آن است.

 

اين روش يکي از اقتصادي‌ترين روش‌هاي محافظت فولادها در محيط‌هاي خورنده است

 

روش‌هاي متفاوتي براي گالوانيزه نمودن فولاد و  قیمت ورق روغنی ورق‌هاي فلزي وجود دارد، از بهترين و اقتصادي‌ترين روش‌هاي گالوانيزه نمودن ورقهاي آهني، غوطه وري ورق آهني در حوضچه مذاب است

 

ميزان پوشش گالوانيزه (ضخامت روي) بر روي ورق‌ها و ساير مقاطع فولادي متفاوت مي‌باشد. ميزان پوشش گالوانيزه ورق‌ها بر اساس جرم پوشش فلز روي (ZN) آن‌ها تعيين مي‌گردد؛ که مي‌تواند از ??? تا ??? گرم بر متر مربع باشد.

 

از نظر ظاهري نيز ورق گالوانيزه به سه نوع ورق گالوانيزه بدون گل، ورق گالوانيزه گل‌ريز و ورق گالوانيزه گل درشت تقسيم‌بندي مي‌شود.

 

تفاوت اين سه دسته ورق گالوانيزه در شکل‌گيري کريستال (گل) گالوانيزه بر روي ورق است که شکل‌گيري کريستال‌ها بسته به سرعت سرد نمودن ورق و ميزان روي بکار رفته در فرايند گالوانيزاسيون متفاوت خواهد بود.

 

 

پروفيل

پروفيل يا نيمرخ (به انگليسي Profile)از نظر لغوي به معناي مقطع ثابت و طول زياد است که در اصطلاح ساختمان سازي و ماشين سازي براي قیمت ورق سیاه قطعات فولادي به کار مي رود، که به اشکال گوناگون ساخته مي شود.

انواع پروفيل

پروفيل ها به صورتهاي گوناگون توسط کارخانجات ذوب آهن ساخته مي گردد:

تير آهن IPE

تيرآهن IPB

تير آهن INP

نبشي

قوطي

ورق

تسمه

ناوداني UNP

ميلگرد

لوله

سپري

لاپه يا زد Z

پروفيل هاي درب و پنجره

 

 

سپاهان فولاد

ورق هاي استيل يا در اصطلاح، ورق هاي استنلس استيل، صفحه هاي فولادي ضد زنگ هستند که به عنوان ورق هاي فولادي مقاوم به خوردگي معروفند. ورق استنلس استيل، آلياژهايي بر پايه فلز آهن، حاوي حدود 10 درصد فلز کروم هستند. برخي از استيل ها مقادير بالايي، بيش از 30 درصد کروم و يا کمتر از پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده  50 درصد آهن دارند. هنگامي که اين ورق ها در معرض اکسيژن هوا قرار مي گيرد، کروم موجود در آن با اکسيژن ترکيب شده و يک لايه اکسيدي اکسيد کروم روي سطح ايجاد مي شود؛ به اين ترتيب ورق فلزي از زنگ زدگي در امان مي ماند.

 

عناصري مانند نيوبيوم (Nb) – آلومينيوم (Al) -سيلسيوم (Si) – تيتانيوم (Ti) – مس (Cu) – نيکل (Ni) – موليبدن (Mo) – سلنيوم (Se) جهت بهبود خواص استيل به آن اضافه مي شود. درصد کربن در اين محصولات در محدوده 03/0 تا 1 درصد متغيير است. در هنگام انتخاب نوع ورق هاي استيل، توجه به عواملي همچون مقاومت به خوردگي، خواص مکانيکي – حرارتي و موجوديت در بازار حائز اهميت است.

 

براي متريال استنلس استيل، دو اصطلاح رايج به کار برده مي شود. اول، اصطلاح "استنلس استيل نگير" (سري 300) و دوم، "استنلس استيل بگير" (سري 400). استنلس استيل نگير، به ورق استيلي قیمت ورق مي گويند که خاصيت مغناطيسي ندارد؛ اين ورق ها آلياژي حاوي آهن، کروم، نيکل و کربن کمتر از 1/0 درصد هستند.

 

در مقابل، استنلس استيل بگير، ورق استيلي است که خاصيت مغناطيسي داشته باشد؛ اين ورق ها آلياژي حاوي آهن، کروم و کربن کمتر از 1/0 درصد هستند. به طور کلي، بسته به نوع و مقدار عناصر موجود در آلياژ استيل، خواص مکانيکي نظير سختي و شکل پذيري آن متفاوت خواهد بود. هرچه مقدار کربن در آن افزايش يابد، سختي استيل زياد شده اما ميزان شکل پذيري آن کاهش مي يابد.

ورق هاي فلزي براي محيط زيست خطري ندارند زيرا قابل بازيافت هستند.

 

اين مواد دوباره ذوب مي شوند. بايد گفت در حدود 70 تا 80 درصد از استيل ها از صنعت بازيافت ضايعات فلزي توليد مي شوند. ورق استيل در دماهاي بالا تا حدود 1000 درجه سانتي گراد و محدوده دمايي بسيار پايين تا حدود 200- درجه سانتي گراد مقاومت خوبي از خود نشان مي دهد. از سوي انجمن آهن و فولاد آمريکا، يک سري کدهاي مخصوص براي نامگذاري ورق هاي استيل در نظر گرفته شده است.

 

اين ورق ها تحت استاندارد بين المللي ASTM آمريکا توليد مي شوند. ضخامت ورق هاي استيل از 40/0 تا 20 ميلي متر و ابعاد 100*200 و 125*250 سانتي متر در بازار موجود مي باشد. انواع ورق استيل (استنلس استيل): 1-ورق استيلسري 300 ورق استيل 304 : ورق استيل با کاربردهاي رايج صنعتي نمایندگی فروش ورق گالوانیزه کاشان ورق استيل 316: کاربرد در صنايع غذايي و جراحي پزشکي – صنايع دريايي (ضد اسيد هستند) ورق استيل 321: حاوي درصد بالاي تيتانيوم – مقاوم به خوردگي 2-ورق استيل سري 400 ورق استيل 410: مقاوم به خوردگي و سايش ورق استيل 420: لوازم آشپزخانه مانند قاشق – چنگال – کارد ورق استيل 430: در درجه حرارت پايين قابليت شکل پذيري خوبي دارد و مقاوم به خوردگي است.

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان 8

 
طرح‌های گبه
در اوایل گبه‌ها ساده و بدون نقش بافته می‌شدند. بافندگان اغلب از محیط و طبیعت اطراف الهام می‌گرفتند و طرح‌های ذهنی خود را روی گبه‌ها به کار می‌گرفتند.
 
چون بافنده آن را برای نیاز و مصرف شخصی خود تولید می‌کرده در بافت آن از ایده‌های ذهنی اش بهره می‌گرفته و گاهی آرزوهایش را بر روی گبه به نمایش می‌گذاشته است. مانند تابلو فرش دستباف نقش چادر که شاید به معنای داشتن سرپناهی ثابت بوده یا نقش انسان به عنوان خانواده و نقش‌های دیگری که هر یک نماد خاص خود را داشته‌است. گبه دستبافته‌ای با اصالت است و نقوشی که در بافت آن به کار رفته است آن را از سایر دستبافته‌ها متمایز می‌کند.
 
اغلب طرح‌های گبه ملهم از طبیعت اطراف بافندگان و بر اساس ذهنیت آن‌ها بوده‌است. مهم‌ترین طرح‌های گبه به شرح زیر است:
 
طرح شیر
مهم‌ترین طرحی که در میان عشایر بافته شده نقش شیر می‌باشد که تنها نقش مشترک بین بافندگان مناطق مختلف بوده‌است.
 
طرح خشتی یا قابی شکل
این طرح از کابردی‌ترین نقش‌های گبه است و مورد علاقه بافندگان فارس و بختیاری بوده‌است. اساس آن شامل طرح‌هایی با قاب‌های منظم می‌باشد که هر یک از قاب‌ها به صورت جداگانه طرحی هماهنگ با قاب‌های دیگر دارد. نقوش به کار رفته در قاب‌ها عبارتند از :طرح‌های هندسی، طرح درخت گل و مرغ، خاتم کاری و نقش‌های ستاره‌ای که قاب‌ها را زینت بخشیده است.
 
طرح حوض گبه
این نقش شامل ترنجی در وسط است که گلی را نشان می‌دهد که از اطراف آن گل‌ها و غنچه‌هایی دیگر گسترش یافته‌است.
 
طرح گل گبه
به نقش گل رز در گبه طرح گل گبه می‌گویند.
 
طرح ایلاتی
این طرح برگرفته از طبیعت اطراف عشایر است و کاملاً ذهنی است و بیشتر در میان قاب‌های لوزی، دایره، مربع، مستطیل و بیضی قرار می‌گیرد که هر یک از آن‌ها با طرح‌های با اصالت ایرانی مزین شده‌اند.
 
طرح درخت
درخت در زندگی آدمیان جایگاه مهمی داشته‌است که در این میان درخت سرو که نماد شادی و بید مجنون که نماد غم و اندوه بوده‌است بیشترین کاربرد را داشته‌است.
 
طرح راه راه
این طرح به گونه‌های متفاوت توسط بافندگان به کار می‌رود. جهت این راه‌ها اغلب به صورت عمودی و اریب است و گاهی نیز از جهت افقی استفاده می‌کنند.
 
طرح خانه در هم
در دل این نقش مفهومی عرفانی مورد نظر است. این خانه‌های در هم شده و یکنواخت تصویری انتزاعی از مراحل زندگی را نمایان می‌کند که آغاز آن از عالم هستی است و پایان آن به گوهر ذات و وجود منتهی می‌شود.
 
طرح کف ساده
این گبه‌ها سفره‌های بدون نقش را در برابر ذهن مجسم می‌نمایند. این بی نقشی خانه‌های محقر روستاییان و زمین بی محصول آن‌ها را نمایان می‌کند. نقش‌های دیگری نیز در گبه استفاده می‌شوند که عبارتند از: عنکبوت، لوزی لوزی، لوزی‌های سوار برهم، زیگ زاگ، چهار گوشه، محراب، حیوانات وانسان.[۲][۳]
 
مقایسه گبه‌های قدیمی و جدید
گبه‌هایی که در قدیم بافته می‌شدند خود رنگ بوده‌اند، یعنی پشم گوسفندان را بدون تغییر رنگ به کار می‌گرفتند و شامل رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری می‌شد. اگر بافنده روز خوبی را سپری می‌کرد رنگ سفید را به کار می‌برد و اگر روز ناخوشایندی داشت رنگ سیاه در دستبافته اش نمودار می‌شد. به مرور  زمان بافندگان گليم از رنگ‌های گیاهی و طبیعی برای پشم هایشان استفاده کردند و نقوش ذهنی خود را با این پشم‌های رنگین ترکیب کردند.
 
بعدها استقبال خوبی از این گبه‌ها به عمل آمد و برای سرعت بخشیدن به کار رنگ‌های شیمیایی جایگزین رنگ‌های طبیعی شد و همچنین ماشین ریسندگی جای پشم ریسی دستی را گرفت.
 
با از میان رفتن طرح‌های قدیمی و ذهنی طرح‌های جدید به میان آمد. اگرچه این طرح‌ها از اصالت طرح‌های گذشته تهی اند اما از زیبایی خاص خود برخوردار هستند. مدتی این گبه‌ها رونق خوبی در بازار داشتند، اما بنا به دلایلی به زودی از رونق افتادند.[۲]
 
روش نگهداری گبه
به همان میزان که مراحل اولیه تولید گبه از اهمیت خاص خود برخوردار است، نگهداری آن نیز مستلزم دقت و توجه می‌باشد که این امر موجب افزایش ماندگاری و قیمت آن می‌شود. عوامل آسیب‌رسان شامل حشراتی مثل بید، موریانه، سوسک و موش می‌باشند که بدترین آن‌ها بید است.
 
برای مقابله با بید روش‌هایی مانند استفاده از محلول شیمیایی خاص در هنگام شستشو، افشانه کردن پشت و روی گبه با حشره کش یا استفاده از نفتالین و تنباکو در انبار پیشنهاد می‌شود. باید از قرار دادن آن در محیط تیره و تاریک و مرطوب پرهیز کرد، همچنین نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد، زیرا موجب پریدگی رنگ گبه می‌شود.
 
بهتر است برای در امان ماندن آن از هر گونه رطوبت احتمالی از موکتی در زیر آن بهره گرفت و آن را در معرض هوا قرار بدهیم.[۲]
 

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان 7

 گبه

انسان‌های اولیه از پوست حیوانات به عنوان زیرانداز خود استفاده می‌کردند. به مرور زمان با اهلی کردن حیواناتی که دارای پوست پشمی بودند و نیز با به دست آوردن تجربه کافی در فرش دستباف  ساختن ابزارهای لازم، پشم حیوانات اهلی را ریسیدند و گلیم‌های ساده را که نخستین زیراندازهای تار و پودی بودند را بافتند. بعدها بر اساس تجربه و تلاش، انواع زیراندازها را بافتند که یکی از آن‌ها گبه می‌باشد.
 
گبه یا قالیچه خرسک فرشی از جنس قالی است که معمولاً در اندازه کوچک توسط عشایر لر و قشقایی بافته می‌شود.
 
گبه پرزهای بلند دارد و در بافت آن شمار پود بیشتری به کار می‌رود که تأثیر چشمگیری بر نرمی گبه می‌گذارد. تعداد پود برخی از گبه‌ها گاهی از سه تا هشت پود در قيمت فرش دستباف ابريشم اصفهان هر رج و بلندی پرزها گاهی تا یک سانتی‌متر هم می‌رسد.
 
 
تاریخچه
به‌طور یقین نمی‌دانیم نام گبه از کجا آمده‌است. فرش شناسان امروز برای یافتن ریشه این کلمه مسیر پر پیچ و خمی را پیموده‌اند.
 
در مواقعی آن را در کنار واژه قبیح گذاشته وگاه به کلمه «گایر» ربط داده‌اند که اولی به معنای زشت و معمولی و دومی به معنای حفاظ است. اما امروز در لغت به معنای  فرش ابريشم ضخیم و زمخت است و نوعی فرش است که دارای خوابی بلند و به صورت درشت بافت است.در ابتدا نیز به عنوان زیراندازی بافته شده که مانع نفوذ سرمای زمین می‌شده است.
 

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان 6

نكته هاي حائز اهميت در خريد فرش به شرح زير است:

 
1. فرش های ماشینی موجود در  بازار فرش حكيم اصفهان معمولا ۵۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ شانه و با تراکم های ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، ۱۷۰۰، ۲۰۰۰، ۲۲۵۰، ۲۷۵۰ هستند؛ اگر به 
 
زیبایی فرش اهمیت می دهید باید فرشی که شانه و تراکم بیشتری دارد انتخاب کنید ولی اگر می خواهید دوام بیشتری داشته باشد، برخی فرش های ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۲۰۰ یا 
 
۱۰۰۰ مناسب تر هستند. علت دوام کمتر فرش های ۷۰۰ شانه این است که نخ آنها لطیف تر است و کمی نازک تر هستند. البته این کاهش ضخامت خیلی زیاد نیست. 
 
2. در ایران برای بافت فرش های ماشینی  تفاوت گبه و گليم از آکرولیک استفاده می شود که هم پرز می دهد و هم گاهی حساسیت ولی در کشورهای دیگر از BCF استفاده می کنند که هم ارزان 
 
است و هم کمتر احتمال حساسیت در اثر تماس با آن وجود دارد بنابراین اگر دچار حساسیت یا مستعد آن هستید، سراغ فرش ماشینی نروید. 
 
3. چند سالی است فرش هایی موسوم به فرش های بلژیکی وارد کشور شده است که به دلیل نازک بودن و استفاده از نقش های اصیل ایرانی مانند «خشتی» از آنها استقبال شد 
 
ولی این فرش ها مشکلاتی هم دارند، جنس فرش های بلژیکی از ویسکوز و مواد است و پشت آن لاتکس وجود دارد که باعث می شود تا حدی به زمین هم بچسبند، به همین دلیل 
 
شستشوی آنها بسیار سخت است و بعد از شستشو چون لاتکس از بین می رود، فرش کیس می ایستد و بافت آن گلوله گلوله می شود. شستشوی این فرش ها بسیار حساس است و 
 
به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد بنابراین باید حتما به قالیشویی بسیار مطمئن و ماهر سپرده شود یا خشکشویی شود. این فرش ها آنقدر نازک هستند که بهتر است با کفش یا 
 
صندل روی آنها راه رفت چون راحت نیستند. 
 
4. قبلا فرش های ماشینی روی کف پوش های مثل سرامیک سر می خوردند ولی امروزه دور تا دور آنها چرم دوخته می شود و این چرم حکم ترمز فرش را دارد و مانع سر 
 
خوردن آن می شود، بنابراین هنگام خرید به این ویژگی توجه کنید. 
 
5. به فرش های ۷۰۰ شانه به بالا دستباف گونه هم گفته می شود و اگر پشت آنها را نگاه کنید، بسیار شبیه فرش دستباف است. 
 
6. در حال حاضر فرش های ترکیه، هند و چین هم در بازار وجود دارد که از نقش گل تا طرح های کوبیسم در آنها دیده می شود. کیفیت و جنس این فرش ها با فرش های 
 
ماشینی ایرانی تا حدود زیادی یکی است  قيمت فرش دستباف ابريشم اصفهان بنابراین به دلیل قیمت بالای دلار، خرید آنها چندان به صرفه نیست. 
 
7. در چین شهری به نام «کاشان» وجود دارد که فرش های دستباف با طرح و نقش ایرانی تولید می کند. این فرش ها آنقدر شبیه فرش های ایرانی هستند که گاهی فروشندگان 
 
خبره را هم به اشتباه می اندازد و تشخیص آنها بسیار مشکل است، بنابراین حتما با توجه به تفاوت قیمت این فرش ها با فرش ایرانی به این نکته توجه کنید.

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان 5

13 نکته ای که ممکن است درباره فرش ندانید

1 – قدیمی ترین فرش جهان
شاید باورتان نشود ولی قدیم ترین فرش موجود در جهان ایرانی است . در سال  1328 جمعی از باستان شناسانی که روسی بودند در منطقه سیبری روسیه توانستند فرشی را 
 
کشف کنند که آن را منسوب به ایران می دانند . اما به نظر شما دلیل آنها برای این تشخیص چیست . فرشی که تاریخ دانان روسیه آن را منسوب به ایران می دانند پازیریک نام 
 
دارد و به خاطر اینکه در سراسر فرش طرح های اصیل ایرانی دیده می شود آن را به ایران منسوب می کنند . مثلا فرش پازیریک دارای طرح های سربازان هخامنشی است که 
 
می توان گفت این فرش در ایران بافته شده است و زمان بافت آن نیز به حدود 3400 سال پیش یعنی زمان حکومت هخامنشیان بر می گردد .
 
 
 
2 –  از ابداع و اختراع تابلو فرش تا رونق بازار کار ؛ تابلو فرش در کجا اختراع شده است ؟
شما می دانید که فرش دستباف اصفهان 6 متري در کدام یک از قسمت های جهان برای اولین بار بافته شد ؟ شاید این موضوع را ندانید که اولین تابلو فرش در ایران و در استان آذربایجان شرقی 
 
بافته شد . اولین تابلو فرش جهان در حدود 80 یا 90 سال پیش در شهری چند هزار ساله به نام سردرود ابداع و اختراع شد . پس می توان گفت اولین تابلو فرش هم همانند فرش 
 
در ایران بافته شده است و ایران مبدا تولید فرش و تابلو فرش جهان بوده است . تابلو فرش ، فرشی است که توسط دار قالی یا دستگاه بافنده ماشینی تولید می شود و دارای یک 
 
قاب چوبی است که آن را محاصره کرده است . از طرح های به کار رفته در تابلو فرش می توان فهمید که این نوع فرش ها بیشتر جنبه زیبایی دارند . مردم سردرود تقریبا 
 
توانسته اند با لطف ابداع تابلو فرش اقتصاد خوبی پیرامون آن داشته باشند .
 
 
 
3 – الیاف فرش دستبافت بیشتر از چه جنسی است
از قدیم الایام که انسان ها نیاز به تولید فرش داشته اند همواره دنبال بهترین نگهداري فرش دستباف در منزل الیاف برای بافت فرش بوده اند . انسان ها در ابتدا برای برطرف کردن این نیاز خود ( نیاز به زیر 
 
انداز و فرش ) توانستند از پوست و پشم حیوانات اهلی به طور مستقیم استفاده کنند اما به تدریج و با تکامل انسان ، اولین قالی ها و فرش ها بافته شد . انسان ها یاد گرفتند که 
 
چگونه بر دار قالی با بهم دوختن الیاف یک فرش ببافند . الیافی که از گذشته تا کنون برای بافت فرش دستباف استفاده می شود الیاف طبیعی مثل ابریشم ، کرک و غیره می باشد . 
 
این الیاف می توانند تا سالها دوام داشته باشند و در صورتی که از آنها به نحو احسن مرقابت و نگهداری شود می توانند تا چند صد سال باقی بمااند که نمونه بارز ان وجود فرش 
 
3000 ساله پازیریک است .
 
 
 
4 - توصیف فرش ایرانی در بهبهه ی تاریخ
تاریخ نگاری یونانی در کتابی که منسوب به داستان زندگی کوروش است وآن را سیرت کوروش نامیده اند در سال های 345 تا 430 قبل از میلاد بیان کرده است : ایرانیان 
 
برای اینکه بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می گسترند .  یکی از سالنامه های چینی که سائی سو نام داردد فرش پشمی ایران را به عنوان کالای وارداتی به چین عنوان 
 
کرده است . این اتفاق در دوره ساسانی نوشته شده است .
 
 
 
5 – فرش ماشینی از چه زمانی در ایران رواج یافت
فرش ماشینی در ایران برای اولین بار در سال ها 50 توسط دستگاه های بافنده خارجی بافته شد . با وجود تولید فرش ماشینی این فرش به زودی به خاطر طرح مشابه فرش 
 
دستبافت و همچنین قیمت ارزان تر مورد رقابت قرار گرفت و در بازار ایران جای خود را باز کرد . شاید برایتان دانستن این موضوع جالب باشد که اولین فرش ماشنی در کاشان 
 
و بوسیله دستگاه ژاکارد تولید شد . این دستگاه توسط ماری ژاکارد فرانسوی برای بافت پارچه در قرن 19 میلادی تولید شده بود . کاشان علاوه بر اینکه در فرش دستبافت در 
 
سراسر ایران نام و آوازه دارد در فرش ماشینی نیز به عنوان پایتخت فرش ماشینی شناخته می شود .
 
 
 
6 – بهترین کیفیت فرش ماشینی
فرش ماشینی با تولید خود توانست به علت طرح های مختلف و ارزان قیمت بودن جای خود را در میان مردم باز کند . با تولید انبوه فرش ماشینی ارزان مردم به دنبال بهترین 
 
کیفیت فرش ماشینی بودند و اکنون نیز برخی ها به دنبال این هستند که بهترین کیفیت فرش ماشینی را بدانند . ما در ادامه شما را راهنمایی می کنیم تا بهترین کیفیت فرش ماشینی 
 
را تشخیص دهید . فرش ماشینی به طور کلی از سه دسته الیاف مصنوعی بافته می شود . الیاف اکریلیک ، الیاف پلی استر ( ابریشم مصنوعی ) و پلی پروپین ( بی سی اف ) از 
 
جمله الیاف به کار برده شده در بافت فرش ماشینی هستند . در بین همه موارد ، فرش ماشینی  بافته شده از الیاف آکریلیک  درجه یک محسوب می شود و بهترین کیفیت را در حال 
 
حاضر دارد . فرش ماشینی 100 درصد آکریلیک بهترین کیفیت را دارد که شما می توانید برای خرید فرش این نکته را در نظر بگیرید .
 
 
 
7 – اصطلاح شانه فرش
فرش ها دارای دو دسته هستند . فرش ماشینی و فرش دستبافت که هردو دارای تراکم عرضی و تراکم طولی هستند . شاید اصطلاح شانه را بار ها شنیده باشید اما متوجه نشوید 
 
که منظور از شانه چیست . ما در ادامه این مطلب را برای شما بیان خواهیم کرد . تراکم عرضی فرش را تعداد گره های یک فرش در یک متر از عرض فرش را می گویند . تراکم 
 
عرضی نام دیگری نیز دارد که به آن شانه فرش نیز می گوین . شما برای تشخیص تعداد شانه باید یک متر از عرض را در نظر بگیرید اگر فرش دارای 700 گره در یک متر از 
 
عرض بود فرش 700 شانه اصل است .
 
 
 
8 – اصطلاح رج فرش
همانطور که در مورد قبلی گفتیم فرش دارای دو نوع تراکم است یکی تراکم طولی و دیگری تراکم عرضی . تراکم عرضی یا شانه را برالی شما بیان کردیم اما مورد دوم ان یعنی 
 
تراکم طولی را اکنون برای شما بیان خواهیم کرد . تعریف تراکم طولی همان تعریف تراکم عرضی است با این تفاوت که تراکم طولی را تعداد ریشه ها ( گره ) در یک متر از 
 
طول می نامند . تراکم طولی یک اصطلاح رایج نیز دارد که بیشتر قدیمی تر ها از آن استفاده می کنند و آن اصطلاح رج است . پس رج همان تراکم طولی است . رج می تواند از 
 
500 به بالا باشد که بستگی به تراکم عرضی دارد و متناسب تعداد شانه رج نیز افزایش می یابد .
 
 
 
9 – ترنج چیست و چرا در اکثر طرح های فرش استفاده می شود ؟
ترنج یک طرحی است که در وسط فرش و جدا از حاشیه طراحی می شود . ترنج می تواند دایره یا لوزی مایل به بیضی باشد . این طرح برگرفته از معماری باستانی و با صفای 
 
ایرانی است . ترنج همان حوض وسط حیاط خانه های قدیم است که در طرح فرش نمایان می شود و جلوه ای خاص به فرش می دهد . فرش می تواند دارای ترنج نباشد و از این 
 
بابت ممکن است برخی فرش دارای ترنج را نپسندند .  فرش بدون ترنج برای مکان های که قصد دارید بزرگتر از آن چه که هست دیده شود مناسب است و می تواند بزرگنمایی 
 
خاصی به محیط شما بدهد .
 
 
 
10 – بیشترین صادرات فرش ایران
هم اکنون شهر های مختلفی در ایران به بافت فرش دستبافت و فرش ماشینی مشغول هستند اما باید گفت پایتخت تولید فرش ماشینی ایران کاشان است که شهری است دارای 
 
تمدن هفت هزار ساله که در حدود   فرش دستباف اصفهان 6 متري 700 واحد فعال در این زمینه فعالیت می کنند . اما بیشترین صادرات فرش ایران از یک مکان مرزی در شمال غرب ایران است . حدود 40 
 
درصد از صادرات فرش ایران از استان آذربایجان شرقی صورت می گیرد .
 
 
 
11 – فرش دستبافت گونه
یکی از ویژگی های فرش دستبافت طرح های زیبا و مختلف و همچنین ریز بافتی است که می تواند در تولید طرح های مختلف اهمیت داشته باشد . فرش دستبافت گونه یک فرش 
 
ماشینی است که به علت تراکم بالا و ریز بافتی و هم چنین طرح مشابه فرش دستباف به این نام مشهور و معروف شده است . فرش دستباف گونه در دو رده فرش ماشینی 1000 
 
شانه کاشان و فرش ماشینی 1200 شانه جای می گیرد . این فرش ها چون دارای تراکم بالا و ویژگی های مشابه فرش دستباف هستند به در دسته بندی فرش دستنبافت گونه قرار 
 
می گیرند .
 
 
 
12 – ضخامت بیشتر ، تعداد شانه بیشتر
این مطلب را شاید ندانید که تعداد شانه و تعداد رج با ضخامت فرش رابطه عکس دارند . بدین صورت که هرچه تعداد شانه و تراکم طولی بالا تر برود ضخامت فرش کتر می شود 
 
. مثلا نازکترین فرش موجود در بازار فرش ماشینی 1200 شانه کاشان است که برای اولین بار در کاشان بافته شده است . فرش 700 شانه نیز اکنون ضخیم تر از فرش 
 
1000 شانه و فرش 1200 شانه است .
 
 
 
13 – احتمال حمله حشرات طبیعی به فرش دستبافت
در اخرین نکته باید بگوییم که فرش دستبافت به علت وجود الیاف طبیعی ممکن است مورد حمله حشرات موذی و مختلف واقع شود . شرایط خوب و یژه برای رشد و زندگی این 
 
نوع حشرات گرم و مرطوب بودن محیط است .  پس یادتان باشد جایی که فرش دستبافت پهن می شود و گسترده می شود نباید خیلی گرم باشد . هم چنین فرش دستبافت را اگر 
 
استفاده نمی کنید در مکان مرطوب و دارای رطوبت بالا قرار ندهید تا از شر حیوانات در امان باشید . حال اگر فرش دستبافت شما مورد حمله واقع شد می توانید از قرص نفتالین 
 
استفاده کنید . بیشتر حشراتی که ممکن است به فرش دستبافت حمله کنند بید ها هستند که شما با گذاشتن نفتالین در بین فرش می توانید بید ها را از فرش دستبافت خود دور کنید 
 

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان 4

 فرش ایرانی هنر - صنعتی است که از دیرباز به عنوان نام واعتباری برای ایران بر فرهنگ ایرانی سایه افکنده است. مفروش کردن هر خانه ای با فرش ایرانی فرصتیست برای 

 
لمس تاریخ چندین و چند ساله ی ایران و تارهای فرش ایرانی جایگاه حماسه هموطنان بافنده است که خلقت خداوند را به تصویر میکشند.
 
نقوش بکار رفته در فرش ایرانی بر گرفته از فرهنگ و سبک زندگی بافندگان آن در هر نقطه از ایران است. طوری که می توان گفت هر فرش ایرانی تابلویی زیبا، گویای طبیعت و 
 
فرهنگ خطه ای از ایران است و با مشاهده ی آن می توان اصالتش را جویا شد.
 
به علت وجود این خصوصیت کاوشگران پس از یافتن فرش "پازیریک" در منطقه ای به همین نام  در روسیه به این مهم پی بردند که این فرش، فرشی ایرانی است زیرا بر روی 
 
آن طرحی از اسب سواران ایرانی و اشکال تخت جمشید نقش شده بود و از آن به عنوان اولین فرش ایرانی یاد می شود.
 
آغاز بافت فرش کلاسیک ایرانی به سلسله صفویه باز می گردد و در شهرهایی نظیر تبريز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد ، کرمان ، جوشقان ، يزد ، استرآباد ، هرات ، شيروان ، 
 
قره باغ و گيلان توسعه پیدا کرد و در همین زمان استفاده از طرح های ترنج در وسط قالی و لچک ها رایج شد. همچنین صادرات فرش ایرانی  درزمان فتحعلی شاه و بعد از آن به  فرش دستباف اصفهان 6 متري دست ناصرالدین شاه وسعت گرفت و ایران را تبدیل به بزرگ ترین  صادر کننده ی فرش دستباف کرد.
 
فلسفه ی پیدایش فرش از آغاز، استفاده از آن به عنوان زیرانداز بوده است، پس بدیهی است که درشرایط مختلف آب و هوایی ضخامت و جنس آن نیز متفاوت باشد. در مناطق 
 
مختلف ایران فرش به شیوه های گوناگون بافته می شود ، این گوناگونی را می توان در گره ها، نوع الیاف مصرفی و رنگ آمیزی مشاهده کرد.
 
تفاوت در نوع گره آن را به دو دسته ی گره ترکی و گره فارسی تقسیم کرده است. همانطور که از اسمشان مشخص است، گره ی اول مربوط به مناطق ترک زبان و گره ی دوم 
 
مخصوص مناطق فارسی زبان است.
همانطور که میدانیم برای بافت فرش ایرانی ازپشم گوسفندی استفاده می شود. در مناطق مختلف ایران به دلایل آب و هوایی و اقلیمی، وجودمراتع وسیع چراگاهی و همچنین مدت 
 
طولانی روزهای آفتابی در سال، پشم را دارای خواص متفاوتی همچون جعد و دندانه کرده است.
 
جعد حالت فنری الیاف و دندانه خاصیتی است که قدرت نگهداری رنگ را به وسیله پشم بالا برده و گذرزمان را بر روی کیفیت و زیبایی فرش بی تاثیر می کند. به علت استفاده از 
 
الیاف طبیعی در فرش ایرانی برای استفاده کنندگان آن هیچ حساسیتی ایجاد نمی شود.
 
قدمت استفاده از رنگ های گیاهی در فرش ایرانی به هزاران سال پیش باز می گردد و هنوز هم به عنوان استانداردی برای رنگ آمیزی فرش از همین روش استفاده می شود که 
 
همین امر به اصالت فرش ایرانی می افزاید. رنگ های طبیعی علاوه بر زیبایی خیره کننده، ثبات بیشتری نیز دارد.
 
فرش ایرانی تنها کفپوشی است که بر اثر پا خوردن، شست وشو و نور زیبایی آن مضاعف می شود و فرش دستباف اصفهان 6 متري همه ی اینها مزایای رقابتی بسیار ارزنده ایی هستند که این دارایی ملی 
 
ارزشمند را از دیگر فرشهای دستباف، در نقاط مختلف جهان متمایز ساخته است که متاسفانه عدم توجه به چنین دارایی ملی از سوی تک تک ما باعث شده است در سال های 
 
اخیر فرشهای کشور های رقیب همچون چین و..... قسمتی از بازار حتی بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.
 
ذکر تمامی خصوصیاتی که فرش ایرانی را نسبت به دیگر فرش های دستباف در نقاط مختلف جهان منحصر به فرد کرده است نیازمند زمانی بسیار است و در اینجا به همین 
 
مقدار بسنده می کنیم. فرش ایرانی ریشه در فرهنگ، تاریخ واصالت ایرانی دارد و اشاعه این فرهنگ قوی وحفظ و انتقال آن به نسل های آینده از وظایف یکایک ما می باشد و باید 
 
بدانیم که  با خرید فرش ایرانی کمکی به حفظ میراث فرهنگیمان کرده ایم.
 
"فرش ایرانی یعنی سوی چشمان بانوی بافنده، یعنی ظرافت انگشتان یک هنرمند، فرش ایرانی یعنی دستان پینه بسته پیرمرد رنگرز، یعنی رویای دخترک نخ ریس، فرش ایرانی 
 
یعنی بوی گردو و انار جوشیده، فرش ایرانی یعنی باریکه نوری از پنجره چوبی و طرحی زیبا از میراثی کهن.... 
فرش ایرانی افتخار ایرانی"
 
برای حفظ این میراث و افتخار ملی، و همچنین ایجاد کارآفرینی در زمینه ی این هنر ملی و ارتقای سطح کیفی شرایط کار برای میلیون ها هنرمند بافنده، از هموطنان سرتاسر 
 
دنیا، گروه ها و رسانه ها خواستار همکاری درجهت معرفی فرش ایرانی و نشان دادن برتری آن نسبت به فرش های سایرنقاط جهان هستیم. به همین منظور دست به دست هم 
 
دهیم و در راستای ارتقای فروش نقشه گليم سوزني فرشهای ایرانی و افزایش صادرات این کالای با ارزش با هم بکوشیم. 
 

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان 3

 فرش دستباف در خارج از کشور

زیبایی بی‌حد و حصر فرش دستباف و تولید عمده این محصول به دست تولیدکنندگان ایرانی موجب شده است که در خارج از کشور نیز این محصول طرفداران زیادی داشته باشد 
 
به‌گونه‌ای که در بسیاری از خانه‌های مجلل خارجی فرش‌های دستباف ایرانی مشاهده می‌شود. فرش ایرانی به حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌شود که مهمترین بازارهای 
 
صادراتی فرش و قالی دستباف ایران شامل کشورهای امارات ، لبنان ، ایتالیا ، پاکستان ، آلمان و فرانسه می‌شود.
 
کشورهای اروپایی و آسیایی سهم بسیار زیادی از فرش دستباف ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. این امر در حالی است که به دلیل تولید عمده مواد اولیه مصرفی فرش  ذرع و نيم چيست دستباف در داخل کشور مشاهده می‌شود در تامین این مواد با وجود تحریم‌ ها هیچ مشکلی وجود ندارد و همچنان صادرات این محصول به دیگر کشورهای جهان ادامه دارد.
 
فرش دستباف در ایران
فرش دستباف در ایران
دکوراسیون منزل ایرانی با توجه به طرح‌های مناسب با فرهنگ مردم مستلزم انتخاب فرش دستباف ایرانی می‌باشد. به‌گونه‌ای که اگر فرد بخواهد دکوراسیونی زیبا و در عین حال 
 
مجلل داشته باشد می‌تواند با مطابقت دادن طرح فرش‌های دستباف با دیگر اجزای منزل خود فضایی بی‌نظیر و شکیل به وجود آورد. با این حال به دلیل اینکه در حال حاضر 
 
تولیدکنندگان این محصول سعی کرده‌اند انواع بسیار متعدد و مختلفی از فرش دستبافت در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع را روانه بازار کنند می‌توان گفت مشتریان عزیز می‌توانند بنا 
 
به نیاز و سلیقه خود نوعی از این محصول را انتخاب و خریداری کنند و در منزل خود از آن استفاده نمایند.
 
با این حال دقت داشته باشید که خرید فرش دستباف ایرانی از برندهای معروف می‌تواند به مشتری کمک نماید تا محصولی بی‌نظیر و در عین حال با قیمت مناسب تهیه کنند که به 
 
طور حتم اگر از این برندها اقدام به خرید محصول کنید سال‌های متوالی از فرش‌ها استفاده خواهید کرد.
 
خرید فرش دستباف
امروزه یکی از موارد بسیار مهمی که برای افراد به خصوص خانم‌های خانه‌دار حائز اهمیت است ، زیبایی و شکیل بودن طراحی داخلی خانه می‌باشد. با این حال خرید تجهیزات   قيمت فرش دستباف ابريشم سنتی می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به افراد بکند. در این بین خرید فرش دستباف ایرانی جزو آن دسته از مواردی است که افراد زیادی جهت تزیین خانه خود به آن  پرداخته‌اند. دقت داشته باشید می‌توانید جهت داشتن خریدی خوب و درست ، با مشاوران فروش در این زمینه مشورت کنید و سپس اقدام به خرید این محصول کنید ، زیرا به دلیل 
 
تجربه‌ای که این افراد در زمینه خرید و فروش انواع فرش به خصوص نوع دستباف دارند می‌توانند شما را جهت انتخاب طرح و مدل آن راهنمایی کنند.
 
قیمت فرش دستباف
یکی از نکات بسیار حائز اهمیت که برای مشتریان در هنگام خرید فرش دستباف ایرانی به وجود می‌آید ، قیمت ارائه این محصول است. توجه داشته باشید با وجود تنوع 
 
بی‌نظیری که در این محصول وجود دارد طبیعتا می‌توان گفت قیمت هرکدام از آنها نیز تفاوت‌هایی دارد و هر چه کیفیت و تراکم فرش مورد نظر شما بهتر باشد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. در کنار این امر نکته حائز اهمیت دیگری که در مورد قیمت گذاری فرش دستبافت وجود دارد ، نحوه خرید این محصول است به طوری که اگر مشتری اقدام به خرید 
 
فرش دستباف از تولیدکنندگان آن به صورت مستقیم کند ، خواهد توانست محصولی با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب خریداری نماید. یکی از این روش‌ها خرید مستقیم از 
 
فروشگاه‌های مجازی می‌باشد زیرا در این فروشگاه واسطه‌ها و دلالان از میان برداشته شده‌اند و محصول به صورت مستقیم به دست مشتری می‌رسد.
 

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان 2

 

طرح و نقش فرش دستباف

گذشته از کیفیت و مرغوبیت فرش دستباف در هنگام خرید این محصول ، نکته بسیار حائز اهمیت دیگری که برای مشتریان مهم است ، توجه به طرح و نقش این محصول جدول رجشمار می‌باشد. دقت داشته باشید اگر بخواهید فرش دستباف ایرانی را خریداری کنید باید بدانید که به طور کلی طرح و نقش در قالی ایرانی شامل موارد زیر می‌شود :

 

طرح شاه عباسی

طرح اسلیمی

طرح افشان

طرح بته جقه

طرح درختی

طرح شکارگاه

طرح قابی

طرح ترکمن و بخارا

طرح گل فرنگ

طرح ماهی درهم

طرح محرابی

طرح محرمات

طرح گلدانی

طرح ایلی

طرح هندسی

طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی

طرح اقتباسی

طرح تلفیقی

مواد به کار رفته در فرش دستباف

یکی از شاخص‌ترین مواردی که موجب محبوبیت و مشهوریت فرش دستباف ایرانی شده است مواد مصرف شده در این قالی‌ها است که دارای کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی 

 

هستند و این امر در کنار زیبایی محصول مورد اهمیت می‌باشد. یکی از مواد به کار رفته در تار و پود فرش دستبافت ایرانی پنبه و پشم می‌باشد که این نوع فرش و قالی به فرش خفت در فرش اصفهان یا قالی پشمی مشهور است. همچنین می‌توان گفت در میان عشایر به جای نخ از پشم استفاده می‌شود.

 

انواع فرش دستباف

از انواع فرش دستباف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

قالی تمام ابریشم : پرز و چله آن از نخ ابریشم مرغوب بافته شده است.

گل ابریشم : نوع دیگری از فرش یا قالی دستباف است که در دوره حاشیه‌ها و در نقش‌های آن به جای پرز پشمی ، از ابریشم استفاده می‌شود.

قالی کف ابریشم : نوع دیگری از فرش دستباف است که در زمینه آن به جای پشم از ابریشم استفاده می‌شود.

سوف : نوع دیگری از فرش و قالی دستباف است که زمینه آن از پود ضخیم و نازک تشکیل شده است و نقش و گل و بوته پرزدار دارد.

فرش دستباف ابریشم

همانطور که گفته شد یکی از مواد به کار رفته در قالی دستبافت ایرانی نخ ابریشم است که به طور حتم اینگونه قالی از محبوبیت بالایی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد. 

 

به طور کلی می‌توان گفت فرش تبریز و کاشان جزو فرش‌هایی هستند که معمولا از جنس پشم یا ابریشم است و این امر موجب کیفیت بسیار بالای محصولات شده است. همچنین 

 

دقت داشته باشید با توجه به اینکه این نوع فرش از ابریشم تولید شده است طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع محصول دارد.

 

مشاهیر فرش دستباف

یکی از مواردی که ممکن است مورد توجه دوستداران قالی دستباف ایرانی قرار بگیرد ، شناخت مشاهیر فرش دستباف می‌باشد. از گذشته تا کنون شخصیت‌های هنرمند و باتجربه 

 

متعددی در زمینه تولید و توزیع فرش دستباف ایرانی وجود داشته‌اند :

 

مشاهیر فرش دستباف

مجید سلامت یکی از افراد معروف در زمینه تولید فرش كرمي این محصولات می‌باشد ؛ ایشان متولد ۱۳۳۹ شمسی در شهر تبریز بود که از سال ۱۳۶۵ به طور حرفه‌ای آغاز به نقاشی و در پی آن طراحی قالی نمود. این فرد تا کنون با پیشرفت روز افزون در این زمینه توانسته طرح‌های بسیار متنوع و متعددی را در این زمینه ارائه دهد.

استاد ابوالفضل رسام عرب یکی دیگر از اساتید فرشبافی ایران است که با نقاشی و طراحی فرش امرار معاش می‌کرده است.

استاد حبیب محمدعلی نژاد نیز از دیگر مشاهیر فرش ایرانی می‌باشد که به طور قطع می‌توان این فرد را شخص اول فرش آذربایجان دانست.

استاد حاج حبیب نژاد به خصوص در بافته‌های روستایی و عشایری تبحر ویژه‌ای دارد به صورتی که در سطح بین‌المللی نیز شهرت زیادی دارد.

اسدالله وثوقی ایرانی دیگر پیشکسوت فرش ایران در شهر اردبیل است که در ابتدا کار خود را با فرش‌هایی با ابعاد کوچک آغاز کرد و به تدریج بر ابعاد فرش‌های تولیدی خود افزود.

 

فرش دستباف اصفهان کلاهدوزان

 Image result for ‫فرش‬‎

ایران یکی از کشورهای نمونه در زمینه تولید محصولات نساجی است که از گذشته تا کنون سهم بزرگی در تولید فرش دستباف و انواع محصولات دیگر بافته شده از نخ و پشم 

 

داشته است. با توجه به اینکه هر ملتی دارای یک کالای نمادین است ، می‌توان گفت فرش دستباف نیز جزو آن دسته از کالاهای بسیار مهم و صادراتی ایران به شمار می‌رود و 

 

در بین ملل مختلف نیز بعنوان معروفترین تولید کننده فرش به خصوص فرش دستباف شناخته می‌شود. در مقاله این هفته سایت زیلومه شما با موضوعات مهمی در زمینه فرش 

 

دستباف آشنا خواهید شد.

 

فرش دستباف چیست؟

یکی از مهمترین تجهیزات و کالاها که از گذشته تا کنون اهمیت ویژه‌ای در زندگی انسان داشته است ، فرش و محصولات نساجی می‌باشد ؛ زیرا استفاده از این وسایل در ایجاد 

 

حس آسایش و آرامش انسان کمک شایانی می‌کند. حال در این بین یکی از بی‌نظیرترین و پرطرفدارترین انواع فرش ، فرش‌های دستباف هستند که جزو محصولات کهن ایرانی نیز 

 

به شمار می‌روند. در اینجا سوالی که ممکن است برای خریداران پیش بیاید این است که فرش دستباف چیست؟ دقت داشته باشید که کلمه فرش یک عبارت عربی است که به معنی 

 

گسترده می‌باشد و به مواردی چون قالی و پلاس اطلاق می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت منظور از فرش دستباف ، زیراندازی می‌باشد که به وسیله دست از تار و پود بافته شده 

 

است که این امر طبیعتا موجب ایجاد طرح‌های بسیار زیبا بر روی آن می‌شود و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

 

تاریخچه فرش دستباف

با توجه به تاریخچه کهنی که در تولید فرش و قالی دستباف ایرانی وجود دارد در حال حاضر می‌توان گفت محصول بافته شده به دست هنرمندان ایرانی جزو بهترین و زیباترین 

 

نوع فرش در دنیا است که این امر از نظر کارشناسان بین‌المللی فرش تایید شده است. اما با وجود آنکه در سال ۱۳۲۸ شمسی اولین فرش‌های گره‌دار به عنوان پوشش اسب و یا 

 

در چادر صحرانشینان مورد استفاده قرار گرفته است و سپس در تولید این محصول پیشرفت‌های زیادی حاصل شده پژوهشگران اعتقاد دارند که آغاز شکوفایی هنر فرشبافی در 

 

ایران به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی بر می‌گردد.

 

در سال‌های گذشته با پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله زمینه تولید فرش ، شاهد تغییر و تحولات بسیار عظیمی در تولید این محصول بودیم ؛ به طوری که در 

 

ابتدای تولید فرش به دست هنرمندان ایرانی ، نقش‌های بسیار ساده و طرح‌های آسانی روی این محصولات نساجی پیاده می‌شد اما با گذشت زمان تحول شگرفی در تولید این 

 

محصول به وجود آمد و این امر موجب تنوع بی‌نظیر در بازار فرش دستباف شد.

 

فرش‌های دستباف تاریخی

در میان فرش‌های مهم دستباف در تاریخ ایران می‌توان به فرش و قالی‌های ذیل اشاره کرد :

 

قالی پازیریک : این فرش قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و در اندازه‌های ۲۱۰ در ۱۸۳ سانتیمتر و با حدود ۳۶۰۰ گره بافته شده است.

فرش بهارستان : معروف به فرش بهار خسرو که یک قالی بسیار عالی در زمان خسرو پرویز می‌باشد.

قالی دستباف عصر صفوی : یکی دیگر از زیباترین قالی‌های دستباف ایرانی بوده که خلاقیت و نبوغ هنرمندان در زمان حکومت صفویان را نشان می‌دهد ، در این دوره قالیبافان 

 

با استفاده از طرح‌هایی در حدود ۱۵۰۰ تخته فرش و قالی از خود به جا گذاشته اند.

قالی ترنج منظره حیوانات : یکی دیگر از فرش‌های ایرانی است که با زمینه قرمز رنگ و طرح‌های زیبایی ، تولید شده از ابریشم می‌باشد که موجب محبوبیت بالای آن شده است.

قالی چلسی : یکی دیگر از فرش‌های زیبای جهان قالی چلسی است که در مجموعه فرش‌های موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود.

 

فرش دستباف کاشان

علیرغم آنچه در مورد هنر بافندگان ایرانی ذکر شد لازم است بدانید که بافت فرش در بعضی از شهرهای ایران با دقت و هنرنمایی بیشتری انجام می‌شود که این امر موجب 

 

مشهوریت فرش در این استان‌ها شده است. در این بین قالی دستباف کاشان جزو قالی‌های بسیار محبوب و پرطرفدار در سطح ایران و جهان است که در طرح‌ها و رنگ‌های 

 

بسیار متعدد و متنوعی به فروش می‌رسد. علاوه بر این ، کیفیت بی‌نظیر فرش دستباف کاشان و زیبایی بی‌حد این محصول موجب شده است از گذشته تا به امروز خرید و فروش 

 

این نوع فرش توسط مشتریان رونق داشته باشد. طرح‌های بسیار ظریف و قيمت فرش دستباف اصفهان نفیسی که بر روی قالی‌های دستباف توسط هنرمندان کاشانی پیاده می‌شود موجب این محبوبیت شده 

 

است ، به‌گونه‌ای که شهر کاشان در عهد صفویه یکی از فاخرترین و بهترین مراکز تولید فرش و قالی دستباف بوده است.

 

فرش دستباف تبریز

علاوه بر شهر کاشان یکی دیگر از شهرهای مشهور ایران در زمینه تولید محصولات نساجی به خصوص فرش و قالی دستباف شهر تبریز است و از گذشته دور تاکنون این شهر 

 

مهد تولید و توزیع انواع فرش دستباف در طرح‌ها و مدل‌های متنوع و گوناگون بوده است. با این حال می‌توان گفت امروزه یکی از مهمترین صنایع دستی این شهر قالی بافی است 

 

که شهرت جهانی دارد.

 

هنر فرش بافی در شهر تبریز مانند کاشان از دوره صفویه آغاز شد که این امر در اوایل کار به بخش‌های روستایی مرتبط بود و کم‌کم در کارگاه‌های بزرگ قالی بافی نیز جایی باز 

 

کرد. تبحر و تخصص بی‌نظیری که هنرمندان تبریزی در تولید فرش دستباف اصفهان دارند موجب شده است که ظریف‌ترین و خوش نقش و نگارترین فرش‌های ایران در این شهر بافته 

 

شود. قالی بافی در شهر تبریز به صورت گره با قلاب و متقارن است که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد ، با این حال به طور حتم انتخاب محصول این شهر جهت پهن کردن در 

 

منازل ایرانی می‌تواند بی‌نظیر باشد.

 

مشخصات فرش دستباف

به دلیل گسترش روز افزون انواع فرش دستباف در بازار ایران و جهان باید در هنگام خرید این محصول نکات متعددی را مورد توجه قرار دهید. فرش دستبافت ایرانی به طور 

 

کلی در ۳ قالب ترنج ، خشتی و افشان بافته شده که نوع ترنج آن از همه پرطرفدارتر است. این نوع فرش حاشیه‌ای پهن در اطراف دارد و طرح‌های بیضی و دایره در میانه. 

 

همچنین دقت داشته باشید که تفاوت فرش‌های دستباف در برابر فرش‌های ماشینی بسیار زیاد است به طوری که فرش‌های دستباف از دور و نزدیک جلوه بسیار زیبایی دارند و 

 

بسیار درخشنده هستند. تقارن رنگ یکی دیگر از شاخص‌های برجسته گبه دستباف چيست این محصول می‌باشد که به زیبایی آن می‌افزاید. از طرفی دقت داشته باشید پرز این فرش‌ها باید درخشان و 

 

انعطاف‌پذیر باشد به طوری که این نوع فرش تنها فرشی است که با پا خوردن و شستشو زیبایی چند برابری می‌گیرد.

آتش مهار 2

 انواع لباس نسوز

 

الف : محافظ در برابر شعله :

 

با آن می توان مستقیم وارد شعله شد و معمولا سه لایه هستند. وزن آن بین 7 تا 12 کیلوگرم بوده و در محیط هایی که آتش حدود c ˚815 حرارت دارد می توان از آن استفاده کرد

 

ب : محافظ در برابر حرارت :

 

این نوع لباس در آتش مهار اماکن پرحرارت و معمولاً توسط کارگرانی که در قسمت کوره های مراکز صنعتی کار می کنند استفاده می شود. این لباس ها معمولاٌ از چندین لایه از جنس آزبست با رویه آلومینیومی ساخته شده است.

 

خصوصیات فرد استفاده کننده از لباس نسوز

 

:: آتش نشان حرفه ای باشد.

 

:: از نظر روحی ، روانی و جسمی سالم باشد.

 

:: لباس زیر شخص استفاده کننده پلاستیکی نباشد و از جنس عایق مانند نخ باشد.

 

:: در صورت بروز هرگونه ناراحتی ناشی از حرارت، سریعاً محل را ترک نماید.

 

:: حتی المقدور از لباس نسوز در فضای باز استفاده شود.

 

:: به تعداد نفراتی که در عملیات لباس نسوز پوشیده اند، به همان تعداد نفرات دیگر لباس پوشیده و در خارج از محیط آتش سوزی آماده باشند.

 

:: چنانچه لباس نسوز در عملیات پاره شد باید سریعاً محل را ترک و لباس را تعویض کرد.

 

لباسهای نسوز از نظر شکل به 2 شکل دو تکه و یک تکه وجود دارند که بلوز بعضی از مدلهای آنها دارای محلی برای بستن دستگاه تنفسی هوای فشرده می باشند.لباس های نسوزی که در آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً شامل بلوز، شلوار ، دستکش، چکمه و کلاه با نقاب شیشه ای ضخیم می باشد.

 

چگونگی ورود به محل حریق با لباس نسوز

 

جهت خنک کردن فرد آتش نشان با لباس نسوز نباید از آب استفاده کرد، چون بر اثر حرارت آب بخار و از طریق درزهای لباس وارد لباس می باش. ولی می توان بصورت مهپاش جهت خنک کردن محیط و مسیر ورود آتش نشان استفاده نمود.بدلیل عدم دید کافی و ناآشنایی با محل نباید با لباس نسوز وارد فضای بسته گشت . در عملیات باید 2 نفر لباس نسوز پوشیده تا اگر برای نفر اول مشکلی پیش آمد نفر دوم او را کمک کند.لباسهای نسوز باید بعد از هر عملیات مورد بازدید قرار گیرد و در صورت نیاز با آب و موا شوینده شسته شده و خشک گردد. از سالم بودن لباس اطمینان حاصل و آن را در جای مخصوص قرار داده و برای عملیات بعدی آماده نگه می داریم.

 

لباسهای محافظ در برابر مواد شیمیایی

 

این لباسها مقاوم در برابر مواد شیمیایی می باشند و از جنسهای مختلفی چون *PVC ، *پارچه پلی امید با پوشش 2لایه از جنس بوتیل و با لایه بیرونی از جنس ویتون ، * مجموعه از مواد پلیمری که باعث مقاومت پارچه می شود ، * مواد پلاستیکی و مواد عالی پلیمری تهیه شده اند که بعضاً مجهز به سیستم تحویه هوا می باشند و در مدلهای مخلف ذیل موجود می باشند:

 

• لباس شیمیائی ترل کِم 1000

 

• لباس شیمیائی ترل کم سوپر

 

• لباس شیمیائی ترل کم فوق سوپر

 

• لباس شیمیائی ترل کم مدل VPS

 

• لباس شیمیائی مدل TLU با کاربرد محدود

 

• لباس شیمیایی ترل کم مدل HPS

 

• لباسهای حفاظتی شیمیائی مجهز به سیستم جریان هوا

 

• لباس ترکیبی منعکس کننده حرارت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی

 

محافظت کننده سر و صورت

 

این محافظت کننده از جنس 100% نومکس دولایه می باشد و مانعی برای دید شخص استفاده کننده بوجود نمی آورد.

 

چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیائی

 

این نوع چکمه ها دارای استاندارد ایمنی EN 145 بوده و از جنس پولی یورتان برای حد اکثر حفاظت ساخته شده و صد جرقه و آنتی استاتیک می باشد.

 

دستکش های محافظ در برابر مواد شیمیائی

 

این دستکش ها چند منظوره بوده و در مقابل مواد شیمیائی جامد، مایع و گاز دستها را محافظت می کند. لایه بیرونی آن از جنس PVC و آستر داخلی پتو نسوز آن از جنس کتان با کیفیت زیاد ساخته شده است و در برابر عوامل فیزیکی مانند خراشیدگی و سائیدگی مقاوم بوده و طول آن 35 سانتی متر است.

 

لباس های محافظ در برابر تشعشعات رادیو اکتیو

 

در طبیعت و در شرایط معمولی موادی یافت می شود که از اتم های آنها پرتوهائی ساطع می شود. این مواد را رادیو اکتیو یا پرتو زا گویند. این ذرات به سه گونۀ آلفا α ، بتا β و گاما γ می باشند.یک ورقه کاغذ می تواند ذره آلفا و یک ورقۀ آلومینیومی به قطر 3 میلی متر می تواند ذرۀ بتا و یک جدار سربی به قطر 7 سانتیمتر می تواند باعث توقف پرتو گاما گردد.

 

وسایل و لباس های حفاظت انفرادی

 

حفاظت بدن :

 

هنگام کار با مواد پرتوزا بر حسب مورد استفاده از روپوش های پارچه ای ساده ، لباس های مخصوص حفاظتی کامل و روپوش های آزمایشگاهی بر حسب نوع کار و محیط کار و عملیات متفاوت و متنوع می باشد.این روپوش ها می توانند از جنس پارچه های معمولی و روشن و بعضاً پلاستیکی ضد اسید و نسوز باشد.

 

حفاظت پاها :

 

جهت جلوگیری از انتشار آلودگی از محل کار و عملیات به سایر نقاط و همچنین حفظ و نگهداری پاها استفاده از کفش های مناسب لازم می باشد. این کفشها باید ساده و سفید رنگ و قابل رفع آبودگی باشد، کف این کفشها باید لاستیکی و یا پلاستیکی بدون شیار باشد تا ذرات آلوده لابلای شیارها قرار نگیرد. در آزمایشگاه های مواد پرتوزا باید جورابها تعویض و جوراب سفید آزمایشگاهی پوشیده شود. پس از کار و عملیات باید کفش ، لباس و دستها با دستگاه های کنترل آلودگی پرتویابی شود و در صورت اطمینان از پاک بودن آنها محل را ترک کرد.

 

حفاظت دست ها :

 

بر حسب نوع کار و مواد آلاینده مجموعه ای از دستکش های آزمایشگاهی وجود دارد.

 

حفاظت دهان و بینی :

 

یکی از مسیرهای آلودگی داخلی که از اهمین خاصی برخوردار است عبور مواد پرتوزای معلق در هوا یا گاز و بخارات آلوده از طریق دهان و بینی به مجاری تنفسی از جمله ریه ها می باشند که اختلالات ناشی از آن بسیار زیاد است.برای حفاظت بر حسب شرایط محیط و چگونگی توزیع و پراکندگی ذرات گرد و غبار آلوده و یا گازها و بخارات رادیواکتیو و ابعاد ذرات تشکیل دهنده آنها از فیلتر و ماسک های مختلف استفاده می شود.این نوع ماسک ها از نوع ساده کاغذی شروع و به ماسک های تمام صورت مجهز به کپسول اکسیژن کاملاً آب بندی شده، منتهی می شوند.

حفاظت چشم و موی سر :

 

در بعضی از محل های کار و عملیات احتمال قطره های محلول مواد پرتوزا بر روی صورت و چشم وجود دارد. حفاظت چشم توسط عینک های مناسب ضروری می باشد که با توجه به شرایط کار و محلول های رادیواکسستیو متنوع می باشند.در مکانهایی که احتمال گرد و غبار آلوده و یا محلول های رادیو اکتیو اطفا حریق وجود دارد برای جلوگیری از آلودگی موهای سر باید از کلاه های پارچه ای و پلاستیکی مناسب استفاده کرد.

آتش مهار 1

 تجهیزات ایمنی و آتش نشانی که هر محل کسب و کار متفاوت به آن نیاز دارد

با توجه به اینکه ساختار هر کسب و کاری متفاوت است، اما برخی از قطعات اصلی جعبه آتش نشانی و آتش نشانی وجود دارد که هر سازمان در محیط اداری، انبار یا کارخانه به آن نیاز دارد. بارها پیش آمده که شنیده باشیم یا حتی تجربه کرده باشیم که وجود یک کپسول آتش نشانی و یا یک جعبه آتش نشانی (فایرباکس) در محل کار یا منزل باعث شده خسارت حادثه به وجود آمده بسیار پایین بیاید.

در این مقاله شرکت آتشران به توضیح اصلی ترین تجهیزاتی می پردازد که لازم است در هر محل کسب و کار، خانه، انبار و ... وجود داشته باشد.

 

کپسول های اتش نشانی

اولین چیزی که در مورد اطفا حریق و ایمنی در برابر آتش سوزی به نظر می می آید کپسول آتش نشانی است. هر فضای کاری نیاز به حداقل یک کپسول آتش نشانی دارد.  تعداد و انواع مختلف خاموش کننده های مورد نیاز با توجه به اندازه محل شما و همچنین نوع خطرات آتش سوزی مربوط به دفتر، کارخانه یا انبار شما بستگی دارد، اما قطعا نیاز به یک یا چند مورد زیر خواهد بود:

 

 

 

خاموش کننده دی اکسید کربن: برای تمام خطرات الکتریکی و جایی که مایعات قابل اشتعال و غیره در حال استفاده هستند به عنوان مواد حساس و ظریف بی ضرر و ایده آل است.

 

خاموش کننده فوم آتش نشانی: یک راه حل مناسب برای استفاده از چند ریسک. خمیر شيميايی خیس مانند روغن های سوختنی را سرد و سوزاندن دوباره شعله های آتش را کاهش می دهد.

 

خاموش کننده آب: این نوع کپسول ها بصورت اسپری عمل کرده و مخصوص آتش سوزی های مواد چوبی و کاغذی است.

 

خاموش کننده پودر: می تواند بیشترین آتش سوزی را که شامل چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و الکتریکی می شود، رفع کند. پودر آتش نشانی نیز می تواند در آتش سوزی خودرو استفاده شود و می تواند در اتومبیل یا وسایل نقلیه تجاری نصب شود.

 

 

 

 

 

آتش نشانی برای آپارتمان

سیستم های اعلام حریق آتش نشانی

 

آلارم آتش برای هر ساختمان در یک کسب و کار ضروری است و باید به کار گرفته شود. ما طیف گسترده ای از سیستم های اعلام حریق در اختیار داریم که هر دو باتری و یا برق کار می کنند. آلارم های بصری نیز برای انبارها و جهت کارخانجات بسیار مفید هستند زیرا هشدار دوگانه را با استفاده از فناوری نور قرمز LED و همچنین زنگ و زنگ قابل شنیدن برای جلب توجه همه کارکنان در محدوده آن موقعیت را ارائه می دهند.

 

 

علائم خروج آتش نشانی

 

علائم خروج آتش نشانی برای همه شرکت ها ضروری است تا کاربران را به خروج درست راهنمایی کنند.

 

 

روشنایی اضطراری

 

در طول آتش سوزی، برق رسانی موجب افزایش خطر است ولی جهت امداد ، روشنایی برای کارکنان و مشتریان ضروری است تا از ایمن بیرون بیایند. چراغ اضطراری ارائه شده توسط و در حالت اضطراری جهت خروج و تخلیه محل تا 3 ساعت کار می کند.

 

 

پتو آتش

 

هیچ فضای آشپزخانه بدون یک پتو آتش نشانی کامل نیست تا شعله های آتش خاموش شود. پتوی نسوز آتش نشانی در طیف وسیعی از اندازه و در هر مورد سخت یا نرم، قابل دسترسی است.

 

 

اسناد ایمنی آتش نشانی و کابینۀ ذخیره سازی سند

 

ضروری است که تمام مدارک آتش سوزی را که یک افسر آتش نشانی نیاز دارد مانند دستکش نیتریل مدارک ایمنی آتش نشانی شامل پرونده های مربوط به نگهداری تجهیزات آتش نشانی و برنامه های مرتبط با ساختمان، در یک مکان امن مانند کابینه ذخیره سازی ایمنی قفل ایمنی، حفظ کنید.

 

 

جعبه کمکهای اولیه

 

داشتن یک کیت کمک های اول با تمام متعلقات آن بصورت دست نخورده ضروری است. در طول سالها، کیت های مختلف و قطعات ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، با این وجود، شما نه تنها مسئولیت تهیه یک کیت کمک های اولیه را بر عهده دارید ، بلکه شما برای جایگزینی محصولات منقضی یا استفاده شده در کیت باید پاسخ گو باشید ، بنابراین این فرصت را داشته باشید تا نگاه کنید و ببینید چه چیزی گم شده است تا مطمئن شوید که کسب و کار شما آمادگی کمک های اولیه تا رسیدن امداد را دارد.

 

 

یکی از موادی که در تهیه لباس نسوز به کار می رود آزبست (پنبه نسوزASBEST) می باشد که مقاومت زیادی در برابر آتش دارد. آزبست ترکیبی از سیلیکات های معدنی مانند سیلیکات منگنز و سیلیکات آهن با ترکیبات پیچیده الیافی و کریستالی می باشد.لایه بیرونی و پوشش روی لباس نسوز از جنس کولار آلومینیومی است و این خاصیت آئینه بودن آن پرتوها و تشعشعات حرارتی را منعکس و حرارت را جذب نمی نماید.

جنس و چگونگی ساخت لباس نسوز

 

یکی از موادی که در تهیه لباس نسوز به کار می رود آزبست (پنبه نسوزASBEST) می باشد که مقاومت زیادی در برابر آتش دارد. آزبست ترکیبی از سیلیکات های معدنی مانند سیلیکات منگنز و سیلیکات آهن با ترکیبات پیچیده الیافی و کریستالی می باشد.لایه بیرونی و پوشش روی لباس نسوز از جنس کولار آلومینیومی است و این خاصیت آئینه بودن آن پرتوها و تشعشعات حرارتی را منعکس و حرارت را جذب نمی نماید.

اصفهان ویزیت 4

 از صنایع فعال در اصفهان می‌توان به کارخانه‌های بزرگ فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. صنعت طلا در اصفهان بیشترین کارگاه و بزرگ‌ترین کارخانه‌های طلای ایران را در خود جای داده‌است.[نیازمند منبع] صنایع دستی متعدد اصفهان نیز از دیرباز یکی از پایه‌های اقتصاد اصفهان است.

 
 
از روزگاران قدیم تاکنون به نام‌های: الیهودیه (که وجه تسمیه الیهودیه آن بود که در زمان بخت نصر، یهودیان را از بابل کوچ داده و در این مکان ساکن کرده بودند)،[۱۸] صفاهان، صفویان، جی، گی، رشورجی، سپاهان، دارالیهود، یهودیه سپانه، شهرستان، صفاهان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، اِسپادانا و نصف جهان سرشناس بوده‌است.[۱۹] پس از فتح توسط اعراب مسلمان و چون در نوشتار عربی فصیح حرف «پ» وجود نداشته به مرور زمان با لهجه و حرف «ص» به صورت «اصفهان» تلفظ گردید.
 
 
بیشتر نویسندگان بر این باورند که چون این ناحیه پیش از اسلام، به‌ویژه در دوران ساسانیان، مرکز گرد آمدن سپاه بود و سپاهیان مناطق جنوبی ایران، مانند فارس، خوزستان، سیستان و... در این ناحیه گرد آمده و به‌سوی محل نبرد حرکت می‌کردند، آن‌جا را اسپهان گفته، سپس معرب شده و به‌صورت اصفهان درآمده‌است.[۲۰]
 
این شهر رزرو اقامتگاه نام‌های قدیمی تری هم دارد که با نام کنونی آن، هیچ‌گونه پیوندی ندارد، مانند: گابیان، گابیه، جی، گبی، گی، گابا.[۲۰]
 
 
اصفهان در قرن ششم میلادی (بالا) که از دو منطقه جی و یهودیه تشکیل شده بود. در قرن ۱۱ میلادی (پایین) این دو منطقه کاملاً به یکدیگر متصل شده و شهر اصفهان را ایجاد کردند.
تاریخچه
 
 
در طول تاریخ به آسانی نمی‌توان رد شهر اصفهان را به‌طور پیوسته دنبال کرد، هر چند اصفهان در مرکز فلات ایران قرار داشت. به سبب آن که در دوران پیش از اسلام گرانیگاه شاهنشاهی‌های هخامنشی تا ساسانی، قلمرو غربی این شاهنشاهی‌ها و به خصوص میان‌رودان بود، جاهای دیدنی اصفهان در پاییز این شهر در کانون توجه این دودمان‌ها قرار نداشت. در طول تاریخ تا دوران اسلامی می‌توان در محل فعلی شهر اصفهان ردپای شهرهای مختلفی تحت نام‌های مختلف، محل‌های مختلف و حتی مردمان متفاوتی را پیگیری نمود.[۲۱]
 
صفهان به خاطر وجود زاینده رود و شرایط طبیعی مناسبی که داشت، احتمالاً از نیمهٔ دوم هزاره ۴ ق. م شاهد شکل‌گیری آبادی‌های بسیاری بوده‌است. سال شکل‌گیری شهر اصفهان با ابهام رو به رو است و اطلاع دقیقی از آن در دست نیست و بیشتر در افسانه‌ها و داستان‌ها به کیقباد اشاره شده‌است. طبق آنچه هتل سنتی اصفهان لاکهارت بیان داشته اصفهان تا قرن ۴ ه‍.ق / ۱۰ م با این عنوان امروزی و به این صورت وجود نداشته، در واقع جی شهر اصلی اصفهان بوده‌است. ماکسیم سیرو می‌گوید دهکده‌های قدیمی که در اصفهان موجود بوده الان زیر آبرفت‌های این شهر دفن شده‌است؛ با این حال طی بررسی‌هایی که انجام شده قسمت‌هایی از دیوارهای بناهای قدیمی این شهر نمایان شده‌است. در اواخر عصر ساسانیان هفت شهر نزدیک به هم در این ناحیه بوده‌است که عبارت بودند از جی، مهرین، شادریه، درام، قه، کهنه و جار
 
 
 

اصفهان ویزیت 3

آمار و ارقام در رابطه با گردشگري در ايران

 
در نيمه نخست سال ????، استان‌هايي که بيشترين لیست تورهای گردشگری اصفهان خارجي را داشته‌اند به ترتيب خراسان رضوي، ايلام، آذربايجان غربي، اردبيل، آذربايجان شرقي، تهران، خوزستان، گيلان، سيستان و بلوچستان و کردستان اعلام شدند. به نظر مي‌رسد دليل دوم شدن ايلام در اين مقاصد، ورود گردشگران عراقي از مرز ايلام به ايران است. همين قاعده براي سيستان و بلوچستان هم وجود دارد؛ گردشگران افغانستان و پاکستان از اين مسير به ايران مي‌آيند.
 
 
 
 
 
 
آمارگيري از گردشگران يکي از طرح‌هاي مرکز آمار ايران است که باهدف تهيه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهاي گردشگري، براي بررسي‌هاي اقتصادي و تصميم‌گيري مديران و برنامه ريزان در حوزه گردشگري به‌صورت فصلي در سطح ايران، توسط مرکز آمار ايران و با همکاري معاونت برنامه‌ريزي استانداري‌هاي کشور ايران به اجرا درمي‌آيد. مشهد، تهران، رشت، قم، ساري، بندرانزلي، شيراز، اقامتگاه اصفهان ، کرمانشاه و چالوس با بيشترين تعداد سفر، ده شهرستان با بيشترين گردشگر پذير در کشور ايران در تابستان سال هزار و سيصد و نود و دو بوده‌اند. عمده سفرها در شهرستان‌هاي مشهد، تهران، قم، ساري، شيراز، اصفهان و چالوس از نوع سفرهاي با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌هاي رشت، قزوين و بندرانزلي از نوع سفرهاي بدون اقامت شبانه بوده‌است.
 
 
 
 
 
 
شهرهاي مشهد، تهران، رشت، شيراز و قم ? شهري بوده‌اند که بيشترين مقصد اصلي سفر را به خود اختصاص داده‌اند.
 
 
 
 
 
اِصفَهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز شهرستان اصفهان است. اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است و همچنین یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان و نهمین شهر پرجمعیت باختر آسیا به‌شمار می‌رود. کلان‌شهر اصفهان نیز هجدهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.[۱۲][۱۳] این شهر در بین سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در سدهٔ شانزدهم میلادی در هنگام پادشاهی صفویان پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که شماری از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.[۱۴] این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش نام‌آور است. این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد. این شهر در آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست.
 
 
 
براساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برد.[۱۷] میدان نقش جهان نمونه برجسته‌ای از معماری اسلامی است. این شهر دارای تور ارزان اصفهان پانزده منطقه شهری است. از جمله دیگر آثار تاریخی اصفهان از منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر می‌توان نام برد.
 

اصفهان ویزیت 2

 مناطق شمالي

 
يکي ديگر ار جاذبه‌هاي برجسته طبيعي در شمال ايران پارک ملي گلستان است که بين گنبد کاووس و بجنورد قرار دارد. در اين پارک همانند پارک‌هاي ملي ديگر کشورها، منطقه‌اي مکان های دیدنی اصفهان به بخش تفرجگاه اختصاص يافته که ساليانه صدها هزار نفر به آن وارد مي‌شوند. تجمع بيش از اندازه توريست‌ها در مراکز تفريحي اين ناحيه سبب، آسيب رساندن به پوشش گياهي و فرار و جابه‌جايي غيرعادي حيوانات مي‌شود و آلودگي‌هاي ايجاد مي‌کند.
 
 
 
 
سواحل جنوبي ايران
 
کناره‌هاي خليج فارس و تنگه هرمز به دليل آب و هواي گرم براي گذراندن اوقات فراغت به ويژه در فصل زمستان مناسب است. جنگل‌هاي سحرآميز حرا در سواحل بندرعباس که به هنگام مد تا نيمه به زير آب مي‌روند و هنگام جزر سر از آب بيرون مي‌آورند از ديدني‌هاي اين ناحيه است.
 
مناطق غرب و شمال غربي
 
ارتفاعات البرز و زاگرس در هنگام زمستان که پوشيده از برف است حوزه‌هاي ورزش زمستاني را تشکيل مي‌دهند. در فصل تابستان دامنه‌ها اين ارتفاعات با آب و هواي معتدل، چشم‌اندازهاي طبيعي زيبا، آبشارها، چشمه سارها و غارهاي طبيعي به نواحي جاذب تبديل مي‌شوند. دامنه‌هاي شاهو و آبيدر در کردستان و همچنين دامنه‌هاي سبلان و سهند در آذربايجان و مراغه، اردبيل و مشگين‌شهر منطقه دماوند در البرز و… از نواحي عمده جذب مسافر در فصل تابستان است. از حوزه‌هاي مهم ورزش زمستاني در ايران مي‌توان آبعلي، ديزين، شمشک و توچال را در ارتفاعات البرز نام برد.
 
آب‌هاي معدني يکي از عوامل توسعه? گردشگري در هر ناحيه محسوب مي‌شود. با نگاهي به نقشه پراکندگي چشمه‌هاي آب معدني ملاحظه مي‌کنيم که اکثر اين چشمه‌ها در مناطق فعال زمين‌شناسي چون مشگين‌شهر، سرعين، مراغه، لاريجان، آوج و … تمرکز يافته‌اند.
 
جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي
  
 
اماکن مقدس مذهبي
در ايران مراکز و اماکن مقدس مذهبي مهم‌ترين قطب‌هاي جاذبه گردشگري را تشکيل مي‌دهند. شهر مشهد به دليل وجود بارگاه امام رضا (ع) مهم‌ترين قطب مذهبي کشور است. همه ساله تعداد زيادي از زائران ايراني و خارجي از کشورهاي همسايه و مسلمان به اين شهر سفر مي‌کنند. در اطراف حرم مطهر نيز بناهاي متعددي، چون صحن مسجد گوهرشاد و … وجود دارد که از نظر کاشي کاري، معماري و هنرهاي تزئيني از تور اصفهان جالب‌ترين بناهاي مذهبي اسلامي به‌شمار مي‌رود. بارگاه حضرت معصومه (ع) در شهر مذهبي قم، شاهزاده عبدالعظيم حسني در شهر ري و شاهچراغ فرزند امام کاظم (ع) در شهر شيراز و بارگاه سيد جلال الدين اشرف، برادر امام رضا در شهر آستانه اشرفيه نيز از جمله مراکز مهم گردشگري مذهبي ايران به‌شمار مي‌روند. در شهر مشهد به دليل حجم ميليوني زائر در ايام تعطيل چون عيد نوروز هتل‌ها مراکز تفريحي و رستوران‌هاي بسياري در اين شهر وجود دارد.
 
ابنيه و آثار تاريخي
استان فارس با بناهاي و آثار باستاني قبل از تاريخ شامل سنگ نگاره‌هاي غار نشينان روستاي دهمورد و بناهاي باستاني چون تخت جمشيد، نقش رستم و خرابه‌هاي استخر، تخت سليمان، پاسارگاد (مقبره کوروش) و آسياب‌هاي تاريخي روستاي دهمورد به همراه آتشکده و تپه چندين هزار ساله اش و آثار تاريخي «پس از اسلام» چون مسجد و حمام و بازار وکيل شيراز، دروازه قرآن و آرامگاه حافظ و سعدي از قطب‌هاي عمده گردشگري فرهنگي و تاريخي کشور محسوب و پايتخت فرهنگي ايران باستان مي‌باشد.
 
 
 
شهر اصفهان نيز با وجود ميدان نقش جهان، عمارت عالي قاپو، مسجد امام خميني (ع)، مسجد شيخ لطف‌الله، بازار قيصريه، سي و سه پل، هاستل در اصفهان  پل خواجو و کاخ چهل ستون گنجينه‌اي از هنرهاي گوناگون معماري، مينياتور، کاشي کاري و حجاري را به وجود آورده‌است و به عنوان پايتخت فرهنگي ايران اسلامي شناخته مي‌شود. استان کرمانشاه هم با وجود آثار تاريخي قبل از اسلام چون موزه پارينه سنگي، سنگ‌نگاره آنوباني‌ني، سنگ نبشته بيستون (بزرگترين نبشته جهان)، طاق بستان، طاق گرا، معبد آناهيتا، تنديس هرکول، فرهادتراش تپه و شکارگاه و آثار تاريخي بعد از اسلام مثل کاروانسراي عباسي، تکيه معاون الملک، تکيه بيگلربيگي، مسجد شافعي، مسجد عمادالدوله، مسجد و حمام حاج شهبازخان، بزرگترين بازار سنتي خاورميانه، معماري، آينه کاري، کاشي کاري، اين استان را يکي قطب‌هاي گردشگري فرهنگي، تاريخي ايران را به وجود آورده‌است.
 
 

اصفهان ویزیت

 صنعت گردشگري در ايران از ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهاني 

گردشگري، ايران رتبه دهم جاذبه‌هاي باستاني و تاريخي و رتبه پنجم جاذبه‌هاي طبيعي را در جهان دارا است.
 
 
در سال ????، مجموعاً ????????? گردشگر خارجي از ايران بازديد کرده‌اند و نسبت به سال قبل از آن ??? درصد کاهش داشته‌است.
به نظر کارشناسان، اين صنعت از توسعه‌اي که شايسته? آن است برخوردار نبوده‌است. از دلايل آن مي‌توان به آماده نبودن بسترهاي اقتصادي مناسب در ايران براي جذب سرمايه‌گذاري در سفر به اصفهان در تابستان ساخت هتل و ساير صنايع جانبي اين حوزه اشاره کرد. بي‌خبر بودن سرمايه‌گذاران از زمينه‌هاي موجود در ايران و تبليغات ضعيف و نيز انتشار اخبار منفي از ايران، محدوديت‌هاي اجتماعي و مذهبي براي گردشگران خارجي[?][?] و همچنين تنش‌هاي سياسي با بعضي کشورهاي غربي نيز از ديگر موانع در راه رشد صنعت گردشگري در ايران است.
 
 
در مقايسه با ايران، برخي کشورها توانسته‌اند کارنامه موفقي را در اين زمينه از خود برجاي بگذارند. به‌طور مثال تنها در سال ???? ميلادي، حدود ?ميليون گردشگر خارجي از شهر دبي در کشور امارات متحده عربي در جنوب خليج فارس ديدار کردند.اين در حالي است که کشور ايران با سهمي کمتر از يک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبي در سال مشابه، تنها کمتر از يک درصد سهم درآمد جهاني از صنعت توريسم را به خود اختصاص داده‌است.
بيشتر گردشگران وارد شده به ايران عموما از 2 کشور عراق و جمهوري آذربايجان هستند که براي زيارت و يا درمان به ايران سفر ميکنند. براي مقايسه وضعيت ضعيف گردشگري هاستل اصفهان ايران کافي است به کشور سنگاپور با مساحت اندک 720 کيلومتر مربع (تقريبا نصف مساحت جزيره قشم ايران که1490 کيلومتر مربع مساحت دارد) نگاه کنيد که با ?/? ميليون جمعيت، ??.? ميليون (يعني تقريباً 3 برابر ايران) توريست دارد! 
 
سواحل درياي خزر (کاسپين)، تالاب انزلي و ماسوله از ديدني‌هاي اين ناحيه هستند. منطقه کوهستاني ماسوله در استان گيلان که حدود ?? آبادي کوچک و بزرگ را دربردارد خانه‌ها با استفاده از چوب و پنجره‌هاي مشبک چوبي به صورت مشرف بر يکديگر در دامنه کوه بنا شده‌اند. از جمله جاذبه‌هاي طبيعي اين ناحيه پارک جنگلي سي سنگان است که در شرق شهرستان نوشهر قرار دارد. در اين ناحيه جنگلي امکاناتي نظير ميز و نيمکت‌هاي چوبي، سرويس‌هاي بهداشتي، آلاچيق چوبي، اجاق‌هاي آتش و چادرهايي جهت اسکان مسافران  دیدنی های اصفهان ساخته شده‌است که البته به نسبت انبوه مسافران ناکافي است. متأسفانه در اين ناحيه به دليل عدم فرهنگ صحيح استفاده از پارک و کارهايي نظير روشن کردن آتش زير درختان، کندن پوست درختان با چاقو، ريختن زباله و استفاده از تفنگ‌هاي ساچمه‌اي محيط زيست تخريب مي‌شود.
 
 
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 7 8 9 صفحه بعد